Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-21, 11:41
  #925
Medlem
pe11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Hur ska detta sluta egentligen?
Blir det totalt krig tro?

Der totale krieg lär innebära att många allierade till USA typ UAE kan få sina fina ökenstäder förstörda.
Iranierna har tydligen hela områdets största robot-missil-raket arsenal med räckvidd till Israel och nästan Europa.
https://missilethreat.csis.org/country/iran/
Citera
2019-06-21, 11:43
  #926
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Der totale krieg lär innebära att många allierade till USA typ UAE kan få sina fina ökenstäder förstörda.
Iranierna har tydligen hela områdets största robot-missil-raket arsenal med räckvidd till Israel och nästan Europa.
https://missilethreat.csis.org/country/iran/

Jag tror att USA underskattar Iran.
Israel vill ha bort ledningen i Iran och USA verkar ha accepterat att de ska fixa Israels skitjobb.. eller har jag fel?
Citera
2019-06-21, 11:44
  #927
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag finner det lustigt då jag fann den bilden igår rätt tidigt med hänvisningar till Centcom men den fanns inte att tillgå från Centcom än, det var före det twitter inlägget du hänvisar till inlägget postades.
Man kan inte annat än undra hur de kommer över dessa bilder innan de är officiellt tillgängliga och det handlar inte om någon MSM jätte utan mindre bloggar och publikationer.
Utan att källkontrollera vill jag helst inte posta posta bilden då den likväl kan vara falsk.
Ja. Det är intressant. Jag vet inte. Eller omvänt - vad tjänar Pentagon på att först lägga ut bilden på mindre bloggar. Vill man undersöka folks reaktioner?
Citera
2019-06-21, 11:48
  #928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Det är intressant. Jag vet inte. Eller omvänt - vad tjänar Pentagon på att först lägga ut bilden på mindre bloggar. Vill man undersöka folks reaktioner?
Jo men det är vanligt att USAs officiella versioner när något inträffar finns ute innan den är officiellt uttalad.
Citera
2019-06-21, 11:55
  #929
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Iran ska bort, styret iaf. Folket ska ha landet och styra över det. Hoppas USA mördar varje galen imam i det landet så folk kan leva i demokrsti och fred

Det är precis som när Irak/Afganistan-krigen började. hur slutade det? IS och Al-qaida blev starka och började bomba i Europas länder.. Har du sovit bakom en sten sen 90-talet?
Citera
2019-06-21, 11:56
  #930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Iran ska bort, styret iaf. Folket ska ha landet och styra över det. Hoppas USA mördar varje galen imam i det landet så folk kan leva i demokrsti och fred

Ja... Vi vet ju hur det gick sist Iran försökte sig på demokrati - USA underminerade processen och slutresultatet ser vi nu. Obama har erkänt USAs inblandning. USA skiter i demokrati.
Citera
2019-06-21, 11:58
  #931
Medlem
Oides avatar
Man vet fortfarande inte vem det var som attackerade fartyget eller varför det blev attackerat?
Citera
2019-06-21, 12:02
  #932
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oide
Man vet fortfarande inte vem det var som attackerade fartyget eller varför det blev attackerat?


Nej, några oberoende undersökningar finns ju inte. Fast det verkar väl troligt att det var Iran, såvida inte bilderna är manipulerade.
Citera
2019-06-21, 12:04
  #933
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Verkligheten ser annorlunda ut.
Det är dock ingenting som förbjuder staterna från att etablera luftförsvarsidentifieringszon med sina krav på det beteende som förväntas av ett flygplan. Du har naturligtvis rätten att fullständigt skita i att svara eller bete dig hur som helst i internationellt luftrum. Men skyll dig själv om närliggande land uppfattar ditt beteende som ett hot. Glöm inte att varje land har rätten att försvara sig.

Men i detta fall kan man inte bortse från en tydlig provokation från det amerikanska flygplanet som med sitt beteende skapar oro för det Iranska luftförsvaret. Tänk också på hur USA hade reagerat på Iranska flygplan utanför sina kuster. Titta gärna på USA:s ADIZ!


Utländska statsluftfartyg som flyger igenom dessa zoner utan att rapportera får inte bekämpas, flyger du inte över en annan nations territorialhav så är du på/i internationellt luftrum.

En nation får självklart försöka att göra precis vad dom vill men det betyder inte att detta respekteras av andra nationer. Kolla på Kinas försök att etablera nytt territorium genom att bygga upp konstgjorda öar mitt ute i havet och sedan landsätta luftvärn på dessa öar och efter det försöker Kina att hävda 12 nm + EZ.

Grundregeln är att befinner ett statsfartyg eller statsluftfartyg på eller över internationellt vatten så gäller "luften är fri" om inte dessa begår andra former av krigshandlingar vilket en obeväpnad drönare knappast kan anses göra.

Dessa regler respekteras av i princip samtliga "icke-skithålsnationer" (Turkiet inkluderat i min definition).
Citera
2019-06-21, 12:08
  #934
Medlem
Trump beordrade anfall mot Iran – sedan drogs ordern tillbaka
https://www.nytimes.com/2019/06/20/w...-us-drone.html

Ett typiskt beteende för Trump; att först hota för att sedan fega ur
Citera
2019-06-21, 12:12
  #935
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Men om det är amerikanarnas version så har ju drönaren varit i Irans luftrum. Flygplanet flög ju över Hormuz som är en korridor och där finns det inget internationellt luftrum. Av vilka skäl har man gjort det? Om detta är deras version så har Iran haft överseende ett bra tag innan man sköt ner den.

Nej, dock så har den flugit över UAE's luftrum.
Citera
2019-06-21, 12:14
  #936
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump beordrade anfall mot Iran – sedan drogs ordern tillbaka
https://www.nytimes.com/2019/06/20/w...-us-drone.html

Ett typiskt beteende för Trump; att först hota för att sedan fega ur
Jag tror hela förloppet är planerat. USA vill visa att man tar nedskjutningen på allvar och "hota" motparten med vad som kan hända i denna situation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback