Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Naturligtvis är det som du skriver; Det är, i nuläget, svårt att veta hur starka banden mellan Kina och Iran är.
Men med tanke på att Trump har agerat ganska hårt mot Kina, i och med handelskriget, kan kanske Kinas motivation att agera mot USA ha stärkts den senaste tiden?
Edit: Vad gäller Ryssland så är jag mer osäker. Nu har jag inte haft möjlighet att följa all media som publicerats, tidigare men jag har inte sett att Ryssland reagerat speciellt starkt på det här.
Varken kina eller usa kan gå i frontalattack pga ländernas respektive kärnvapenarsenal. Så det blir bara en lokaliserad konflikt I just iran. Eftersom den är just lokaliserad så har kina inget att förlora på att göra de mesta så länge man inte angriper usa direkt i iran. Kina kan med dessa spelregler inte göra så mycke ifall usa precisionsbombar vissa mål, sanktionerar eller flyttar trupper dit. Om kina attackerar usa i iran, flyttar trupper till iran, riskerar kina ett krig mot usa. Så summan är att usa har rätt så mycket fritt spelrum, och kommer vinna kriget, de kan gott fortsätta ekonomisk krigsföring och precisionsbomba och långsamt pulverisera. Kina kan inte göra mycke alls.
Iran är så gott som förlorat för kinas del. Det är därför kina flyttar fokus till taiwan och filipinnerna.
Iran är förlorat för oavsett utfall så konmer ekonomin fortsatta krynpa och pulveriseras genom sanktioner och dylikt. Kina kan stressa usa att lägga fokus på iran genom att köpa oljan, investera för vrakpriser etc, så usa blir tvungen att göra något åt situationen och lägga resurser där, så kina i gengäld kan fokusera på taiwan med mera.