Citat:
Folk tänker definitivt fortfarande att det skall tjänas på boendet; och i ärlighetens namn tjänar man väl fortfarande på att bo i villa eller bostadsrätt? Jag vet ett par som bor i en villa som bygdes 2015-2016. Det är en 1-1/2 plan men oinredd övervåning. Planen var hela tiden att vänta ett par år innan det fanns låneutrymme att inreda övervåningen (plomberad trappa nu). Vad jag vet har de inga andra tankar än. Möjligt att de bara håller masken men jag tror faktiskt att de inte oroar sig.
För egen del köpta jag bostadsrätt 2010 och har tjänat rejält på det. Mest eftersom avgiften (+kostnader för renoveringar) är lägre än motsvarande hyra. Jag har ju inte sålt så någon reavinst finns ju inte (än). Är dock obelånad nu efter att jag sålde av aktier och betalade tillbaka bostadslånet strax innan valet i höstas så jag är inte direkt orolig för prisfall (varken på börsen eller på bostaden) längre.
Jag känner också åtminstone några som börjar tycka att rabatterna på nyproduktion lockar till köp. Det är folk som liknar mig själv mer eller mindre som flyttade till Linköping på 90-talet och fick en trevlig hyresrätt centralt i Linköping av Stångåstaden och sedan trivts bra där. Lönen har bara av slentrian lagts på hög i aktiefonder...