2019-07-07, 21:07
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Fan nu gav du mig ångest, har sovit 4-5 h i 3 veckor varje natt.. jag är stressad men vet inte varför Sen hetsåt jag innan...stod och lagade mat och var supertaggad och när det väl var dags att äta så slängde jag i mig maten på några sekunder och mådde piss efteråt...

jo sömn är jätteviktigt , helt sjukt att läkarna inte prioriterar det främst ?
Citera
2019-07-07, 21:09
Medlem
Ser fan inte meningen med livet hur mycket jag än försöker. Har kanske knarkat bort sättet att återfå lycka men samtidigt vet jag inte om jag någonsin sett fram emot det som de allra flesta gör så som karriär, fru, barn, villa och sedan fortsätta in på samma spår som gemene man. Jag ser inte alls fram emot det, bara tanken får mig att ha ångest. Mitt liv går egentligen inte ut på någonting, ingen direkt glöd eller passion för något som får allting att se ljusare ut, vad fan är då poängen? Bara suckar dagarna i ända de dagar jag inte arbetar, för trött för att försöka igen. Har försökt och haft rutiner men det är för mig bara samma summering - det är hopplöst. Vad fan gör man åt detta så man inte tar livet av sig redan som 25 åring?
Citera
2019-07-07, 21:09
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
vad fick du för medicin då som funka ?
Fluoxetin, alltså jag blev as taggad - dock brände jag mycket pengar för att jag fick värsta livslusten Började shoppa som ett jävla as, och gick på typ moln...sen reste jag på semester också och började hitta på en massa saker, började träna och äta bättre och allt detta gjorde att jag sen kunde sluta med medicinen och fortsätta va glad - dock så förstörs allting om man inte fortsätter hålla uppe den hälsosamma livsstilen och stänger sig inne igen. Antidepressiva är ett hjälpmedel - inget som tar bort alla ens problem, det gör att man glömmer dom för stunden det är därför det är viktigt att man ser till och lösa roten till problemet medan man mår bra pga medicinen då man har ork. Men medicinen räddade mitt liv - det är farligt att vara deprimerad - många tar livet av sig för att dom tror att hela livet kommer vara så som dom känner när dom befinner sig i en depression, men det är inte sant och det ser man sen när man blir sig själv igen.
Citera
2019-07-07, 21:15
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Ser fan inte meningen med livet hur mycket jag än försöker. Har kanske knarkat bort sättet att återfå lycka men samtidigt vet jag inte om jag någonsin sett fram emot det som de allra flesta gör så som karriär, fru, barn, villa och sedan fortsätta in på samma spår som gemene man. Jag ser inte alls fram emot det, bara tanken får mig att ha ångest. Mitt liv går egentligen inte ut på någonting, ingen direkt glöd eller passion för något som får allting att se ljusare ut, vad fan är då poängen? Bara suckar dagarna i ända de dagar jag inte arbetar, för trött för att försöka igen. Har försökt och haft rutiner men det är för mig bara samma summering - det är hopplöst. Vad fan gör man åt detta så man inte tar livet av sig redan som 25 åring?

varför inte en ny hobby i livet ? nått du tycker verkar spännande , TEX

klättra i berg , hoppa fallskärm , börja dyka , ta kortet och skaffa en sporthoj .

finns massor om du bara tänker efter , barn , villa och hund kommer när det kommer i livet liksom
varför massa press ?
Citera
2019-07-07, 21:17
Medlem
Citat:
varför inte en ny hobby i livet ? nått du tycker verkar spännande , TEX

klättra i berg , hoppa fallskärm , börja dyka , ta kortet och skaffa en sporthoj .

finns massor om du bara tänker efter , barn , villa och hund kommer när det kommer i livet liksom
varför massa press ?

