2025-05-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Nån som vet om man kan ifrågasätta om man fått beskedet ej behörig på en kurs man sökt inför sommaren?

" Du behöver även matematik D"

Har läst teknisk basår där all gymnasiematik naturinriktning/teknisk ingick på den tiden. Som fanns med i mina anmälningshandlingar. Gammalt betyg iofs

(Också läst en drös universitetskurser i matematik också-men de tittar bara på ens gamla gymnasiebetyg vid detta urvalet då det gäller en grundkurs.)

Ja, man kan överklaga ett beslut under antagningsprocessen. Då gör de en ny bedömning med den information som ges. Ring Antagningen så får du mer information om hur det går till.
Citera
2025-05-16, 12:42
Medlem
Hej!

Jag har hört att man kan kontakta UHR eller antagning.se för att ta reda på vad antagningspoängen beräknas att vara i förhand, innan antagningsbeskedet. Det kanske inte gäller just antagningspoängen, men att man iallfall kan ta reda på vilka de högst sökande meritvärdena ligger på för ett program. Jag försökte ta kontakt med UHR och antagning.se för att få reda på denna information, men de sa att de inte kunde säga något. Är inte detta offentliga uppgifter?

Vet ni hur man tar reda på denna information? Kontaktar man UHR eller antagning.se eller kontaktar man skolan i sig? Vad ber man om vid kontakten? Vad säger man?
Citera
2025-05-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwabie4132
Hej!

Jag har hört att man kan kontakta UHR eller antagning.se för att ta reda på vad antagningspoängen beräknas att vara i förhand, innan antagningsbeskedet. Det kanske inte gäller just antagningspoängen, men att man iallfall kan ta reda på vilka de högst sökande meritvärdena ligger på för ett program. Jag försökte ta kontakt med UHR och antagning.se för att få reda på denna information, men de sa att de inte kunde säga något. Är inte detta offentliga uppgifter?

Vet ni hur man tar reda på denna information? Kontaktar man UHR eller antagning.se eller kontaktar man skolan i sig? Vad ber man om vid kontakten? Vad säger man?

UHR sida för Antagningsstatistik kan du kika på tidigare meritvärden. På förhand kan du just nu bara se hur många som sökt till en viss kurs eller program. Men via Antagningsstatistik kan du ju få en fingervisning kring hur det kan förhålla sig. Men räkna med högre meritvärden framöver då antalet sökande (behöriga sökande) har ökat 2025 till följd av inflationen vilket märks tydligt när man jämför årets publicerade antagningstaristik mot föregående år.
Citera
2025-07-10, 10:49
Medlem
S3ONs avatar
Någon som har en uppfattning om hur krångligt det eventuellt är att byta program efter påbörjad termin om man lite magiskt skulle få en plats där man stått som reserv? Det gäller samma universitet och samma ort. Är det relativt sömlöst? Ena dagen sitter man på ett programs föreläsningar och dagen efter på ett annat? CSN krånglar inte med lån etc?
Citera
2025-07-10, 16:42
Medlem
Gör kth lottning vid lika meriter, eller tittar de på tex hp?
Citera
2025-07-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltyunicorn

Lottning antagligen
Citera
2025-07-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltyunicorn

KTH tillämpar lottning.

https://www.kth.se/polopoly_fs/1.130...TH%202025.pdf?
Citera
2025-09-16, 13:40
Medlem
Blev antagen efter ha gjort sen anmälan till några kurser men kan inte registrera dom på ladok? Registreringstiden har gått ut men den var ju för vanliga ansökningar

En av kurserna startar senare än de andra och den normala registreringstiden har således inte börjat ännu och denna ser ut att kunna registrera sig på när det väl närmar sig. Detta råkar också vara kursen som jag hade som prio 1 på antagning.se, vet inte om det betyder något i det här fallet..
Senast redigerad av detach3d 2025-09-16 kl. 13:47.
Citera
2025-10-06, 19:46
Medlem
Är jag dum i huvudet?
Varför har jag helt missat att uppsala har civing?
inte ens tänkt tanken
är ju bara massa tjöt om kth lth och chalmers etc

tror aldrig jag sett "plugga i uppsala" reklam
Citera
2025-10-14, 10:40
Medlem
Hej, hur ska jag smartast rangordna mina val? Vilken har jag störst chans på när man ser mina poäng och urvalsgrupper i förhållande till programmens antagningsstatistik?
Gäller Bibliotekarieprogrammet i Borås och Linnéuni.

Mina urvalsgrupper:
1. Borås
BII - 13,87 av max 22,50
HSKP - 97 AV 285

2. Linné
APGR - 97 av max 165
BII - 14,37 av 22,50

Antagningsstatistik för programmen våren 2025:
1. Borås
BII - 16,3
HP - 0,5

2. Linné
BII - 21,21
HP - 1,25

Förstår jag rätt att jag borde lägga Borås som nummer 1? I Borås är jag med i urvalsgruppen Högskoleprov och Linné i gruppen Akademiska poäng... hur tolka det liksom.

Följdfråga: Om jag inte kommer in, är det smartast att höja mina poäng i BII-gruppen? (alltså läsa till mer kurser på komvux) eller göra högskoleprovet igen? (för poängen där är från 17 år tillbaka hehe).
Är lättare att komma in till hösten, så då hinner jag göra något åt det...
Senast redigerad av EvilHag 2025-10-14 kl. 10:44.
Citera
2025-10-20, 22:06
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

1. Är det flera människor/handläggare på fakulteten eller datorn som går igenom varje högskoleansökan?

2. Om det är datorn kan det bli så att den gör fel och tar in en individ trots att samma individ saknar behörighet för programmet eller kursen?

Fick höra att: Nationella utbildningplatser med sista sökdatum sköts via central antagning.

Vad menas med central antagning eller det personer som går igenom varje ansökan eller datorer?

ps. har sökt en västasiastisk språk vid stockholm uni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in