Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Ja, det kan mycket väl vara något med tyngdpunkten. C:a 40% av planets totala massa var människor!!!
Om du lastar en liten bil, som väger 1000 kg, med 9 personer som väger 750 kg, så får du en likare. Bilen, en Atos, t.ex. skulle svaja åt alla håll, om några rörde sig i sidled.
Hopparna, sitter stilla vid start och uppstigning, på golvet, utan selar. När hoppningen närmar sig, ställer de sig upp, kanske hukande, kan det vara 1.75 cm i takhöjd på planet? Alla ser över sin utrustning, startar kameror, kanske SMS:ar med mobiler, surfar.....OM, jag säger om, det kommer en kraftig förskjutning i planet, en pilotmanöver, eller en turbolens/luftgrop, är det sannolikt att hela den levande vikten momentant förskjuts, vilket leder till att planet t.ex. går in i en kraftig vänstersväng.
Jag jämför situationen på en motorcykel, om en passagerare plötslig lutar sig lite åt ett håll, får föraren stora problem att parera manövern, att cykeln går åt ett håll.
Och dessutom se man ut att "kämpa" lite med skjutdörren. (mitt subjektiva intryck. Saknar erfarenhet av saken.) Och detta i normalläge. Sannerligen inte lättare med dörren i taket med allt roterande... (tänkte på fotot någon länkade till med närbilder på skruvar i dörrens glidskena, samt små märken på "plåten" utanför skenan.
Dörrar borde dock gås igenom vid besiktning? Görs ju på bilar.