2019-07-16, 15:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Hans Käll hade en hypotes i SVT att motorn tappat ett propellerblad och sedan slets motorn av sina fästen och föll till marken. Därför är haveriutredningen så förtegen säger han vidare.

Det skulle bli ett mycket baktungt flygplan och stalla omedelbart( nos upp, stall). Efter stallen skulle maskinen vilka göra en ny nos upp och stall.
Man skulle aldrig nå 16000 fot per minut vertikal speed och dessutom en horisontell vektor som tillsammans är över VNE.
Men Kjell kör nog hypoteser generellt utan att bottna i data som finns tillgängliga.

Så, han gissar inte rätt här, men teoretiskt, om man inte hade några data så är det inte orimligt. Jag skulle dock sätta en peng på att då hade folk överlevt via nödhopp.
Citera
2019-07-16, 15:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var helt normal sväng för att komma på fällningsplats. Inga 2.5G. Man blir trött nu på alla dumheter med ”hårda G”

Vet du att piloten flög den rutten varje dag eller antar du det? Är fallskärmsklubben så aktiv?[/quote]
Det tar inte många rundor utan gps förrän man vet exakt var man befinner sig än om marken endast är synlig genom en liten lucka i molnen.
Dessa hopp-piloter har gjort närmast identisk runda om inte tusentals gånger, så hundratals gånger
Citera
2019-07-16, 15:48
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Enig. Spenderade några dagar i en av världens högst belägna städer, Potosi med över 150 000 invånare. 4000 möh. Visst blev jag andfådd men inte mer än så. Var även på betydligt högre höjd till & från.

En promenad upp på Kilimanjaro innebär att man är på +5.700 m under några timmar och man vänder på 5.895 m. På +4.700 m är man vanligtvis på över ett dygn. Visst, en del blir höjdsjuka men de flesta som försöker kommer i vart fall upp till kraterkanten på 5.700 m.
Citera
2019-07-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Javisst, luftmotstånd beror på kroppens yta/formation och bromsar fritt fall olika. Men jordens G-kraft är lika för alla kroppar
Men jordens G-kraft är inte den enda kraften att bry sig om.

Sätt lite snurr på ett tumlande flygplan och du får ytterligare krafter att bry dig om.

Och du kan få rätt feta inbromsningskrafter när någonting viker sig/går sönder på planet.
Citera
2019-07-16, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Den stallar för att vikten är skiftad i planet? Varför?

Man kan väl anta att om alla rusar bakåt i planet samtidigt för att hoppa ut så tvingas nosen uppåt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Överstegring
Citera
2019-07-16, 15:54
Medlem
thetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Låter väl logiskt.
Det jag sökte var WEBTRAK data som visar att den sista giren sammanfaller med att planet tappar höjd. Vilket ju också verkar vara fallet. Efter 14:07:07 så förlorar planet höjd väldigt snabbt.
Efter 20 sekunder så har planet redan fallit 1290 meter och är nere på 2880 m* och det verkar redan ha uppnått nära max fallhastighet 220 km/h.

https://postimg.cc/mPJPY7wJ

TID HÖJD
14:06:53 4110
14:07:05 4170
14:07:07 4170
14:07:12 4110
14:07:14 3990
14:07:16 3780
14:07:18 3780
14:07:22 3300
14:07:28 2880*
14:07:32 2700
14:07:39 2310
14:07:43 1950
14:07:51 1560
14:07:55 1140
14:07:57 1140
14:08:04 630
14:08:16 390
14:08:29 390

Plottar man en graf får man ett fall där en antydd tillfällig avplaning sker vid ca 2700 m och en misstänkt förändring vid 1200m. 1) Marksyn och brott av vinge eller stabilisator 2) Brott av vinge eller stabilisator Synpunkter?
Citera
2019-07-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Att en erfaren pilot svänger och vingen ramlar av som ett resultat av detta. DET är orimligt!

Vi står inför ett fullbordat faktum att vingen är av. Vid något tillfälle har den gått av. Jag vet inte hur många gånger jag ska förklara att om alla har gjort rätt och där inte finns något materialfel så händer inte sånt här. Jag säger inte att en sväng av sig själv drar av en vinge, men i kombination av andra dåliga förhållanden så är det KANSKE just vid en sväng.
Citera
2019-07-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
http://www.herrljungafk.se/Utbildning/Instrumentflygning
Hittade den här bra förklaringen om hur man blir desorienterad i moln. Jag undrar varför inte alla piloter måste kunna "instrumentflyga" om det är så. Ursäkta min totala okunnighet.

