2019-07-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venusvexation
Samhället skapar en bild som för de flesta funkar; en kärnfamilj som bidrar till närhet, att se något växa upp och kärlek, sedan skapas en bild av att man inte är tillräcklig om man inte är som vissa utvalda personer eller personligheter.

Vad jag försöker komma till är att jag kan relatera till hur det är att känna sig annorlunda på det sätt att man helt enkelt inte tycker sånt som "normala" människor är kul, inte är så kul egentligen.

Det är helt okej att ditt liv inte går ut på någonting, att du inte är som alla andra och att du mår dåligt. Vad får dig att känna dig lycklig (förutom konstgjord lycka som droger mm.)? Så fort du har något att verkligen kämpa för kommer du kunna gå in i bubblan som du nu står utanför.

Kolla dig själv i spegeln och tänk; vem är du? Du är inte din kropp, du är inte ditt namn och dina erfarenheter. Du är bara existensen av dig. Istället för att kolla på dig själv och tänka, fan vad värdelöst. Försök att tänka, fan va coolt, där är kroppen jag lever i.

Första gången jag förstod hur meningslöst livet är blev jag lite smått deprimerad, men när jag lyckades bryta mig ur bubblan som de flesta tycks leva i kändes allt så jävla klart helt plötsligt. Livet handlar inte om att uppnå saker, att uppleva saker eller att känna saker. Det handlar bara om att leva det. Om livet känns skit, lyssna på din kropp och hör vad den vill säga. Ge alla förslag ett allvarligt försök så kanske du har "turen" att få vara lycklig igen. Tur existerar inte, desto mer du försöker desto lyckligare blir du. Beständig lycka ("äkta" lycka) kommer inifrån när man kämpat för något man Själv gillar.

Tack för ditt fina inlägg. Har bara tappat det mesta på vägen. Familjen är alltid kvar men det behövs bekräftelse på fler håll, saknar helt och hållet ett umgänge, en bra vän. Ingen att planera något roligt med, känna sig behövd eller bara åka till ett coolt ställe ihop. Detta resulterar i en ända stor void av mörker, och nej förutom djur har jag inga särskilda intressen som jag arbetar på därav känns livet så jävla skit och har återigen beställt opiater för att fly undan denna sanning. Kan inte fly mig själv heller, min dåliga självbild har helt vunnit. Trots att jag såg bra ut och hade vänner, ser fortfarande bra ut men inga vänner så tycker jag inte om mig själv, försökt jobba på det men identifierar mina egna tankar precis så som att det är vad andra människor har av mig och så fastän det inte är så, alltid. Får höra i nya umgängen att jag ansågs ”konstig” av polarens polare bara för jag hade sån prestationsångest och var så osäker så blev det resultatet - en konstig typ. Detta tänker jag också på. Mina, deras, alla bild av vem jag är, litar på alla andras, framförallt mitt ego - egot är nog mitt värsta icke jag men som är så jag det bara är känns det som annars förstår jag inte hur jag ska befria mig.....
Citera
2019-07-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ktonisk
Precis, detta var min tanke också! Om ingen hade en bättre förklaring än så.

Men då återstår ett annat problem. Hur blir man riktigt lycklig varje dag, så att det kvittar vad man äter till frukost? Eller får vi nöja oss med att bara vara lyckliga av hela hjärtat ibland, någon enstaka dag om året?

Och övriga dagar halvlyckliga, eller inbillat lyckliga.

Det kanske vore för mycket begärt av livet att vara superlycklig varje dag.

Men här har ni i alla fall ett enkelt vardagsknep för att utpröva autenticiteten i er egen lycka. Kan rekommenderas.

Mitt förslag:
Det är en samtidig protest mot och vädjan till livet du ägnar dig åt här.

Protest, för att du demonstrerar en vägran att fira den gryende dagen. Minns att de flesta rituellt återkommande fester historiskt sett är religiösa tacksägelser, som vill bekräfta livet som gåva. Här visar du på ett subtilt sätt - och inför vem får du själv klura ut - att du inte tycker det finns någonting att bekräfta och fira.

Vädjan, för att en enkel och hälsosam frukost när man inte ens ser fram emot dagen som kommer, ändå visar att man står beredd och väntande på att bli motbevisad i sin skepsis. En vanlig deprimerad person går ju bara på fabrikskakorna eller sockerflingorna efter ett tag, för att deras omedvetna vill att deras pessimistiska dagsprognos ska bekräftas. Du verkar på något sätt, varje dag, vilja tro att lyckan trots allt kan rida in och ta dig med storm. Känner du dig som den hundraåriga, förvirrade bruden som varje morgon iklär sig en ruttnande brudklänning och väntar på att fästmannen, som dog på väg till bröllopet för åttio år sedan, äntligen ska komma? Eller är det en äkta ödmjukhet inför livets outgrundlighet?

Fundera på det.
Citera
2019-07-08, 17:47
Medlem
Tänk att det kunde bli såhär, livet helt förstört.

