2019-07-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag gjorde ett överslag på antalet dropfinaler jag har. Ett par,tre tusen, tror jag. Av de gissar jag att 10-20% är sådana som var väldigt nära molnformationer. Här har det krävts någon form av instrumentflygkunskap.
Bara att hitta till droppunkten utan marksikt på en annan kurs än mot vinden på din höjd kan kräva lite. Finalriktningen på finalen är den som hoppledarn räknat ut för att alla ska driva mot fältet, och idealt den som drar reserven ska hamna ungefär på fältet utan för mycket strul.
Då vindarna har olika riktning på olika höjd så gör man ibland denna final med hyffsad sidvind, vilket gör att det blir en del vindupphållning speciellt när man drar ned farten för fällning.

Det var helslutet molntäcke enligt den väderinfo vi har och då flyger man ingen ”rutt” man känner igen.
Rent generellt försökte i alla fall vår klubb sprida på bullret så vi tog lite varierande stigriktningar.

Uppenbarligen har molnen haft stor betydelse för händelseförloppet. Moln innebär inte bara dålig sikt utan också turbulens som ytterligare förvärrar situationen. Moln och fallskärmshoppning funkar inte ihop.

Det jag tänker på är att man blev försenade på grund av trafikflyget. Det kan ha inneburit att vädret hann försämras tills man fick klarsignal. Det kanske såg hyfsat ut när man startade men försämrades successivt tills de skulle hoppa.
Citera
2019-07-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Här är en liknande olycka i Falsterbo där fyra omkom när en vinge gått av visserligen flög planet på lägre höjd och dök med nosen först men dom skriver samtidigt att piloten var chanslös så det är nog samma i denna olyckan i Umeå .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLOEkK/vingen-brots-av-pa-olycksplanet
Vi vet ju inget om orsaken i Umeå än, men troligen är det helt andra orsaker tex. för hög fart komibinerat med upptagning.
Citera
2019-07-16, 21:31
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur fallkskärmslinor ser ut men det ser absolut ut som någon sorts linor

Nej det är inte linor utan troligen vajrar som reglerar rodren.
Citera
2019-07-16, 21:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Spatial desorientering

Det är ju lätt för oss att säga "Varför hoppade dom inte?"

Först och främst, dörren säga vara lite knepig(väldigt ruttis hoppare, som nu hoppar ur en likadan kärra).
Sitter man inte fastspänd är man kanske till del viktlös under en okontrollerad flygplansrörelse. Då kommer man ingenstans och har ingen kraft om man inte kan ta spjärn.

Eftersom en pilot kan få sinnesvillor kan hopparna det med. Om flygplanet rörde sig på ett sånt sätt så att hopparna först upplevde en tvär sväng, sedan 1G normal flygning och piloten kanske inte sa ngt då han försökte få ihop informationen kam det ha tagit ett tag innan hopparna förstod att de borde hoppa.

Jag vet från vissa flygmaskiner att dörrar kan gå trögt att operera i hög fart då det blir undertryck mellan skrov och dörr som ökar motståndet. Om maskinen fick hög fart innan hopparna förstod allvaret kan den redan innan kinkiga dörren blivit en omöjlighet för hopparna.
Citera
2019-07-16, 21:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
/../
Flyger man dessutom i moln eller dis och tappar rumsorienteringen (vilket alla gör som inte är direkt tränade för det) så kommer planet snart luta och/eller dyka och man kommer ännu närmare stallgränsen. Och snart har man passerat den och planet dyker. Om man då inte fullt ut fattar det pga av desorientering (lättare hänt än oinitierade tror) och kanske har is på vingen så lär man nog dyka rätt bra. Har då planet problem med svag hållfasthet i vinge så behöver man inte bli jätteförvånad om vingen bryts.

Varför har man då inte typ bara en ”maskot” som hänger fritt ner från taket. Det räcker ju för att se hur man befinner sig både vertikalt och horisontellt.
Citera
2019-07-16, 21:38
Medlem
Citat:
Först och främst, dörren säga vara lite knepig(väldigt ruttis hoppare, som nu hoppar ur en likadan kärra).
Sitter man inte fastspänd är man kanske till del viktlös under en okontrollerad flygplansrörelse. Då kommer man ingenstans och har ingen kraft om man inte kan ta spjärn.

