2022-01-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masen1970
Ni som redan gått utbildningen, hur löste ni boende under LIA-perioderna?
Jag går fortfarande utbildningen men känner ändå att jag kan svara på det här. Använd alla kontakter du har, släktingar kanske någon du spelat något onlinespel med för nåt år sen vad som helst. Annars får du kolla på hotell och vandrarhem. Eller så har du tur att få en plats nära studieorten och kan bo där du redan bor. Det kan bli lite hur som helst, vissa månader kan såklart bli lite dyrare med att köra dit och boende men jag tycker inte man ska tacka nej till en LIA-plats då du tycker den är för långt bort.
Citera
2022-01-07, 15:41
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Under första perioden så gick vi ihop 3 st i klassen och delade på att hyra ett hus via airbnb.
Andra perioden fick jag LIA 10 mil från där jag bodde, så jag pendlade. Blev dock bara en vecka innan alla platser ställdes in pga corona.
Tredje perioden så hyrde jag en stuga på en gård där en av mina första handledare bodde.
Mina två kompletteringsveckor efter "examen" hade jag sån jäkla tur att en jag jobbat ihop med hade en lägenhet som jag fick låna.
Citera
2022-01-07, 21:57
Medlem
VonKnorrhanes avatar
SVT Nyheter Väst gjorde ett inslag om lokförarutbildningen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...g-pa-lokforare
Citera
2022-01-07, 22:50
Medlem
Citat:
Jag hade tur och fick alla LIA-perioder utom en nära studieorten. Den då jag åkte iväg var i Malmö och bodde då hos några bekanta lite utanför Lund, gick jättebra och så tacksam att jag fick bo där! Ett tips är att fundera innan var du känner folk du kan bo hos och sen be skolan kolla om de hittar platser där. Så gjorde vi, skolan bad oss kolla sånt så de kunde leta på rätt ställen om möjligt.
Citera
2022-01-09, 11:05
Medlem
Citat:

Kontakter.
Vandrarhem.
Air B'nB.
Pendling hem kombinerat med enstaka hotellövernattningar.

Det är ett pysslande, särskilt om man får en LIA-period långt hemifrån och måste ha boende på orten. Har man lite tur är det någon eller några till i klassen som har LIA på samma ort eller i en närliggande ort så man kan gå ihop sig och dela på kostnaden för ett tillfälligt boende.

På vår utbildning var den vanligaste lösningen att bo hos kompisar eller bekantas bekanta samt på vandrarhem. I klassen hjälpte vi varandra lite grann också, någon kände någon som kunde erbjuda ett rum.

Jag gjorde ingen LIA i staden där jag bodde men kunde lösa det med att jag bodde hos en kompis 6 mil från orten jag gjorde LIA och för andra perioden kunde jag även om det var lite slitigt långpendla hem mellan passen med tåg eller bil (20 mil hem enkel väg) och ta enstaka hotellövernattningar de gånger passen låg så att det inte gick eller var värt att pendla hem emellan.
Citera
2022-01-09, 14:20
Medlem
Citat:

En möjlighet (utöver det som redan nämnts) kan vara att kontakta företaget du ska ha LIA på och fråga om de har några tips, de har nog fått frågan väldigt många gånger. I mån av plats och beroende på företag kan det också finnas möjlighet att ha överliggning på depå. Men det går dock oftast inte att förboka.

En annan möjlighet: gå med i lokala facebook-grupper för den aktuella orten. Fråga om någon kan erbjuda billigt boende de veckorna. Brukar oftast ge napp!
Citera
2022-01-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
SVT Nyheter Väst gjorde ett inslag om lokförarutbildningen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...g-pa-lokforare
Då känner man sig mindre värdelös när man inte klarar testen. Lokförare är mitt drömjobb men insett att jag inte kommer att komma in då jag försökt flera gånger tyvärr.
Citera
2022-01-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Då känner man sig mindre värdelös när man inte klarar testen. Lokförare är mitt drömjobb men insett att jag inte kommer att komma in då jag försökt flera gånger tyvärr.

Shit, jag beklagar. Men japp, man kan få hur bra resultat som helst, men det räcker att 30 av de övriga 1000 får bättre resultat än en själv för att man inte ska komma in tyvärr (även om man själv presterat riktigt bra!).
Citera
2022-01-11, 14:08
Medlem
Tack för svaren. Det ska nog lösa sig på något vis.
Citera
2022-01-11, 14:14
Medlem
Citat:

Tråkigt. Jag kom inte heller in men tänker testa en gång till nästa år. En polare sökte till Boden och inför test 3 va det bara 32 platser att boka av de 30 de tar in så det kan vara lättare att komma in där.
Om det nu stämmer att det bara va de 32 som gått vidare efter andra testet.
Citera
2022-01-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Tråkigt. Jag kom inte heller in men tänker testa en gång till nästa år. En polare sökte till Boden och inför test 3 va det bara 32 platser att boka av de 30 de tar in så det kan vara lättare att komma in där.
Om det nu stämmer att det bara va de 32 som gått vidare efter andra testet.
Ja det kanske är lättare att komma in där. Men jag klarade tyvärr inte ens första steget så lär ju inte gå dit heller. Men ska försöka någon gång till och proppa i mig koffeintabletter och satsa allt jag kan.
Citera
2022-01-11, 21:06
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ja det kanske är lättare att komma in där. Men jag klarade tyvärr inte ens första steget så lär ju inte gå dit heller. Men ska försöka någon gång till och proppa i mig koffeintabletter och satsa allt jag kan.
Om det är till nån tröst så faila jag första gången. Sökte när Protrain skulle starta i Sundsvall.
Testet hemma klarade jag och blev kallad till det andra.. men kom tyvärr inte vidare efter det.
Däremot året senare när jag sökte till Borlänge så gick det bättre.

Fast det är ju lite sugit förstås att betala testerna utan att veta att man går vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in