2019-06-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Hur kan man ha så fel och vara så dålig på att läsa politiska vindar? Trumps bas är starkt emot krig, invaderar han Iran så blir han troligen inte återvald.
Krigshökar i båda partier hatar Trump för han vill dra hem trupper och är emot krig.
Det är snarare så att dessa krigshökar vill pressa honom till att invadera så att 1) de blir av med honom, och 2) de får sitt krig.
Attacken mot oljetankers var en solklar false flag utfört av deep state.

Trump vet att hans hökar runt honom försöker lura honom in i ett krig.
Är så jävlar coolt av Iran att inte svara när trump ringer.
Citera
2019-06-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis är det som du skriver; Det är, i nuläget, svårt att veta hur starka banden mellan Kina och Iran är.

Men med tanke på att Trump har agerat ganska hårt mot Kina, i och med handelskriget, kan kanske Kinas motivation att agera mot USA ha stärkts den senaste tiden?

Edit: Vad gäller Ryssland så är jag mer osäker. Nu har jag inte haft möjlighet att följa all media som publicerats, tidigare men jag har inte sett att Ryssland reagerat speciellt starkt på det här.

Varken kina eller usa kan gå i frontalattack pga ländernas respektive kärnvapenarsenal. Så det blir bara en lokaliserad konflikt I just iran. Eftersom den är just lokaliserad så har kina inget att förlora på att göra de mesta så länge man inte angriper usa direkt i iran. Kina kan med dessa spelregler inte göra så mycke ifall usa precisionsbombar vissa mål, sanktionerar eller flyttar trupper dit. Om kina attackerar usa i iran, flyttar trupper till iran, riskerar kina ett krig mot usa. Så summan är att usa har rätt så mycket fritt spelrum, och kommer vinna kriget, de kan gott fortsätta ekonomisk krigsföring och precisionsbomba och långsamt pulverisera. Kina kan inte göra mycke alls.

Iran är så gott som förlorat för kinas del. Det är därför kina flyttar fokus till taiwan och filipinnerna.

Iran är förlorat för oavsett utfall så konmer ekonomin fortsatta krynpa och pulveriseras genom sanktioner och dylikt. Kina kan stressa usa att lägga fokus på iran genom att köpa oljan, investera för vrakpriser etc, så usa blir tvungen att göra något åt situationen och lägga resurser där, så kina i gengäld kan fokusera på taiwan med mera.
Senast redigerad av stroganof 2019-06-21 kl. 17:37.
Citera
2019-06-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Nu går den till andra länder ja, men om USA tar över oljan hamnar den i USA och annars så går pengarna för den till USA istället. Det är hela USA's grej ända sen 1776.

Det räcker med att kolla senast Iran anföll nåt annat land jämfört med USA för att se vem som älskar krig och att jävlas med folk. Massinvandringen till Europa är inte Irans fel, det är alla krig som USA startat som är skulden till detta. Samma sak med flyktingarna som försöker komma in i USA från Mexico - nästan alla av dom kommer från länder som USA plundrat och sen satt dit galna diktatorer, som Honduras och Guatemala. USA sprider död omkring sig dagligen, Iran gör det inte.
Och med ett USA i det närmaste bankrutt så är det klart att USA vill roffa åt sig den olja som de kan stjäla, dvs Venezuela och Iran för de har redan Libyen, Irak och de arabiska oljeländerna. Ryssland försöker de stjäla från och närmar sig från alla kanter. Får hoppas bara att Ryssland väljer att spränga bort USA från kartan om de passerar ryskt territoriegräns.

Europa behöver i så fall Irans olja, inte USA. De får av sin bundsförvant Saudi om de behöver. Fattar inte alla vänsterkonspirationer om USA alltid om allt även när det är helt orimligt.
Citera
2019-06-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Varken kina eller usa kan gå i frontalattack pga ländernas respektive kärnvapenarsenal. Så det blir bara en lokaliserad konflikt I just iran. Eftersom den är just lokaliserad så har kina inget att förlora på att göra de mesta så länge man inte angriper usa direkt i iran. Kina kan med dessa spelregler inte göra så mycke ifall usa precisionsbombar vissa mål, sanktionerar eller flyttar trupper dit. Om kina attackerar usa i iran, flyttar trupper till iran, riskerar kina ett krig mot usa. Så summan är att usa har rätt så mycket fritt spelrum, och kommer vinna kriget, de kan gott fortsätta ekonomisk krigsföring och precisionsbomba och långsamt pulverisera. Kina kan inte göra mycke alls.

Iran är så gott som förlorat för kinas del. Det är därför kina flyttar fokus till taiwan och filipinnerna.

Iran är förlorat för oavsett utfall så konmer ekonomin fortsatta krynpa och pulveriseras genom sanktioner och dylikt. Kina kan stressa usa att lägga fokus på iran genom att köpa oljan, investera för vrakpriser etc, så usa blir tvungen att göra något åt situationen och lägga resurser där, så kina i gengäld kan fokusera på taiwan med mera.

Nej, jag tror inte på öppen konflikt mellan Kina och USA. Jag har redan skrivit i tråden att Iran riskerar att bli ett nytt Vietnam för USA, där Kina stödjer Iran utan att delta i några stridigheter. Precis som Sovjet gjorde i just Vietnam.
Citera
2019-06-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, jag tror inte på öppen konflikt mellan Kina och USA. Jag har redan skrivit i tråden att Iran riskerar att bli ett nytt Vietnam för USA, där Kina stödjer Iran utan att delta i några stridigheter. Precis som Sovjet gjorde i just Vietnam.

Ja det är ett rimligt utfall, mest för att hålla ridån uppe för iran och kunna va bra handelspartner i en tid då kina behöver det i en växande ekonomi etc. Men jag tror kina vet om att iran är förlorat på lång sikt.
Senast redigerad av stroganof 2019-06-21 kl. 17:55.
Citera
2019-06-21, 17:52
Bannlyst
Bara för att Trump ska kunna säga att han hindrade krig som han först beordrade. Ingen kille jag skulle ha sugit.

Men hoppas Iran får sig bomber hatar iranier
Citera
2019-06-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trumps vilja att skapa en konflikt med Iran är bara en del av hans återvalskampanj.
Vinner han detta kriget så vinner han också valet.

Jämför det politiska spelet runt Margaret Thatcher. Margaret Thatcher popularitet under hennes första år i regeringsställning avtog på grund av recession och hög arbetslöshet tills den ekonomiska återhämtningen och Falklandskriget 1982 gjorde att hon omvaldes för en andra mandatperiod 1983.
"När man har tillbringat halva sitt politiska liv med att ägna sig åt enahanda frågor som miljön är det spännande att ha en riktig kris att hantera", sade hon i samband med Falklandskonflikten.

Trump är ingen krigshetsare som de demokratiska presidenterna. Men han kommer ju inte att ta ett enda steg tillbaks när det gäller restriktioner mot Iran. Att han skulle gå till angrepp av inrikespolitiska skäl är sedvanligt vänsterkonspirationsteorier som aldrig tar slut.

Han säger ju öppet att han inte vill gå i krig, i sina tal, han vill ta hem soldaterna. Han har inget att vinna på att göra tvärt om då tappar han sina anhängare. Fattar inte om ni tänker eller kan tänka.

Men jag har samtidigt sagt att han inte kommer att backa för Iran. Generalerna han ärvt från demokraterna är mer ivriga än Donald Trump att visa muskler. Iran är en ärkefiendet ända sedan ambasadockupationen. Många har inte glömt det och de vill se Iran grillat.
Citera
2019-06-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilthyWhore
Bara för att Trump ska kunna säga att han hindrade krig som han först beordrade. Ingen kille jag skulle ha sugit.

varför hatar du dom?
Senast redigerad av stroganof 2019-06-21 kl. 18:06.
Citera
2019-06-21, 18:03
Medlem
smoerreboms avatar
Det är glädjande att se att värdegrunden är intakt, 150 iranier är mer värda än en avancerad drönare!

Jag tror inte han vill ha krig heller men tyvärr är han ju omgiven av en massa folk som vill ha det och hans art of the deal-attityd kan vara farlig i den här kontexten. Det känns som att det borde vara rätt stor risk att något går fel. Jag misstänker mer och mer att han har en avsikt att påverka finansmarknaden med sina olika utspel vilket är ett intresse som inte alltid sammanfaller med det som är säkerhetspolitiskt bäst.
Citera
2019-06-21, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FilthyWhore

Och så sitter du här i samma tråd och kallar andra för rasister. Prislöst.
Citera
2019-06-21, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är glädjande att se att värdegrunden är intakt, 150 iranier är mer värda än en avancerad drönare!
Jag gillar Irans svar att de skulle kunnat skjuta ned ett bemannat plan som också kränkte deras luftrum men valde drönaren för att slippa blodsspillan. Tyder på att det från båda håll finns i alla fall lite vilja att inte trappa upp konflikten så de tappar kontrollen.
Citera
2019-06-21, 18:10
Medlem
Vet inte om man ska skratta eller gråta när Trump motiverar sitt återkallande av planen för en lufträd, tio minuter innan den skulle ha kommit in på iranskt luftrum, med att "mina generaler talade om för mig att 150 iranier troligen skulle dö" och att det var för många. Alltså, är inte den sortens dödsssiffror något man brukar överväga redan på planeringsstadiet? Och i varje fall innan man ger order om attack?

Och är Trump så naiv ifråga om krig att han blev överraskad av detta? Brukar inte Trump, av alla, stoltsera med rollen som tuff cowboy, en man som slår hårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in