2019-07-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikPF
Vad har ni för förmåner på SJ?

Det är väl friresekort, ett privatresekort som gäller för vissa av SJ ABs tåg, förmånsbeskattas och kostar några kronor att lösa ut. Man kan även ta ut för familjen som bor på samma ställe som man själv bor, om jag inte kommer ihåg fel.

Kaffe på jobbet, friskvårdsbidrag. Annars är det nog inte mer.
Citera
2019-07-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är väl friresekort, ett privatresekort som gäller för vissa av SJ ABs tåg, förmånsbeskattas och kostar några kronor att lösa ut. Man kan även ta ut för familjen som bor på samma ställe som man själv bor, om jag inte kommer ihåg fel.

Kaffe på jobbet, friskvårdsbidrag. Annars är det nog inte mer.
Privatresekortet gäller typ alla SJ:s tåg, vad jag vet. Sen får vi mängder med rabatter genom Benify, men det är säkert fler som har.
Citera
2019-07-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Privatresekortet gäller typ alla SJ:s tåg, vad jag vet. Sen får vi mängder med rabatter genom Benify, men det är säkert fler som har.

Ja det kan ha ändrats till det bättre nu kanske, när jag arbetade hos SJ var det ett häfte med "förbjudna" tåg som man inte fick åka med, mest några X2000-avgångar och andra tåg som brukar vara fulla. Dock kom man längre då, SJ körde mer trafik då än nu, men nu har väl SJ vunnit upphandlingar så nu kommer man nog längre igen. Det bästa vore om alla järnvägare kunde få ut något privatresekort som gällde för alla operatörerna i Sverige :-) Då skulle man ha stor nytta av det.
Citera
2019-07-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ja det kan ha ändrats till det bättre nu kanske, när jag arbetade hos SJ var det ett häfte med "förbjudna" tåg som man inte fick åka med, mest några X2000-avgångar och andra tåg som brukar vara fulla. Dock kom man längre då, SJ körde mer trafik då än nu, men nu har väl SJ vunnit upphandlingar så nu kommer man nog längre igen. Det bästa vore om alla järnvägare kunde få ut något privatresekort som gällde för alla operatörerna i Sverige :-) Då skulle man ha stor nytta av det.
Ah, okej. Nu finns det ett visst antal platser, så vill man boka nån populär avgång får man inte vänta för länge. Sen får man ju inte boka 1:a klass på de med platsbokning. Det finns ett sånt kort, men det får bara vissa utvalda ha hehe.
Det vore grymt verkligen!
Citera
2019-07-11, 16:34
Medlem
bowlingjockes avatar
Sådärja. Då var hälsokontroll utförd.
Fick godkänt på allt utom synen. Blev tvungen att besöka optiker då jag inte hade någon korrigering som klarade kraven.
Men det var väl behövligt. Jag sa uttryckligen OJ när jag faktiskt såg i 1,0 skärpa.
Bara invänta blod och urin, men det ska inte vara några bekymmer.
Väldigt trevliga sköterskor och läkare, så kände mig väldigt lättad av att inte träffa nån stel jävel.

De allra flesta som kör har korrigering av något slag väl?
Det blir nog linser för min del framöver.
Citera
2019-07-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Fick godkänt på allt utom synen. Blev tvungen att besöka optiker då jag inte hade någon korrigering som klarade kraven.
Men det var väl behövligt. Jag sa uttryckligen OJ när jag faktiskt såg i 1,0 skärpa.
Väldigt trevliga sköterskor och läkare, så kände mig väldigt lättad av att inte träffa nån stel jävel.

Behöver du besöka kliniken igen då för syntestet eller kan du göra det hos optikern?
Citera
2019-07-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke

Nja, en del lokförare har glasögon eller linser, men de flesta har nog ingenting som korrigering. Men det kommer kanske med åldern om inte annat senare :-)
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-07-11 kl. 17:52.
Citera
2019-07-11, 19:14
Medlem
Hur fungerar det på persontåg sidan gällande övernattningar? Hur vanligt/ofta förekommer det?
Citera
2019-07-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
Hur fungerar det på persontåg sidan gällande övernattningar? Hur vanligt/ofta förekommer det?

Beror nog helt på företag och stationeringsort.
Pendeltågen i Stockholm t.ex, som ju också är persontåg har inga överliggningar.
SJ har en del, bäst att höra med den ort du funderar på.
Citera
2019-07-11, 19:53
Medlem
Citat:
Beror nog helt på företag och stationeringsort.
Pendeltågen i Stockholm t.ex, som ju också är persontåg har inga överliggningar.
SJ har en del, bäst att höra med den ort du funderar på.
Jag har typ 0-5 överliggningar/månad.
Citera
2019-07-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag har typ 0-5 överliggningar/månad.

Vart är du stationerad? Hur ser typiska veckoscheman ut för dig? (Har så många frågor).
Citera
2019-07-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
Vart är du stationerad? Hur ser typiska veckoscheman ut för dig? (Har så många frågor).
Hagalund. Jag går på "skubben", dvs helt blandat och får schema inför varje månad. Så kan vara jätteolika, ibland tidiga pass en hel vecka, ibland sena en hel vecka. Tidiga dagar kan va typ 03.30-12, sena 16.30-01 och sen allt däremellan. Man har alltid minst 11 timmar nattvila hemma och minst 8 timmar om man sover borta. Jobb varannan helg och då 1-2 lediga veckodagar istället. Sen finns det dom som bara vill ha tidiga och andra som vill ha bara sena, men jag gillar blandningen.

Bara att fråga på, svarar på allt jag kan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in