2025-05-11, 09:30
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Nån som vet om man kan ifrågasätta om man fått beskedet ej behörig på en kurs man sökt inför sommaren?

" Du behöver även matematik D"

Har läst teknisk basår där all gymnasiematik naturinriktning/teknisk ingick på den tiden. Som fanns med i mina anmälningshandlingar. Gammalt betyg iofs

(Också läst en drös universitetskurser i matematik också-men de tittar bara på ens gamla gymnasiebetyg vid detta urvalet då det gäller en grundkurs.)

Ja, man kan överklaga ett beslut under antagningsprocessen. Då gör de en ny bedömning med den information som ges. Ring Antagningen så får du mer information om hur det går till.
Citera
2025-05-16, 12:42
Medlem
Hej!

Jag har hört att man kan kontakta UHR eller antagning.se för att ta reda på vad antagningspoängen beräknas att vara i förhand, innan antagningsbeskedet. Det kanske inte gäller just antagningspoängen, men att man iallfall kan ta reda på vilka de högst sökande meritvärdena ligger på för ett program. Jag försökte ta kontakt med UHR och antagning.se för att få reda på denna information, men de sa att de inte kunde säga något. Är inte detta offentliga uppgifter?

Vet ni hur man tar reda på denna information? Kontaktar man UHR eller antagning.se eller kontaktar man skolan i sig? Vad ber man om vid kontakten? Vad säger man?
Citera
2025-05-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwabie4132
Hej!

Jag har hört att man kan kontakta UHR eller antagning.se för att ta reda på vad antagningspoängen beräknas att vara i förhand, innan antagningsbeskedet. Det kanske inte gäller just antagningspoängen, men att man iallfall kan ta reda på vilka de högst sökande meritvärdena ligger på för ett program. Jag försökte ta kontakt med UHR och antagning.se för att få reda på denna information, men de sa att de inte kunde säga något. Är inte detta offentliga uppgifter?

Vet ni hur man tar reda på denna information? Kontaktar man UHR eller antagning.se eller kontaktar man skolan i sig? Vad ber man om vid kontakten? Vad säger man?

UHR sida för Antagningsstatistik kan du kika på tidigare meritvärden. På förhand kan du just nu bara se hur många som sökt till en viss kurs eller program. Men via Antagningsstatistik kan du ju få en fingervisning kring hur det kan förhålla sig. Men räkna med högre meritvärden framöver då antalet sökande (behöriga sökande) har ökat 2025 till följd av inflationen vilket märks tydligt när man jämför årets publicerade antagningstaristik mot föregående år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in