Citat:
Ursprungligen postat av
Clinchen
Nybörjare hoppar inte från 4000m om det nu stämmer att de va så högt.
I stort sett alla hopp görs från 4000.
Citat:
Ursprungligen postat av
intemittnamn
Man ringer inte och ger dödsbud enligt gällande rutin i Sverige. Polisen överlämnar dem personligen och man är minst två personer med om att ge ett sånt besked. Hur skulle de hinna hitta 8 kroppar, sen identifiera de 8, sen spåra och personligen besöka 8 anhöriga och överlämna besked inom två timmar. Det är hel orealistiskt. Antingen har de anhöriga varit på klubben eller så är de flesta av dem del av en familj. Eller så har man frångått reglerna och ringt upp de anhöriga.
Klubben har en hopplista och alla medlemmar har garanterat ett telefonnummer till närmaste anhöringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Förlorade ett par vänner i flygplansolyckan utanför Optand, Jämtland 2004, när 4 fallskärmshoppare dog och 3 fick 3:e gradens brännskador.
Denna olyckan känns alltför väl igen.
Vad gäller olyckan vid Optand 2004 så fann haverikommisionen aldrig ut orsaken till kraschen, man misstänkte dock att bränslepumpen till motorn slutat fungera direkt efter man lyft, vilket gjorde att det inte fanns nog höjd för att hoppa ut eller vända planet. Planet kraschade i skogen utanför landningsbanan och fattade eld.
Jag känner tyvärr på mig att haverikomissionen även denna gång inte kommer kunna finna orsaken till olyckan, och svaret är enkelt: det finns för bristfälliga säkerhetsrutiner runt privata sportflygplan.
Det finns inga riktigt detaljerade loggar eller checklistor som gås igenom, självklart kollar piloten planet men det är inte tillräckligt enligt mig.
Det är en sak att en pilot störtar med sitt plan och omkommer, en helt annan att denne tar med sig 4-8 passagerare in i döden.
Hoppas verkligen man styr upp i privatflygträsket och gör planen säkrare, annars har vi en till olycka inom nästa decennium.
Beklagar sorgen från Optand. Jämfört med denna olycka så tror jag att samtliga hoppare har en gopro (så länge de gjort över 100 hopp). Tror det kommer vara väldigt klart vad som hänt.