2019-06-30, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake-check
Kunde ej skicka PM pga för lite inlägg på min profil.

Iallafall,
vet du vart jag hittar alla punkter som jag/vi ska undersökas på på läkarundersökningen? Såsom syn, hörsel mm.

Jag gjorde min periodiska hälsoundersökning för en tid sedan, tror att det är ungefär samma innehåll vid nyanställning/utbildning, då kollades detta, kan dock ha missat något:

-Synen (färgseende genom att titta på bilder med färgpluttar som bildar siffror, hur bra man ser genom att titta på bokstavstavla och läsa upp vad man ser, perefiriseendet genom att berätta hur många fingrar som hölls upp vid sidan av synfältet av sköterskan)

-Hörsel (man sitter i en isolerad bur och trycker på en knapp när man hör en mycket svag ton i olika frekvenser, tar några minuter att göra)

-Blodtryck(vanlig blodtrycksmaskin), blodsocker(stick i armen, samtidigt togs blod för CDT), drogtest(urinprov), alkotest(blåstest), CDT-test(i samband med blodsockerprovet), EKG(man ligger på brits och får några elektroder klistrade på kroppen, kanske enbart är över en viss ålder, osäker på det).

-Längd och vikt(mätning och vägning)

-Läkaren undersökte rörligheten i kroppen, huvudet, ögonen, reflexerna, samt att man fick sträcka ut armarna i olika lägen och blunda, för att kolla att man inte har haft blodpropp/stroke sa de.
Man samtalade även med läkaren och gick igenom hälsodeklarationen och skrev under den i läkarens närvaro. Man fick redogöra för alkoholvanor och eventuell medicinering.

Det tar nog ungefär 1 timme, tog lite mer för mig, jag fick vänta på läkaren efter att sköterskorna undersökt färdigt.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-06-30 kl. 18:09.
Citera
2019-06-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Yes du hittar allt här https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202011_61.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag gjorde min periodiska hälsoundersökning för en tid sedan, tror att det är ungefär samma innehåll vid nyanställning/utbildning, då kollades detta, kan dock ha missat något:

-Synen (färgseende genom att titta på bilder med färgpluttar som bildar siffror, hur bra man ser genom att titta på bokstavstavla och läsa upp vad man ser, perefiriseendet genom att berätta hur många fingrar som hölls upp vid sidan av synfältet av sköterskan)

-Hörsel (man sitter i en isolerad bur och trycker på en knapp när man hör en mycket svag ton i olika frekvenser, tar några minuter att göra)

-Blodtryck(vanlig blodtrycksmaskin), blodsocker(stick i armen, samtidigt togs blod för CDT), drogtest(urinprov), alkotest(blåstest), CDT-test(i samband med blodsockerprovet), EKG(man ligger på brits och får några elektroder klistrade på kroppen, kanske enbart är över en viss ålder, osäker på det).

-Längd och vikt(mätning och vägning)

-Läkaren undersökte rörligheten i kroppen, huvudet, ögonen, reflexerna, samt att man fick sträcka ut armarna i olika lägen och blunda, för att kolla att man inte har haft blodpropp/stroke sa de.
Man samtalade även med läkaren och gick igenom hälsodeklarationen och skrev under den i läkarens närvaro. Man fick redogöra för alkoholvanor och eventuell medicinering.

Det tar nog ungefär 1 timme, tog lite mer för mig, jag fick vänta på läkaren efter att sköterskorna undersökt färdigt.

Tack för hjälpen!
Citera
2019-07-01, 13:39
Medlem
Är det någon från de antagna till Protrain i Stockholm som har fått sitt välkomstbrev?
Citera
2019-07-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikPF
Är det någon från de antagna till Protrain i Stockholm som har fått sitt välkomstbrev?

Är antagen i Mjölby och har ej fått det andra välkomstbrevet med "mer info", än.
Citera
2019-07-01, 15:27
Medlem
Citat:

Nix.
Citera
2019-07-02, 23:58
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Vi är två som kommit in i Borlänge som fick idag iaf.
Citera
2019-07-04, 15:03
Medlem
Klar och godkänd på läkarundersökningen. Ni som ska läsa i Hässleholm bör boka tid omgående. Läkaren jag hade varnade för att dom eventuellt inte kommer hinna med alla innan utbildningen startar.
Citera
2019-07-04, 21:24
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Klar och godkänd på läkarundersökningen. Ni som ska läsa i Hässleholm bör boka tid omgående. Läkaren jag hade varnade för att dom eventuellt inte kommer hinna med alla innan utbildningen startar.
Härligt. Jag kommer inte kunna slappna av förrän jag är klar med min läkarundersökning.
Har fått tid nästa torsdag den 11:e. Inte för att jag tror de kommer hitta nåt, men man vet ju aldrig.
Ser framför mig hur läkaren kollar min längd och vikt och bara.. nej sorry grabben, ingen idé vi fortsätter. Du är för fet.

Svaret på CDT och blodprov osv tar väl någon vecka? Det beskedet fick iaf jag i telefon i samband med bokningen.
Citera
2019-07-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Härligt. Jag kommer inte kunna slappna av förrän jag är klar med min läkarundersökning.
Har fått tid nästa torsdag den 11:e. Inte för att jag tror de kommer hitta nåt, men man vet ju aldrig.
Ser framför mig hur läkaren kollar min längd och vikt och bara.. nej sorry grabben, ingen idé vi fortsätter. Du är för fet.

Svaret på CDT och blodprov osv tar väl någon vecka? Det beskedet fick iaf jag i telefon i samband med bokningen.

Haha! Om det nu är betryggande så sa min läkare att i princip alla går igenom en sådan undersökning utan anmärkning. Bra att du fått tid!

Han sa förresten att besked på mina prover antagligen kommer redan imorgon så en vecka ska du nog inte behöva vänta. Men som han också sa, har du inte problem med alkohol eller droger så är ju proverna bara en formalitet.
Citera
2019-07-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke

Ja CDT- och drogtestet tar nog någon/några veckor för läkarmottagningen att få svar på, men man hör nog ingenting alls om testerna är OK, det är om det är något med testerna som man lär höra något. De andra testerna såsom blodsocker blir avläst direkt.
Citera
2019-07-04, 21:58
Medlem
Citat:
Nice, gjorde min igår, inväntar svar från blodprovet nu, annars var allt bra iaf!
Trodde jag skulle faila på synen men nej, det gick bra ändå, så man kan nog andas ut nu.

När börjar ni?
Citera
2019-07-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Nice, gjorde min igår, inväntar svar från blodprovet nu, annars var allt bra iaf!
Trodde jag skulle faila på synen men nej, det gick bra ändå, så man kan nog andas ut nu.

När börjar ni?

Gott! Vi drar igång 9:e september

Skönt förresten att man är någorlunda ung så man inte behöver göra om den här proceduren förrän om 5 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in