Psykiatrin fungerar inte och man kan tvinga på människor vilken medicin som helst. Trots att man vet att det innebär svåra biverkningar.

Att bli inlåst trots att man inte gjort ngt, på oviss tid är oerhört kränkande! Och tvingas ta vidriga mediciner som ökar oro och ger sömnstörningar.

Jag var påväg hem till min pojkvän för att titta på mitt favoritprogram, Bonde söker fru. Såå jag var väldigt glad över detta .
Citera
2019-07-08, 20:28
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
"Innan du diagnostiserar dig själv med t.ex depression - se först till att du inte är omgiven av idioter".

Så himla sant! Tänk om psykiatrin tänkte så, också. Man kan ha väldigt många energislukare/energitjuvar kring sig. Det är dom man ska undvika först och främst.

Precis. Nästan alltid så lägger man felet på individen och reflekterar aldrig över omgivningen den lever i.

För några dagar sedan tror jag faktiskt att jag fick uppleva att någon reflekterade över mitt liv.
Jag berättade för optikern att jag inte hade råd att skaffa en ny ögonlins för den kostar 4 tusen.
När jag frågade hur mycket jag skulle betala för den billigare linsen som skulle sitta på mitt andra öga så sa hon att den linsen och linsvätskan inte kostade någonting.
Det är konstigt tycker jag.
Även om det bara är en ny lins jag ska testa för att se om synen hjälper så är det konstigt att jag inte ska betala för den. En burk linsvätska brukar kosta en hel del också.

Kanske det är gratis för alla kunder men tanken på att hon gav mig det gratis ger mig mycket mer hopp om mänskligheten.
Känslan av att någon bryr sig är bara så mycket mer värdefullt än 300 kr extra i plånboken.
Citera
2019-07-09, 01:00
Medlem
ktonisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galghumoristen
Mitt förslag:
Det är en samtidig protest mot och vädjan till livet du ägnar dig åt här.

Protest, för att du demonstrerar en vägran att fira den gryende dagen. Minns att de flesta rituellt återkommande fester historiskt sett är religiösa tacksägelser, som vill bekräfta livet som gåva. Här visar du på ett subtilt sätt - och inför vem får du själv klura ut - att du inte tycker det finns någonting att bekräfta och fira.

Vädjan, för att en enkel och hälsosam frukost när man inte ens ser fram emot dagen som kommer, ändå visar att man står beredd och väntande på att bli motbevisad i sin skepsis. En vanlig deprimerad person går ju bara på fabrikskakorna eller sockerflingorna efter ett tag, för att deras omedvetna vill att deras pessimistiska dagsprognos ska bekräftas. Du verkar på något sätt, varje dag, vilja tro att lyckan trots allt kan rida in och ta dig med storm. Känner du dig som den hundraåriga, förvirrade bruden som varje morgon iklär sig en ruttnande brudklänning och väntar på att fästmannen, som dog på väg till bröllopet för åttio år sedan, äntligen ska komma? Eller är det en äkta ödmjukhet inför livets outgrundlighet?

Fundera på det.

Jaha, protest mot att hylla livet, alltså ett omedvetet missnöje med det som redan är och/eller en uthållig vädjan till att livet trots allt ska bjuda på mer eller mindre troliga eller otroliga positiva överraskningar?

Ja, men jag är nog beredd att prova det här resonemanget och tack så mycket för det Galghumoristen! Särskilt uppskattar jag bredden i förslaget med både otåliga provokationer och ödmjuk väntan.

Jag funderade själv mer på min vana idag, som kanske inte är ett problem lika mycket som ett hemligt experiment, och då stämmer det ju att det innehåller både provokationer och ett långsiktigt mått av ödmjuk väntan.

Jag kom fram till följande:

Den öppna sidan av experimentet är vetenskaplig och kvantitativ, alltså ett test upprepas, inte som ett tvång, men dagligen, för att iaktta olika utfall. Vetenskaparen i mig kan då mentalt notera: aha, idag smakade frukosten äckligt, alltså kryssas rutan ”normal dag” i, vilket oftast sker. Men ett fåtal dagar per år smakar frukosten neutralt och mer sällan till och med väldigt gott och då kryssas istället rutan ”lycklig dag!” i. Så långt följer experimentet vetenskaplig standard.

Men, poängen är att jag skulle aldrig sysslat med detta om det inte vore för att undersökningen också har djupare syfte som är mindre vetenskapligt och mer metafysiskt. Eftersom människor oftast själva vet när dom är ovanligt lyckliga och behöver inte äta en äcklig frukost varje dag för att bekräfta när. Alla vet ju om en efterlängtad semester just börjat, om dom ska på en speciell dejt, om dom landat drömjobbet, om en rolig fest väntar senare under dagen?

