2019-07-12, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Där står det vilka urvalsgrupper man finns i, ja. Men det står inte vilken grupp som man blev utvald från, det jag vill veta.

Tack iaf att du tog dig tid
Det kan man enkelt kolla upp genom antagningsstatistiken på UHR. Om något av ditt värde i den ena eller den andra urvalsgruppen överskred eller tangerade de individer vars värden blev sist antagna - ja då kan du enkelt avgöra vilken urvalsgrupp du blev antagen i.
Citera
2019-07-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det kan man enkelt kolla upp genom antagningsstatistiken på UHR. Om något av ditt värde i den ena eller den andra urvalsgruppen överskred eller tangerade de individer vars värden blev sist antagna - ja då kan du enkelt avgöra vilken urvalsgrupp du blev antagen i.

Misstänker att han hade tillräckliga resultat för att komma in genom båda och bara är intresserad av hur de bestämde vilken av dem som fick företräde
Citera
2019-07-12, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av datapojken1001
Misstänker att han hade tillräckliga resultat för att komma in genom båda och bara är intresserad av hur de bestämde vilken av dem som fick företräde
Har för mig att betygsgrupperna prioriteras, de brukar också vara väsentligt större (bestå av fler platser) än HP-kvoten.
Citera
2019-07-12, 03:04
Medlem
Indek på Chalmers blev det visst, rätt stolt att man fick en plats i båda urvalsgrupperna ändå.
Citera
2019-07-12, 20:56
Medlem
Hujans avatar
Jag hade missat att skicka in mina gymnasiebetyg vid första urvalet så jag ströks från de 2 utbildningar jag sökt. Jag laddade upp dessa och kunde söka den ena igen så nu väntar jag på andra urvalet.
Min fråga är hur det andra urvalet går till, om jag har högre betyg än antagningen i första urvalet, kommer jag in med större chans då? Eller spelar det ingen roll?
Citera
2019-07-12, 21:18
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Jag hade missat att skicka in mina gymnasiebetyg vid första urvalet så jag ströks från de 2 utbildningar jag sökt. Jag laddade upp dessa och kunde söka den ena igen så nu väntar jag på andra urvalet.
Min fråga är hur det andra urvalet går till, om jag har högre betyg än antagningen i första urvalet, kommer jag in med större chans då? Eller spelar det ingen roll?

Lär klassas som sen anmälan då, vilket inte är särskilt lovande...
Citera
2019-07-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Antagen till Ämneslärarutbildningen. Nu gäller det bara att hålla käften i klassrummet.

När jag pluggade Engelska hade jag samma lärare som ämneslärarstudenterna. Jag kan lugna dig med att det är långt ifrån alla lärare som är PK. De känner press på sig att vara PK vid undervisningstillfällena, men om du pratar med dem utanför lektionstid så kan du mycket väl upptäcka att de är både vettiga och trevliga. Inte alla, såklart, men en del.
Citera
2019-07-13, 10:02
Medlem
En liten fråga.. Jag blev antagen till mitt förstaval men struken från de tre övriga jag sökt. Toppen, men har nu i efterhand känt att det är mitt andraval som jag egentligen skulle vilja gå. Om man blir struken i första urvalet.. blir man det då på mina andra val i andra urvalet? Eller finns det en chans att man blir antagen till någon av mina andra val?
Citera
2019-07-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avantiSuecia
Jag förstår mig inte riktigt på en sak med statistiken på UHR.

Är 2:a reserv i urvalsgrupp BII på Civilingenjör Teknisk Matematik på LTH.

Har kollat statistiken de sista åren för att se om jag har någon chans. Det är nämligen bara 4 platser i just den kategorin.

1. Borde inte poängen sänkas mellan urval 1 och urval 2? Om någon hoppar av tar dom väl in någon ny reserv och med tanke på att inte den kom in på urval 1 borde den har sämre betyg och därmed sänka poängen i Urval 2(?). Eller är jag helt ute och cyklar?

2. Antalet antagna i urval 1 är alltid större än antal antagna i urval 2. Innebär detta att dom inte plockar in reserver? Eller ringer dom upp en efter urval 2?

Hoppas någon förstår vad jag menar. Just nu är jag helt lost.

1) Det kan vara så, men behöver inte vara så.

Dels så är det som regel fler antagna i urval 1. Skillnaden i antal mellan urval 1 och 2 brukar vara ungefär så många som man räknar med ska tacka nej i urval 1. Så om det är lika många som tackade ja i urval 1 som det finns platser i urval 2 sker inte någon sänkning av poängen.

Sen behöver det inte vara så att de som kommer in i urval 2 har sämre meritvärden än sist antagna i urval 1. Vid lika meritvärde lottas vem som får platsen, så det kan vara så att även om 10 reserver tagits in ligger meritvärdena kvar oförändrade.

2) Målsättningen är alltid att inte plocka in reserver. Reserver kallas först efter att man konsumerat eventuellt (och vanligt förekommande) överintag.

Viktigt att komma ihåg är också att reservplatserna är kvotgruppskopplade. Om 120 antagna som kom in på HP tackar nej så påverkar det inte dig. Det behöver vara tillräckligt många som hoppar av från just den kvotgrupp där du står som reserv innan du blir kallad.
Citera
2019-07-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csmicdancer
En liten fråga.. Jag blev antagen till mitt förstaval men struken från de tre övriga jag sökt. Toppen, men har nu i efterhand känt att det är mitt andraval som jag egentligen skulle vilja gå. Om man blir struken i första urvalet.. blir man det då på mina andra val i andra urvalet? Eller finns det en chans att man blir antagen till någon av mina andra val?

Det är just därför man ska tänka sig noga för innan man rangordnar sina val.

Du är struken från allt du prioriterade lägre än det du kom in på, vilket givetvis är helt rimligt. Om du vill söka till ditt andrahandsval igen så kommer det att räknas som en sen anmälan (om det ens går).
Citera
2019-07-14, 23:35
Medlem
Hujans avatar
Ingen som vet hur andra urvalet görs?
Och om det är en "sen anmälan" m den tas med efter andra urvalet eller i samband med...?
Citera
2019-07-15, 00:57
Medlem
vonfnass avatar
Jag har kommit in på en kurs till hösten som jag tackat ja till.
Det finns även en fortsättningskurs.
Grundläggande krav är att man minst ska ha G på grundkursen (ganska självklart...), och som urval står det "Högskolepoäng, max 225 hp", vad innebär det?
Ni får ursäkta denna dumma fråga, men jag fattar nada vad det innebär.
Det är 10+ år sedan jag gick ur gymnasiet och detta är första riktiga gången jag är tillbaka vid skolbänken, så jag vill vara säker på vad jag ger mig in på, och om det är värt att bygga vidare på efter grundkursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in