Citat:
Ursprungligen postat av
avantiSuecia
Jag förstår mig inte riktigt på en sak med statistiken på UHR.
Är 2:a reserv i urvalsgrupp BII på Civilingenjör Teknisk Matematik på LTH.
Har kollat statistiken de sista åren för att se om jag har någon chans. Det är nämligen bara 4 platser i just den kategorin.
1. Borde inte poängen sänkas mellan urval 1 och urval 2? Om någon hoppar av tar dom väl in någon ny reserv och med tanke på att inte den kom in på urval 1 borde den har sämre betyg och därmed sänka poängen i Urval 2(?). Eller är jag helt ute och cyklar?
2. Antalet antagna i urval 1 är alltid större än antal antagna i urval 2. Innebär detta att dom inte plockar in reserver? Eller ringer dom upp en efter urval 2?
Hoppas någon förstår vad jag menar. Just nu är jag helt lost.
1) Det kan vara så, men behöver inte vara så.
Dels så är det som regel fler antagna i urval 1. Skillnaden i antal mellan urval 1 och 2 brukar vara ungefär så många som man räknar med ska tacka nej i urval 1. Så om det är lika många som tackade ja i urval 1 som det finns platser i urval 2 sker inte någon sänkning av poängen.
Sen behöver det inte vara så att de som kommer in i urval 2 har sämre meritvärden än sist antagna i urval 1. Vid lika meritvärde lottas vem som får platsen, så det kan vara så att även om 10 reserver tagits in ligger meritvärdena kvar oförändrade.
2) Målsättningen är alltid att inte plocka in reserver. Reserver kallas först efter att man konsumerat eventuellt (och vanligt förekommande) överintag.
Viktigt att komma ihåg är också att reservplatserna är kvotgruppskopplade. Om 120 antagna som kom in på HP tackar nej så påverkar det inte dig. Det behöver vara tillräckligt många som hoppar av från just den kvotgrupp där du står som reserv innan du blir kallad.