Nej, det jag antagligen söker är de få dagar i experimentet då jag inte vet vad lyckan beror på, för detta betraktar jag som den mest autentiska lyckan. För ibland finns ingen förklaring till varför frukosten är jättegod, allt jag vet är att jag då är djupt lycklig av en anledning jag ännu inte ser eller förstår?

Det är denna oförklarliga och spontant uppdykande lycka jag vill lära mig mer om eftersom detta är den mer filosofiska aspekten av lyckotillståndet. Kunde vi hitta passande nycklar till detta lås så kanske vi inte skulle behöva vara så beroende av allt i det yttre som vi annars hela tiden strävar mot och väntar på för att känns oss sprudlade lyckliga.

Dessa nycklar är dock ännu lite gåtfulla för mig.

Men tack alla för goda förslag!
Senast redigerad av ktonisk 2019-07-09 kl. 01:02.
Citera
2019-07-09, 03:48
Medlem
ghostedbymes avatar
fuck , så trött men ändå så svårt att sova just nu ? , blir en lååång dag i dag ochså
Citera
2019-07-09, 10:40
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
helt rätt tänkt gumman , försök även att komma i gång med din lilla hemliga hobby om den fortfarande är intressant i dag ? du vet fokuseringen , och känslan när du klarat av det som nästan kändes omöjligt att klara .

mycket värt i livet

Den hobbyn är inte särskilt intressant idag. Sörjer det lite då och då. Pysslar däremot med annat. Tog upp ett gammalt intresse som stimulerar hjärnan mer eftersom jag känner mig dement av psykofarmakan. Det krävs lite tyngre stimulanter för att döda bieffekterna av litium. Alla stämningstabiliserande verkar göra mig efterbliven.

Idag är jag sjukt trött. Dåliga sömnrutiner under förälskelsefasen. Måste skärpa mig men jag är så kär så det är svårt. Snart kommer det att slå tillbaka mot mig i form av sämre psykiskt mående.
Citera
2019-07-09, 15:14
Medlem
zammas avatar
Riktigt jobbig period nu igen. Tänkte knapra i mig 100mg stesolid och gå ner och "bada". Inte idag men snart. Borde väll vara överhängande risk att drunkna? Utan att se ut som ett självmord? Bad byxor och allt.
Är inte risken tillräckligt stor ser jag till att inhandla en 70cl vodka med.
Jag orkar inte mer.

Ska höra av mig till självmords hjälp linjen nu direkt. Men vad tror ni om min plan? Går ner när solen precis gått upp så inga badgäster är där. Halsar vodkan och tabletterna och bara ger mig ut på en simtur. Har misslyckats allt för många gånger och "bara" överdoserat men vaknat upp flera dagar efteråt igen och jag orkar inte mer nu.
Senast redigerad av zamma 2019-07-09 kl. 15:24.
Citera
2019-07-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Riktigt jobbig period nu igen. Tänkte knapra i mig 100mg stesolid och gå ner och "bada". Inte idag men snart. Borde väll vara överhängande risk att drunkna? Utan att se ut som ett självmord? Bad byxor och allt.
Är inte risken tillräckligt stor ser jag till att inhandla en 70cl vodka med.
Jag orkar inte mer.

Ska höra av mig till självmords hjälp linjen nu direkt. Men vad tror ni om min plan? Går ner när solen precis gått upp så inga badgäster är där. Halsar vodkan och tabletterna och bara ger mig ut på en simtur. Har misslyckats allt för många gånger och "bara" överdoserat men vaknat upp flera dagar efteråt igen och jag orkar inte mer nu.

Det låter som en väldigt låg dos? Annars låter det fint men fungerar det verkligen?

Det är ju annars onödigt, rätt trevligt att ta en vanlig simtur? Köpa en god frukost och titta ut över vattnet.
Senast redigerad av Mellinie 2019-07-09 kl. 16:20.
Citera
2019-07-09, 17:03
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellinie
Det låter som en väldigt låg dos? Annars låter det fint men fungerar det verkligen?

Det är ju annars onödigt, rätt trevligt att ta en vanlig simtur? Köpa en god frukost och titta ut över vattnet.
Men fan då. Har kollat upp det verkar inte alls var vad jag förväntade mig. Utan en mild bög benzo. Får köpa en 70s till. Det blir väll bra?
Edit. Har undersökt saken nämre och läst om diverse fulla människor fått panik känslor när dom inte längre haft kraft att hålla sig över ytan. Dessa panik känslor borde väll 100mg stess ta bort?
Senast redigerad av zamma 2019-07-09 kl. 17:48.
Citera
2019-07-09, 18:45
Medlem
ghostedbymes avatar
vilken dag zombie mat dags nu , om jag orkar ?
Citera
2019-07-09, 19:12
Medlem
ktonisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
vilken dag zombie mat dags nu , om jag orkar ?

Har du haft en hård dag Spöket? Psykisk ohälsa, stressigt jobb eller bara i akut behov av semester? Jag rekommenderar filmjölk med en neutral müsli om du inte orkar laga något annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in