Citat:
Ursprungligen postat av
Mellinie
Jag vill må bra och få tillbaka mitt liv. Jag har sagt upp kontakten med min familj och har ingen anledning att ta upp detta fall i rätten.
Det var helt felaktig att behandla mig med tunga mediciner. Jag var lycklig och såg positivt på framtiden. Dessa mediciner, t ex Haldol bör inte ges till ngn i första hand, pga stor risk för jobbiga biverkningar. Vilket inte heller rekommenderas.
Jag pratat med min läkare ang alla biverkningar och fått ett 10-tal läkemedel utskrivna.
Förut låste man in alla, även handikappade. Nej dessa mediciner bör undvikas i de allra flesta fall.
Att man ens kan skriva ut ett läkemedel som ger sömnstörningar, tyder på något är väldigt fel. Och jag har många fler exempel på hur knasigt det är, men vill inte ta upp alla exempel här.
Jag var lycklig, tränade, shoppade, träffade vänner, grannar och tog hand om min hund, hade pojkvän osv.
Sen blir man inlåst... Och tvingas ta läkemedel trots att man är frisk och mår bra, sov bra. Tyckte om att dricka en kopp kaffe och dricka några glas vin i månaden

.
Jag är jätteledsen att din situation känns jobbig Mellinie. Men eftersom jag inte har all info om ditt fall så kan jag inte kommentera det i detalj. Men det här är i alla fall vad du ska göra om du fortfarande mår dåligt eller upplever dig felbehandlad:
Uppsök ny läkare, även privata, få en alternativ bedömning och en kommentar på tidigare läkares utlåtanden och aktioner i ditt fall. Eftersom psykiatrin är en så pass ung och provisorisk vetenskap händer det tyvärr ofta att läkare gör skilda bedömningar och det är svårt att veta vem som gör den bästa i varje enskilt fall. Du måste aktivt söka upp den läkare som du tycker ger den behandling som långsiktigt känns bäst för dig.
Upplever du att din far är inblandad i att du har fått felaktig vård ska du vända dig direkt till polis eller jurist. Finns advokater på internet som kan ge dig råd om hur du ska gå vidare för en slant.
Upplever du att du har fått en felaktig behandling så vänd dig i första hand till Patientnämnden i den region du bor. Den kan ge råd och slussa dig vidare.
Du kan också vända dig direkt till IVO(Inspektionen för vård och omsorg) om du tycker att att du blivit så allvarligt felbehandlad om du vill göra en anmälan. Du finner deras hemsida med ett klick.
Annars är det så att biverkningar av vissa mediciner kan sitta kvar ett tag efter avslutad behandling. Du kan påskynda bättre hälsa och mående själv genom att hålla dig aktiv och motionera dagligen, sköta din kost, avstå droger och skaffa dig en meningsfull fritidssyssla, gärna något inom kultur eller konst. Eller varför inte engagera dig inom kyrkan?
Läs gärna psykiatern Johan Cullbergs självbiografi och de böcker som skildrar den kamp han förde för att få sin allvarligt psykiskt sjuke bror frisk, den kände konstnären Erland Cullberg. Dessa böcker är varma och mänskliga och innehållsrika på idéer och tips.
Psykiatrin är inte bara kylig vetenskap och mediciner utan en levande vilja att förstå och hjälpa.