Vill inte låta dryg men hade väl fan vetat vad det skulle vara efter tjugofem år? Ingenting tycker jag är särskilt roligt, ingenting driver mig till att fortsätta eller ens känna glädje inför det. Därav problemet..
Citera
2019-07-07, 21:23
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Fluoxetin, alltså jag blev as taggad - dock brände jag mycket pengar för att jag fick värsta livslusten Började shoppa som ett jävla as, och gick på typ moln...sen reste jag på semester också och började hitta på en massa saker, började träna och äta bättre och allt detta gjorde att jag sen kunde sluta med medicinen och fortsätta va glad - dock så förstörs allting om man inte fortsätter hålla uppe den hälsosamma livsstilen och stänger sig inne igen. Antidepressiva är ett hjälpmedel - inget som tar bort alla ens problem, det gör att man glömmer dom för stunden det är därför det är viktigt att man ser till och lösa roten till problemet medan man mår bra pga medicinen då man har ork. Men medicinen räddade mitt liv - det är farligt att vara deprimerad - många tar livet av sig för att dom tror att hela livet kommer vara så som dom känner när dom befinner sig i en depression, men det är inte sant och det ser man sen när man blir sig själv igen.

ok , jag ska läsa på lite om den medicinen .
tror vist det finns medicin som funkar , men de måste vara individanpassade och läkare måste lyssna på de som mår dåligt mera .

ser tendensen här när våran psykolog skriver , direkt i från läroboken , kalt /stelt och kallt
precis så som hon har fått lära sej ,

samma tendenser som när man skriver med våra poliser i andra forumdelar och ämnen

statligt strikt och stramt , lite robbotaktigt typ i deras svar
Citera
2019-07-07, 21:24
Medlem
ktonisks avatar
Citat:
ett annat råd är även att fokusera mycket mer på människors sömn , många som mår dåligt sover jävligt illa !! , ska ni skriva ut mediciner så lägg de på sömnen främst , tex zopiclone 7,5 är ofta bättre än alla lyckopiller ni förordar .

dessutom får de inte hjälp med sömnen så jagar de och köper skitpiller på drogchopparna med ödesdigra konsikvenser tids nog

en kropp utan sömn rasar fort , något ni borde veta mycket väl innom vården

Tar till mig av det du skriver men forskning visar att:

Tyvärr är det så att om man tar mediciner för att sova, långsiktigt, så minskar våra egna incitament att aktivera kroppen och själen och trötta ut oss dagtid på ett naturligt sätt och därmed sova gott nattetid. Också hamnar vi i en ond cirkel och utvecklar mer sömnproblem eller psykisk ohälsa.

Det kan låta förnumstigt eller simpelt, men en kropp som inte är trött är det ofta av en anledning. Och då vill eller ska den inte sova förrän problemet är löst. En biologisk signal säger åt oss att lösa våra problem först. Sömnbrist är en påminnelse om att något är fel i våra liv och ett krav på att agera annorlunda.

Detta problem kan vara något så enkelt som att kroppen inte har arbetat under dagen, eller motionerat som ett substitut om man är arbetslös och bara går hemma. Rörelse, frisk luft och ljus gör susen för ens sömn.

Eller att ens dag varit ett limbo av hängande framför internet och sociala medier, filmtittande, intag av droger, kaffe, nikotin, istället för en meningsfull fritid och själsligt främjande sysslor. Vilket effektivt rubbar vår inre klocka och sinnesro.

Eller om man har grubblerier som rör relationer, kärlek, privatliv och annat. Som också ska angripas med initiativ och försök och nya försök om och om igen, snarare än glömska, förträngning och passivitet. För om vi försöker och inte ger upp, så hittar vi till slut en lösning på våra problem.

Sover vi inte, så är det för att vår djupare vilja vill något annat än det vi tror att vi vill. Då måste vi lyssna till den och agera innan vi beviljas själslig ro och sömn. Detta gör vi genom att vara öppna för att förändra våra liv och lyhördhet inför kroppens signaler.

Det är så kroppen och psyket samverkar och du känner säkert till begreppet psykosomatik som är psykiatrins hemvist.
Citera
2019-07-07, 21:27
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Vill inte låta dryg men hade väl fan vetat vad det skulle vara efter tjugofem år? Ingenting tycker jag är särskilt roligt, ingenting driver mig till att fortsätta eller ens känna glädje inför det. Därav problemet..

ja men i bland , och om du är i övrigt bra fungerande i livet , så måste man testa på lite grejer fast det inte känns så kul första gångerna , bra med kompisar då som kan dra med och peppa

inte så sällan så hittar man på nått man brinner för

svårt att ge råd när man inte vet vem du är och hur du tänker och fungerar , hoppas du förstår
Citera
2019-07-07, 21:36
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ktonisk
Tar till mig av det du skriver men forskning visar att:

Tyvärr är det så att om man tar mediciner för att sova, långsiktigt, så minskar våra egna incitament att aktivera kroppen och själen och trötta ut oss dagtid på ett naturligt sätt och därmed sova gott nattetid. Också hamnar vi i en ond cirkel och utvecklar mer sömnproblem eller psykisk ohälsa.