Eftersom en pilot kan få sinnesvillor kan hopparna det med. Om flygplanet rörde sig på ett sånt sätt så att hopparna först upplevde en tvär sväng, sedan 1G normal flygning och piloten kanske inte sa ngt då han försökte få ihop informationen kam det ha tagit ett tag innan hopparna förstod att de borde hoppa.

Jag vet från vissa flygmaskiner att dörrar kan gå trögt att operera i hög fart då det blir undertryck mellan skrov och dörr som ökar motståndet. Om maskinen fick hög fart innan hopparna förstod allvaret kan den redan innan kinkiga dörren blivit en omöjlighet för hopparna.

Snacka om panik när man sitter med fallskärm på sig i ett störtande plan och inte kan få upp dörren. Det går väl knappt att tänka sig något värre.
Senast redigerad av climasol 2019-07-16 kl. 21:41. Anledning: fel
Citera
2019-07-16, 21:40
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:

Piloten som lyfte strax efter olycksplanet han säger att den här typen av plan är extra känsliga för bland annat viktförändringar, vad innebär det ?Att Alla måste sitta på sin plats och inte röra på sig för mycket i planet eller vad menas med viktförändring?
Citera
2019-07-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Varför har man då inte typ bara en ”maskot” som hänger fritt ner från taket. Det räcker ju för att se hur man befinner sig både vertikalt och horisontellt.

Nej det funkar inte så bra på grund av rotationskrafterna. Det kan se ut som man flyger rakt men i själva verket så svänger planet samtidigt som det lutar.
Citera
2019-07-16, 21:45
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Jag gjorde ett överslag på antalet dropfinaler jag har. Ett par,tre tusen, tror jag. Av de gissar jag att 10-20% är sådana som var väldigt nära molnformationer. Här har det krävts någon form av instrumentflygkunskap.
Bara att hitta till droppunkten utan marksikt på en annan kurs än mot vinden på din höjd kan kräva lite. Finalriktningen på finalen är den som hoppledarn räknat ut för att alla ska driva mot fältet, och idealt den som drar reserven ska hamna ungefär på fältet utan för mycket strul.
Då vindarna har olika riktning på olika höjd så gör man ibland denna final med hyffsad sidvind, vilket gör att det blir en del vindupphållning speciellt när man drar ned farten för fällning.

Det var helslutet molntäcke enligt den väderinfo vi har och då flyger man ingen ”rutt” man känner igen.
Rent generellt försökte i alla fall vår klubb sprida på bullret så vi tog lite varierande stigriktningar.
G8 Aervan har integrerat GPS system med stor pekskärm. Klarar av 50-60 ˚ sväng utan som helst problem, har varningssystem för stall osv
https://youtu.be/DHnmqllPBTU
Senast redigerad av loislois 2019-07-16 kl. 21:54.
Citera
2019-07-16, 21:48
Medlem
Citronitas avatar
Citat:

Precis! Dykare kan ju tappa orienteringen, speciellt vid brusten trumhinna. Men bubblorna ljuger aldrig. De går alltid mot ytan, oavsett vad man själv får för sig.
Citera
2019-07-16, 21:49
Medlem
Citat:
Piloten som lyfte strax efter olycksplanet han säger att den här typen av plan är extra känsliga för bland annat viktförändringar, vad innebär det ?Att Alla måste sitta på sin plats och inte röra på sig för mycket i planet eller vad menas med viktförändring?

Men snälla rara tjejen.. . nu börjar du igen att ställa frågor som vi redan gått igenom..
Sök och leta lite. Du har ju läst och vi har pratat om detta tidigare..

Snälla tänk lite själv innan du skriver.
Citera
2019-07-16, 21:49
Medlem
Citat:

Häng en maskot från fingret och den hänger rakt ner. Börja snurra på fingret och din maskot hänger inte rakt ner längre.

Maskoten blir lurad på exakt samma sätt som innerörat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in