Tror åtskilliga - i teorin - kan instrumentflyga. Men förutsätter ju att de dels har instrument att titta på. Samt har tid att växla över tankesätt. Och saknas utbildningen för instrumentflygning så hjälper det inte att i grunden förstå instrumenten om det tar för lång tid att växla till instrumentflygning och piloten redan har inverterat planet.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Är det inte ovanligt att vraket inte börjat brinna efter en så hård krash?
Undrar en som inte är kunnig på flyg, och inte gillar att flyga.
Bränsle väger.
Man har vanligtvis endast nog med bränsle för ett fåtal liftar, då man annars måste flyga med en hoppare mindre samt med samma bränsleåtgång. Detta eftersom man måste lyfta samma bränsle upp till 4km om och om igen vilket i sin tur ökar bränsleåtgången.
Man tankar planet lite då och då för att undvika detta problem.

Det fanns således högst sannolikt max 100 liter flygbränsle i kärran varför det är osannolikt att detta bränsle skulle nå någon del som skulle kunna antända bränslet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man kan väl anta att om alla rusar bakåt i planet samtidigt för att hoppa ut så tvingas nosen uppåt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Överstegring

Ok. Fast sånt lär man väl inte göra längre? Man har nog koll på detta idag, så det bör nog inte vara det som orsakade olyckan. Gissar jag.
Citera
2019-07-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontraktsbrottt
Av filmen att döma kan man dra några enkla slutsatser. Planet har hamnat i stall och vikt sig in i en okontrollerad spin. 8 passagerare i ett litet plan påverkar balansen avsevärt. Är det exempelvis motorbortfall under stigning så är det första man ska göra att trycka fram spaken för att få ner nosen och få upp farten. Tappar du farten i luften med 8 passagerare bakom dig i fel balans så är stall ett ögonblick bort.

Man flyger planet först, allt annat är sekundärt, det inkluderar radiokommunikation. Först efter etablerad glidflykt utan motor börjar man nödanrop.

Men...planet var inte under stigning som jag förstått. Utan i normal planflykt. Modellen i frågan tar ca 20 minuter att komma upp på 4000m höjd men olyckan inträffade efter ca 40 minuters färd.

Varför har dom inte hoppat tidigare när de var uppe efter 20 min?

Om det var motorbortfall, har det skett ett nödanrop? Om inte så tyder det på ett väldigt snabbt förfarande, alternativt medicinsk orsak. Piloten kanske fått en infarkt eller liknande?

Att vingarna gått sönder i luften innan nedslag är inget konstigt, krafterna i en okontrollerad spin är så stora att det slits sönder i luften på väg ner.

Några första steg i utredningen är att kontrollera hur mycket bensin som fanns ombord från flygningen innan, samt om piloten tankat planet inför denna färd eller ej. Därefter ska man kontrollera pilotens vikt- och balansuträkning för att se om planet ens fick flyga. Ett plan med tyngdpunkten utanför godkänt område blir instabilt under flygning och kan lättare hamna i stall.

Har inte hört något om nödanrop från piloten i media. Jag har därför två egna slutsatser.

Motorbortfall med fel balansuträkning, alternativt förskjuten tyngdpunkt (TP-läge) stall och vikning som följd.

Medicinsk orsak, piloten slocknat och panik råder ombord. Hopparna ger sig inte ut (ovanligt lång flygning) för de inte fått vare sig vit eller grön lampa från piloten. Stall och vikning efter piloten tappat kontrollen.

Den tredje orsaken är "metal fatigue" dvs planet blivit utslitet med tiden att vingstöttorna som sitter mellan kropp och vinge lossnat pga sprickbildning vilket i sin tur gjort att vingen brutits av. Planet viker sig ögonblickligen. Sånt kontrolleras regelbundet men kan missas.

Med litet tur för utredningens skull fanns det kroppskameror eller telefoner ombord som filmade.

Ett par saker har avhandlats i tråden redan.

De fick vänta på ett trafikflygplan.

Enligt vittnen gick motorn på vägen ner.
Citera
2019-07-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ja, en fjäder och ett glas faller lika snabbt i vakuum.🤓 Stakars Galilei vänder sig i graven.😱

Och av någon anledning kallas de flygplan som flyger i vakuum inte längre för flygplan. Och de fallskärmshoppare som lämnar flygplanet uppe i vakuum kallas inte längre fallskärmshoppare.

Så vad blev då relevansen av din postning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in