Det kan låta förnumstigt eller simpelt, men en kropp som inte är trött är det ofta av en anledning. Och då vill eller ska den inte sova förrän problemet är löst. En biologisk signal säger åt oss att lösa våra problem först. Sömnbrist är en påminnelse om att något är fel i våra liv och ett krav på att agera annorlunda.

Detta problem kan vara något så enkelt som att kroppen inte har arbetat under dagen, eller motionerat som ett substitut om man är arbetslös och bara går hemma. Rörelse, frisk luft och ljus gör susen för ens sömn.

Eller att ens dag varit ett limbo av hängande framför internet och sociala medier, filmtittande, intag av droger, kaffe, nikotin, istället för en meningsfull fritid och själsligt främjande sysslor. Vilket effektivt rubbar vår inre klocka och sinnesro.

Eller om man har grubblerier som rör relationer, kärlek, privatliv och annat. Som också ska angripas med initiativ och försök och nya försök om och om igen, snarare än glömska, förträngning och passivitet. För om vi försöker och inte ger upp, så hittar vi till slut en lösning på våra problem.

Sover vi inte, så är det för att vår djupare vilja vill något annat än det vi tror att vi vill. Då måste vi lyssna till den och agera innan vi beviljas själslig ro och sömn. Detta gör vi genom att vara öppna för att förändra våra liv och lyhördhet inför kroppens signaler.

Det är så kroppen och psyket samverkar och du känner säkert till begreppet psykosomatik som är psykiatrins hemvist.

det du skriver nu gäller för de som har börjat må bättre efter en tids behandling mot sömnsvårigheter

de jag haft kontakt med har gått år med dålig sömn , om de kommer in till er så borde just sömnen tas på största allvar direkt , PRIO 1 , att få sova ut ordentligt i några dagar gör att de mår bättre och tänker klarare kring sina problem

håller du inte med i detta ?
Citera
2019-07-07, 21:40
Medlem
Dopaminas avatar
Otroligt arg idag. Kanske mest på mig själv och mina handlingar samt min oförmåga att sätta gränser gentemot personer som inte förtjänar att ha mig i deras liv.

Älskling skulle ringa sen. Jag hoppas att han kan lugna mina nerver och få mig att känna att jag gör rätt när jag släpper taget om det förflutna fullkomligt. Börjar innerligt störa mig på min ambivalens. Nu blir det fullt fokus på nedtrappning, jobb och studier. Bort med all distraktion och allt destruktivt. Nu gäller det att vara målmedveten. Jag ska klara det här! Inget halvdant något mer. Jag orkar inte.
Citera
2019-07-07, 21:41
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
ja du har nog en hel del rätt i det du skriver här , kritik kommer dock fort när man börjat tänja på gränserna och provocera men det kan vara rätt kul det ochså i bland , man lär sej fort hur individer tänker och fungerar

bara släpp din mamma och de som får dej att må skit i livet
det finns bra människor ochså att finna där ute

Jo. Som en nål i en höstack
I alla fall för mig. Var går gränsen för en bra eller dålig människa ?
Ingen lätt och lite obehaglig fråga att besvara.
Vad som ens är bra eller dåligt är svårt att veta.
Så sjukt många gånger jag trott något var bra som visat sig vara dåligt.... men man kan inte vara riktigt säker.
Jag börjar låta som en hippe för det är vad mina fördomar om hippies säger mig
Citera
2019-07-07, 21:43
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Otroligt arg idag. Kanske mest på mig själv och mina handlingar samt min oförmåga att sätta gränser gentemot personer som inte förtjänar att ha mig i deras liv.

Älskling skulle ringa sen. Jag hoppas att han kan lugna mina nerver och få mig att känna att jag gör rätt när jag släpper taget om det förflutna fullkomligt. Börjar innerligt störa mig på min ambivalens. Nu blir det fullt fokus på nedtrappning, jobb och studier. Bort med all distraktion och allt destruktivt. Nu gäller det att vara målmedveten. Jag ska klara det här! Inget halvdant något mer. Jag orkar inte.

helt rätt tänkt gumman , försök även att komma i gång med din lilla hemliga hobby om den fortfarande är intressant i dag ? du vet fokuseringen , och känslan när du klarat av det som nästan kändes omöjligt att klara .

mycket värt i livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in