2019-08-21, 21:16
Medlem
Hej! Nu är det såhär att jag kommit in på en lokförarutbildning och är inne på andra veckan av introduktions kursen.

Tycker det är jätte roligt och intressant.

Men hur mycket plugg är det att nöta in tycker det känns lite hopplöst när man kikar på hur mycket det är man ska få in i huvudet.

Känns som man har fått ett litet hum om hur det funkar i stora drag nu.

Tror inte jag har det bästa läshuvudet och börjar känna mig lite orolig att jag kommer misslyckas..

Vill verkligen det här och inte misslyckas detta är en dröm för mig att köra tåg.

Kommer mycket "ge med sig" efter första LIAn?
Citera
2019-08-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loklok
Hej! Nu är det såhär att jag kommit in på en lokförarutbildning och är inne på andra veckan av introduktions kursen.

Men hur mycket plugg är det att nöta in tycker det känns lite hopplöst när man kikar på hur mycket det är man ska få in i huvudet.

Tror inte jag har det bästa läshuvudet och börjar känna mig lite orolig att jag kommer misslyckas..

Vill verkligen det här och inte misslyckas detta är en dröm för mig att köra tåg.

Ääähh det där släpper snart får vi hoppas, förhoppnignsvis är det för dig som med andra lokisar jag snackat med att testerna är litegrann tröskel medan kursen är smidigare.
Hur har ni andra gjort förresten med datorer (platta/laptop), köpt ny maskin eller planerar att nyttja befintlig?

Hälsningar
/Blivande lokiseleven i Hagalund i höst.
Citera
2019-08-21, 22:40
Medlem
Citat:

Det är helt klart en hel del att nöta in, det måste sitta när man är ute i verkligheten i skarpt läge. Men det ger sig förmodligen med tiden, ni har väl titt-lia också kanske, då ser man det mer hur saker fungerar.

De olika termerna är bara att nöta in, dvs vad betydelsen är av de.

Det var som en helt ny värld kommer jag ihåg att jag tyckte :-)
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-08-21 kl. 22:45.
Citera
2019-08-22, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cst314
Ääähh det där släpper snart får vi hoppas, förhoppnignsvis är det för dig som med andra lokisar jag snackat med att testerna är litegrann tröskel medan kursen är smidigare.
Hur har ni andra gjort förresten med datorer (platta/laptop), köpt ny maskin eller planerar att nyttja befintlig?

Hälsningar

Ny dator eller platta tror jag inte du behöver, har du en dator där hemma på kammaren räcker det nog gott för att skriva eventuella inlämningsuppgifter. Det finns nog datorer att kunna skriva på även på vissa av skolorna, iallafall hade vi en datorsal där vi kunde skriva och skriva ut.

Det smidigaste för mig var att anteckna på papper under lektionstid, men tycker man att det går snabbare att skriva på platta kan man ju ha det förstås. Nuförtiden kan man ju såklart använda mobilen till att fota overhead/whiteboard-tavlor med också, så slipper man sitta och skriva av allt, och då istället bara sitta och lyssna och hänga med på det som sägs.

Dock är det ju alltid roligt med nya datorer och surfplattor ändå, så inget hindrar ju att man köper det ändå ;-)
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-08-22 kl. 06:41.
Citera
2019-08-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cst314

Hälsningar
Jag antecknade allt för hand på lektionerna, skrev ut fyra kollegieblock haha det enda jag använde dator till var till de arbeten man skulle göra. Ni lär ju ha samma upplägg, man ska skriva en rapport efter varje LIA, examensarbete och några till arbeten. Jag köpte TTJ i pärmar, men vill man inte det kan det vara bra med platta eller dator. Blir så pilligt att kolla på mobilen.
Citera
2019-09-09, 18:44
Medlem
Citat:

Oroa dig inte! Allt kommer falla på plats och i slutet av utbildningen kommer du va trött på att repetera allt, för att du redan kan allt 😁
Citera
2019-09-09, 19:46
Medlem
Idag påbörjade vi i Hässleholm utbildningen. Noterbart angående tidigare diskussion om LIA-platserna är att 25 av 32 platser hamnade i Skåne.
Citera
2019-09-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Idag påbörjade vi i Hässleholm utbildningen. Noterbart angående tidigare diskussion om LIA-platserna är att 25 av 32 platser hamnade i Skåne.

Hur går tongångarna angående jobb? Det känns som att det blivit trögare och mer mättat på marknaden, iallafall här i Stockholm, men det kanske bara är tillfälligt.
Tidigare fanns det gott om vakanta turer, sk gnet, som man kunde ta på övertid på ledig dag, men det finns nästan inga alls nu, t.om så det fanns utrymme att önska ledighet.
Hoppas att det bara är tillfälligt.
Citera
2019-09-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Hur går tongångarna angående jobb? Det känns som att det blivit trögare och mer mättat på marknaden, iallafall här i Stockholm, men det kanske bara är tillfälligt.
Tidigare fanns det gott om vakanta turer, sk gnet, som man kunde ta på övertid på ledig dag, men det finns nästan inga alls nu, t.om så det fanns utrymme att önska ledighet.
Hoppas att det bara är tillfälligt.

Det lät på utbildningsledaren som att det i synnerhet är persontågssidan som är kort om folk men att det överlag fortfarande är brist. 2018 tror jag det var så anställde GC 11 av 25 elever från Hässleholmskullen.
Citera
2019-09-10, 08:04
Medlem
Citat:

Fick ni reda på vilka LIA platser som finns att tillgå redan första dagen?
Citera
2019-09-10, 09:41
Medlem
Citat:
Känns ju bra så att jag inte gav falska förhoppningar, om man nu vill ha plats där
Citera
2019-09-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
Fick ni reda på vilka LIA platser som finns att tillgå redan första dagen?

Nej det är inte redovisat än. Men tror Arriva har ”Skåne” som en ort så du kan hamna vart som helst. Men är väl ok sålänge du inte hamnar i Linköping eller Östersund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in