2019-07-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Sa inte läkaren det? Vi som gör vår periodiska undersökning var tredje år ska maila/skicka in det till Transportstyrelsen, ni kanske gör det när ni ansöker om lokförarbeviset när ni skriver skrivningen på Trafikverket?

Hittade svaret nu. Enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/lokforarbevis/Trafikmedicin/Blanketter/skicka-ditt-lakarutlatande-till-ratt-mottagare/ så är det som du säger bara vid ansökan om förarbevis, regelbunden hälsokontroll samt särskild prövning som det behöver skickas till Transportstyrelsen.
Citera
2019-07-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Hittade svaret nu. Enligt https://www.transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/lokforarbevis/Trafikmedicin/Blanketter/skicka-ditt-lakarutlatande-till-ratt-mottagare/ så är det som du säger bara vid ansökan om förarbevis, regelbunden hälsokontroll samt särskild prövning som det behöver skickas till Transportstyrelsen.
När jag gick ville Protrain ha kopia på läkarintyget vid kursstart.
Citera
2019-07-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
När jag gick ville Protrain ha kopia på läkarintyget vid kursstart.

Ja det stod i välkomstbrevet att intyg både från psykolog och läkare ska tas med första dagen.
Citera
2019-07-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ja det stod i välkomstbrevet att intyg både från psykolog och läkare ska tas med första dagen.
Va bra! Kom på nu att när vi sen tog lokförarbeviset kom det fram att ett par i klassen hade råkat få blanketten för den regelbundna hälsokontrollen istället för den inledande. Blev riktigt rörigt, de fick göra om läkarundersökningen.. :/
Citera
2019-07-09, 21:27
Medlem
Citat:
Va bra! Kom på nu att när vi sen tog lokförarbeviset kom det fram att ett par i klassen hade råkat få blanketten för den regelbundna hälsokontrollen istället för den inledande. Blev riktigt rörigt, de fick göra om läkarundersökningen.. :/

Ajdå!

Får jag fråga dig för vilket bolag du jobbar idag? Och vart gjorde du dina LIA och var där någon/något som var bättre än annat?
Citera
2019-07-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ajdå!

Får jag fråga dig för vilket bolag du jobbar idag? Och vart gjorde du dina LIA och var där någon/något som var bättre än annat?
Jobbar på SJ och hade 3 st LIA på SJ i Linköping och 1 på Öresundståg i Malmö, trivdes kalas på båda. Synd att det inte blev nån på gods bara. Vi hade inte så många platser på gods och jag var rätt säker på att jag inte ville köra det sen, så jag lät de som verkligen ville det ta de platserna i första hand. Men försök att testa olika om det går!
Citera
2019-07-10, 11:41
Medlem
Citat:
Jobbar på SJ och hade 3 st LIA på SJ i Linköping och 1 på Öresundståg i Malmö, trivdes kalas på båda. Synd att det inte blev nån på gods bara. Vi hade inte så många platser på gods och jag var rätt säker på att jag inte ville köra det sen, så jag lät de som verkligen ville det ta de platserna i första hand. Men försök att testa olika om det går!

Låter bra! Är nog helt ointresserad av gods faktiskt så har planer på att försöka testa SJ och Arriva på Lia så får vi se vad jag känner bäst för! Visst har Arriva lite bättre löner?
Citera
2019-07-10, 13:03
Medlem
Citat:
Låter bra! Är nog helt ointresserad av gods faktiskt så har planer på att försöka testa SJ och Arriva på Lia så får vi se vad jag känner bäst för! Visst har Arriva lite bättre löner?

Kände samma när jag gick min utbildning, ändå blev det några år på gods, och jag trivdes otroligt bra med det med. Ta chansen och prova på gods på LIAn, man får en annan förståelse för tågens dynamik och vilka krafter man hanterar. Att köra motorvagnar är inte alls samma sak. Man får förståelse för tillsättningstider och lossningstider på bromsar, uträkning av bromstal, mm mm.
Citera
2019-07-10, 13:50
Medlem
Citat:
En LIA kan du ju testa på gods iallafall, om du får chansen. Som Joyyeboy skriver får man mer förståelse för bromsteknik och använda linjeboken mer och räkna bromsvikter osv. Dessutom får man öva mycket mer växling, vilket jag kände mest att jag saknade trygghet i efter utbildningen då växling görs ytterst lite med resandetåg i jämförelse. Dessutom får man inte alltid hela LIA:n på samma ställe, eftersom det är lite svårt att få ihop fick många vara nån vecka här och nån vecka där. En vecka på gods är bättre än inget.

Ang. lön är det inga jätteskillnader, och jag tyckte fördelarna med SJ väger tyngre än några tusen skillnad i lön. Men det är jag det
Citera
2019-07-10, 17:56
Medlem
Vilka fördelar var det som vägde över om man får fråga?
Citera
2019-07-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikPF
Vilka fördelar var det som vägde över om man får fråga?
Mest att det känns bra med ett stort och väletablerat företag, utbildningar som har bra rykte och sen länge väl inarbetade rutiner. Det kändes tryggt helt enkelt
Citera
2019-07-10, 18:59
Medlem
Citat:
Mest att det känns bra med ett stort och väletablerat företag, utbildningar som har bra rykte och sen länge väl inarbetade rutiner. Det kändes tryggt helt enkelt

Vad har ni för förmåner på SJ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in