2019-07-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsace
Det är inte möjligt för fallskärmen att fastna i vingen då den befinner sig ovanför hopparen. Om den vecklas ut innan uthoppet så sker det bakåt pga av fartvinden och det är då i stjärtpartiets stabilisatorer som den kan häkta fast vid.
Hur fungerar dörren? Är det en skjutdörr och i såfall öppnas den framåt eller bakåt?
Citera
2019-07-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, du har helt fel. Läs inlägg 721(strax ovan ditt).

Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Suddig film vs flertal personer som varit på nedslagsplatsen.

För de som måste ha information från auktoritära källor så meddelande nu Statens haverikommission att flygplanet kom ner på backen med endast en vinge.

Citat:
Ett flertal vittnesmål från flygolyckan i Umeå gjorde gällande att flygplanet tappat ena vingen, något som nu bekräftas för DN.
– Det stämmer. En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger Peter Swaffer från Statens haverikommission.

För oss andra räckte det med att igår titta på videofilmerna och konstatera att det var vingen som stod upp och kroppen som roterade.
Citera
2019-07-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - hur är det möjligt att fallskärmen löser ut av sig själv? Jag trodde att man föll fritt en stund först, och sedan utlöste fallskärmen genom att dra i ett snöre? Och sedan finns det väl en reservfallskärm som utlöses av sig själv också (om fallskärmshopparen inte utlöser huvudfallskärmen av någon anledning), men då på någon indikator - förmodligen ett lufftryck som närmar sig jordytans. Inte på 4000 m:s höjd i alla fall. Nu skulle jag verkligen önska att någon som har egen erfarenhet av fallskärmshoppning kom hit och upplyste oss!
Var god glöm gärna detta med en vådautlöst fallskärm, tills vidare! Dvs en som farit ut gnm dörren, krokat i stabben baktill o startat ett Mayhem. Stabben sitter för högt för att en fallskärm ska hitta dit. En hoppare som sitter fäst till den skärmen åker ut....och hittas knappast i vraket sedan.
En god teori nu är att piloten (olovandes) har flugit delvis i moln på hoppfinalen, stallat och vikt planet. För att sedan överbelasta vingarna, under urgång/upptagning. I så fall har vi ett systemfel /-fall!
Citera
2019-07-15, 14:27
Medlem
duden83s avatar
det har spekulerats i om en oavsiktlig öppning av falskärm kan vara en anledning till krashen (för att den fastnade i stabilisatorn eller så).
men jag tänker att detta kan inte stämma för då måste dörren vara öppen om falskärmen ska trassla in sig i stabilisatorn, men i så fall om dörren är öppen och planet snurrar runt så känns det som att åtminstonde några borde slungats ur planet då de står hoppredo. men i detta fallet så antar jag alla var i planet vid krashen eftersom de påträffas vid planets krashplats. så logiskt sett tycker jag det känns som att en öppnad fallskärm inte kan ha med krashen att göra.
Citera
2019-07-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är fullt möjligt(av en rad olika orsaker), du ser hur det sker här om du tittar noga på fallskärmen.

https://youtu.be/imo3Nip-slc

Passerar man 250 meters höjd(vanligtvis, varierar något) med för hög hastighet aktiverar räddningsutlösaren( AAD/Automatic Activation Device) reservskärmen automatiskt.

Ok intressant. Många har ju uppmärksammat att det fladdrar något som kan liknas vid en fallskärm bakom planet i spinn.
Om så är fallet kan det vara en reservskärm inne i planet på någon av hopparna som utlöst i planets fall mot marken. Kanske den hastighet som behövts uppnåtts.
En ren spekulation.
Citera
2019-07-15, 14:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Var god glöm gärna detta med en vådautlöst fallskärm, tills vidare! Dvs en som farit ut gnm dörren, krokat i stabben baktill o startat ett Mayhem. Stabben sitter för högt för att en fallskärm ska hitta dit. En hoppare som sitter fäst till den skärmen åker ut....och hittas knappast i vraket sedan.
En god teori nu är att piloten (olovandes) har flugit delvis i moln på hoppfinalen, stallat och vikt planet. För att sedan överbelasta vingarna, under urgång/upptagning. I så fall har vi ett systemfel /-fall!
Troll, det finns en youtubefilm länkad i tråden där en fallskärm gör just det du beskriver, fastnar i stabilisatorn.
Citera
2019-07-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
De var ju fallskärmshoppare så varför hoppade de inte ut ur flygfarkosten när den blev trasig ? Skulle de spela hjältar och försöka landa farkosten trots att den var trasig eller vad är det frågan om ? Om man har fallskärm i en störtande flygfarkost så hoppar man !

Det är i princip omöjligt att hoppa när flygplanen störtar i en väldigt hög hastighet.
Citera
2019-07-15, 14:32
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
GalFisk, varför kommer du inte hit och kommenterar? Jag vet att du lever! Kände du någon av dessa hoppare?
Jag kommenterar först nu eftersom jag ville läsa igenom hela tråden innan. Mycket svammel men även mycket bra info, som har gett mig en bättre bild än media av ungefär vad som hände. Särskild tack till piloter och andra hoppare som kommenterat här.

Jag kände inte de som var ombord på planet, men jag känner flera andra i klubben. Mina tankar går till dem och till alla andra berörda. En mörk dag för hela hoppsverige.
Citera
2019-07-15, 14:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det ligger personer både utanför planet och inne i planet -enligt vittne

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen
De flög ut genom den öppna dörren vid kraschen?
Citera
2019-07-15, 14:33
Medlem
Här på en nyhetskanal på engelska säger man att folk har sett fallskärmshoppare som försökt hoppa ut...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3lvnM/sa-skriver-varldens-medier-om-flygkraschen
Citera
2019-07-15, 14:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är fullt möjligt(av en rad olika orsaker), du ser hur det sker här om du tittar noga på fallskärmen.

https://youtu.be/imo3Nip-slc

Passerar man 250 meters höjd(vanligtvis, varierar något) med för hög hastighet aktiverar räddningsutlösaren( AAD/Automatic Activation Device) reservskärmen automatiskt.

Tack! Ja, då vet vi att det kan hända. Såg den här kommentaren under klippet:

"Of coarse the others got out quick, that is the emergency procedure. A canopy has gone over the tail and the pilot will have his/her work cut out without having to handle the weight of several people in the back. Also, if the pilot is wearing a parachute and the plane suddenly becomes unflyable the only way of escape is out of that same door."

Man undrar ju varför de i Umeåfallet inte omedelbart hoppade ut, de också? Eller så blev det en snabb, hård knyck när skärmen "tog", så att de tumlade bakåt allihopa...
Citera
2019-07-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Troll, det finns en youtubefilm länkad i tråden där en fallskärm gör just det du beskriver, fastnar i stabilisatorn.
Och? Vad hände med hopparen då? Den som var fästad till skärmen?
Om 15 mån. är f.ö. de nio döda o kraschen alldeles bortglömda. Vad nu sånt kan bero på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in