Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Du underkänner alltså stollarna i början av denna tråd som påstod att det skulle krascha från 2010 års prisnivå?
Det finns hus och lägenheter som kommer att sjunka 50% om det kommer en krasch, t.ex nyköpta lägenheter i dåliga föreningar eller "för dyrt" i lite sämre läge. Det jag själv har tänkt köpa är premiumläge och där kommer värdena inte att dippa lika mycket, -30% vore mycket. Vad TS hade i åtanke vet jag inte, det är nog inte alla i tråden som är så fokuserade på Stockholms innerstad som vi.
Eftersom jag var med 1990 med Sveriges värsta bostadskrasch så kan jag ge lite prisexempel.
Jag byggde en nybyggd villa mitt i Danderyd 1988. Tomten kostade 350.000 kr och villan 1.1mkr nyckelfärdigt. 1990 tänkte jag flytta och ville sälja för 2mkr. Det var omöjligt, jag fick hem en mäklare som tittade på huset och sa att det inte gick att sälja, han ville inte ens ta in den. Jag hyrde ut den och lyckades sälja för 2.5mkr 1998. 2005 såldes det vidare för 3.5 mkr. 2019 såldes det vidare nyrenoverad för 10 mkr.
Från 1988 till 2019 prisstegring 1.4mkr till 10mkr. Uppenbarligen finns en del att ta av där. Ett rimligare pris är 7 mkr. Med räntor som 1994, de var då 16%, skulle den hamna på 3 mkr. Vi kan komma dit igen. I själva verket går allt i cirklar. Denna är dock den längsta som uppmätts, i princip uppåt sedan 1994.