Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nu ljuger du igen, jag har inte sagt att det inte kan hända utan frågat efter underlag på att det skulle vara vanligt. Hur vore det om du kunde sluta upp med att vara en patologisk lögnare så slipper vi sånt tjafs hela tiden?
Det hände som sagt var inte vid någon av de nedgångarna de senaste 11 åren och hittills har ingen i tråden gett underlag som visar om eller hur ofta det har hänt tidigare heller. Lite magstarkt att påstå att något är vanligt när man inte kan redogöra för ett enda exempel då det har hänt och blir motsagd av samtliga nedgångar de senaste 11 åren.
Varför marknaden gått som den gjort sedan 90 talet med tillfälliga dippar har avhandlats i tråden.
Sedemera har det redan bevisats att du hade fel när du påstod att det inte kunde gå ned. Allt är bara tillfälliga dippar enligt dig.
Nu ligger vi på minus sedan AHT 2017, dvs mer än två år sedan.
De faktorer som drivit priserna har alla till stor del upphört.
Räntan sjunker marginellt.
Obligationsköpen har begränsad effekt.
Konjukturen viker sakta.
Ett stort utbud av Brf i flera stora städer.
De snabba värdestegringen som skedde tidigare sker inte.
Så vad skall få ditt scenario att upprepa sig?
Att det pga kollapsande krona, extremlåg ränta och ökande obligation vi kan slippa en kollaps kan jag köpa.
Men att det kommer göra annat än gå sidledes nedåt och sakta pysa ut har jag extremt svårt att tro.
Att det inte gått sämre beror snarare på att det finns mycket stålar kvar i systemet. Den energin kommer dock sakta avta med tiden.
Många tror att bostadsköp fortfarande är en “ bra affär” oavsett tidshorisont.
Den typen av sentiment tror jag definitivt kommer förändras med OP och andra bostadsutvecklares kommande krasch
Vad menar du kommer driva priserna?