2019-06-06, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmmmpfff
Det pratas mycket om att OP skulle vara det som gör att marknaden gungar till ordentligt, men det finns ju fler aktörer därute som inte går speciellt bra?

tex, Prime living, SSM, Tobin, m.m.

Faller en av dessa så lär ju dom andra få problem, så försök gärna belysa även dessa då blir svennepajas tyst.

Tobin lyfter klövern bort från börsen nu så de gungar inte.
2019-06-06, 12:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför citerade du min fråga när du inte besvarade den? När stämde någonsin påståendet som jag frågade om?
Att något inte inträffat under en period på drygt 20 år innebär inte att den inte kan inträffa.

Berätta för oss istället att varför marknaden skall fortsätta upp?

Att den alltid vänt upp är inget argument.
2019-06-06, 16:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att något inte inträffat under en period på drygt 20 år innebär inte att den inte kan inträffa.

Berätta för oss istället att varför marknaden skall fortsätta upp?

Att den alltid vänt upp är inget argument.

Nej men om man påstår att något är normalt så borde det ha hänt tidigare.
2019-06-06, 19:42
Medlem
https://www.erikolsson.se/bostader-till-salu/OBJ14775_1696879466?from=Hemnet

här har vi en vansinnigt tydligt sprucken bubbla, kolla budgivningen, nu brakar det neråt rejält!

amorteringskravet har gjort att de kreditvärdiga budgivarna sinar i antal, nu är det bråttom ut ur rummet.

stort utbud i sverige nu, måste vara något slags rekord
2019-06-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
https://www.erikolsson.se/bostader-till-salu/OBJ14775_1696879466?from=Hemnet

här har vi en vansinnigt tydligt sprucken bubbla, kolla budgivningen, nu brakar det neråt rejält!

amorteringskravet har gjort att de kreditvärdiga budgivarna sinar i antal, nu är det bråttom ut ur rummet.

stort utbud i sverige nu, måste vara något slags rekord

Sample size.
2019-06-06, 20:22
Bannlyst
Läste om någon som råkade illa ut på 90-talskrisen. "Anders", "försäljningschef på olika IT-bolag på 80-talet" råkade så pass illa ut att han levt på existensminimum i 23 års tid och det bara fortsätter.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/620716?programid=1316

Finns nog mycket gott om arroganta svenskar som tror att de minsann kommer att klara sig om kris bryter ut igen. Denne som var en i mängden var mer lyckad men föll och förlorade allt inklusive sin fru. "I nöd och lust" gällde såklart inte utan bara när det fortfarande var kul allting.

-Det första jag ägde var en bostadsrätt sedan köpte vi ett mindre hus, efter några år köpte vi ett större hus. Med garage och trädgård. Och till slut bestämde vi oss för att köpa ett hus utanför storstaden lite grand på landet, men ändå nära. Jag hade bra inkomster, min fru hade bra inkomster. Så vi kunde unna oss en del grejor plus att vi kunde spara också.

Ändå gick det åt helvete för denne. Så ta i trä gott folk. Varför skulle ni klara er bättre?
2019-06-06, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Sentimentet med hela ditt argument är att folk köper bostad för att bli rika, det är inte sant. Vill man bo i en av våra tre största kommuner och inte har två siffriga antal år i den kommunala bostadskön så är det väldigt svårt att inte ta lån för en bostad. Man kan ha åsikter om det, men det är en annan diskussion. Folk handlar inte bostäder som om det vore värdepapper.

Kanske inte nu längre men från 2000-talets början och framåt tänkte folket tvärtom så att de minsann skulle tjäna på sitt boende. Några här, Sven-i-Banan tex, försöker fortfarande sälja in köp av BR eller hus med just sådant tänk.
2019-06-06, 20:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Läste om någon som råkade illa ut på 90-talskrisen. "Anders", "försäljningschef på olika IT-bolag på 80-talet" råkade så pass illa ut att han levt på existensminimum i 23 års tid och det bara fortsätter.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/620716?programid=1316

Finns nog mycket gott om arroganta svenskar som tror att de minsann kommer att klara sig om kris bryter ut igen. Denne som var en i mängden var mer lyckad men föll och förlorade allt inklusive sin fru. "I nöd och lust" gällde såklart inte utan bara när det fortfarande var kul allting.

-Det första jag ägde var en bostadsrätt sedan köpte vi ett mindre hus, efter några år köpte vi ett större hus. Med garage och trädgård. Och till slut bestämde vi oss för att köpa ett hus utanför storstaden lite grand på landet, men ändå nära. Jag hade bra inkomster, min fru hade bra inkomster. Så vi kunde unna oss en del grejor plus att vi kunde spara också.

Ändå gick det åt helvete för denne. Så ta i trä gott folk. Varför skulle ni klara er bättre?

Ja och lyxfällan har presenterat åtskilliga personer som totalt har misskött sin ekonomi och hamnat väldigt taskigt till, klart det går att förstöra sin ekonomi om man jobbar på det.
2019-06-06, 20:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kanske inte nu längre men från 2000-talets början och framåt tänkte folket tvärtom så att de minsann skulle tjäna på sitt boende. Några här, Sven-i-Banan tex, försöker fortfarande sälja in köp av BR eller hus med just sådant tänk.

Halmgubbe, gjorde du inte bort dig tillräckligt bara för någon dag sedan när du ljög om att jag skulle ha sagt att priserna nu är högre än toppen 2017 trots att jag skrivit att halva den nedgången var återhämtad? Din förmåga att tolka vad andra skriver är sämre än en 7-årings förmåga så du borde sluta upp att påstå vad andra har sagt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-06 kl. 21:04.
2019-06-07, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Halmgubbe, gjorde du inte bort dig tillräckligt bara för någon dag sedan när du ljög om att jag skulle ha sagt att priserna nu är högre än toppen 2017 trots att jag skrivit att halva den nedgången var återhämtad? Din förmåga att tolka vad andra skriver är sämre än en 7-årings förmåga så du borde sluta upp att påstå vad andra har sagt.

Du tar ju alltid tillbaka vad du tidigare sagt. Först hävdar du att halva raset har återhämtats. Sedan tar du tillbaka att du sagt det överhuvudtaget. Idiot.

Det du är här för att göra är att rekommendera köp av BR eller hus istället för att försöka bo i HR.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2019-06-07 kl. 08:30.
2019-06-07, 10:18
Medlem
Citat:

Ja vissa är unga och oerfarna som skriver här och tror att de är ekonomiska genier när det deras framgångar endast beror på att fastighetsmarknaden nästan bara gått uppåt sen sent 90 tal, liksom börsen också gjort efter kraschen 2008.

När verkligheten börjar komma ikapp så kommer de upptäcka att de inte var deras "skicklighet" utan den generella marknaden som gav framgången.
Ytterst får skulle ha varit framgångsrika om dessa marknader hade varit negativ de sista 15 åren.
Senast redigerad av johnez 2019-06-07 kl. 10:42.
2019-06-07, 10:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du tar ju alltid tillbaka vad du tidigare sagt. Först hävdar du att halva raset har återhämtats. Sedan tar du tillbaka att du sagt det överhuvudtaget. Idiot.

Det du är här för att göra är att rekommendera köp av BR eller hus istället för att försöka bo i HR.

Idiot, jag sa nyss att jag skrivit att halva nedgången hade återhämtats men du fantiserar ihop ett annat påstående och anklagar mig för lögn när det är du som ljuger. Citera det jag faktiskt skrivit istället för att köra med halmgubbar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in