2020-07-09, 12:52
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Du påstår dig ha en obelånad villa värd ca 10msek, du påstår dig ha 30msek+ i aktiekapital, men samtidigt är du för snål för att unna dig ett lyxigare boende trots att du är i livets slutskede.

det var väl inte snällt sagt? när är "livets slutskede" enligt dig?
2020-07-09, 13:00
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Du påstår dig ha en obelånad villa värd ca 10msek, du påstår dig ha 30msek+ i aktiekapital, men samtidigt är du för snål för att unna dig ett lyxigare boende trots att du är i livets slutskede.

Han är inte snål, det handlar om princip sak. Men det har vissa svårt att förstå...
2020-07-09, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är bara början, fattas 100.000 inom hotell flyg resor konserter evenemang taxi som kommer inom ett kvartal.

Jag är så säker på att priserna på lyxbostäder i Stockholm sjunker så att jag inte köper nu utan väntar 3-9 månader. Jag har 20-30mkr i budget så om du tror priserna stiger 5% så kan man säga att jag bettar 1.5 mkr på att priserna går ner. Du kan prova att betta emot genom att köpa något, nu.

Jag har aldrig sagt att priserna kommer stiga. Förmodligen kommer de ligga mellan dagens priser och 5-10% nedåt i värsta fall. Allt beror på hur Coronan utvecklar sig i höst. Men någon krasch tror kag inte på om inte coronan exploderar framöver. "Kraschen" vi såg när det var som värst i våras var minst sagt mild.

Jag sålde min våning i april till rekordpris och kommer också hålla koll på marknaden i höst.

Du resonerar precis som alla andra som pratade om att det skulle krascha totalt. Först var det inför sommare arbetslösheten skulle explodera, sen var det till sommaren, sen till hösten, och nu har de flesta börjat svamla om att det kommer ske framåt nästa år. Bostadspriserna har dessutom återhämtat sig en hel del från det initiala droppet, så väldigt lite tyder på att ni får rätt även denna gång.

Din en månad gamla länk säger dessutom att arbetslösheten drivits av ungdomar som inte får sommarjobb, knappast något som slår speciellt hårt mot bostäderna. Även om vi kommer upp mot 11-12% är det dom sagt främst människor i serviceyrken som oftast bor i HR som drabbas.
Senast redigerad av flanders 2020-07-09 kl. 13:06.
2020-07-09, 13:04
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
det var väl inte snällt sagt? när är "livets slutskede" enligt dig?

Jag är bara realistisk, i den övre medelåldern 50-70 så ökar risken för diverse sjukdomar markant. Jag tycker att antalet som dör mellan 60 och 70 är skrämmande hög, att anta att man ska bli 85 är naivt.

Att ha över 40msek i tillgångar, vara 55+, och vänta in en eventuell krasch för att unna sig något låter så galet så jag saknar ord.
2020-07-09, 13:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har aldrig sagt att priserna kommer stiga. Förmodligen kommer de ligga mellan dagens priser och 5-10% nedåt i värsta fall. Allt beror på hur Coronan utvecklar sig i höst. Men någon krasch tror kag inte på om inte coronan exploderar framöver. "Kraschen" vi såg när det var som värst i våras var minst sagt mild.

Jag sålde min våning i april till rekordpris och kommer också hålla koll på marknaden i höst.

Du resonerar precis som alla andra som pratade om att det skulle krascha totalt. Först var det inför sommare arbetslösheten skulle explodera, sen var det till sommaren, sen till hösten, och nu har de flesta börjat svamla om att det kommer ske framåt nästa år. Bostadspriserna har dessutom återhämtat sig en hel del från det initiala droppet, så väldigt lite tyder på att ni får rätt även denna gång.

Din en månad gamla länk säger dessutom att arbetslösheten drivits av ungdomar som inte får sommarjobb, knappast något som slår speciellt hårt mot bostäderna. Även om vi kommer upp mot 11-12% är det dom sagt främst människor i serviceyrken som oftast bor i HR som drabbas.
En börskrasch är -30%, så jag skulle nog använda samma siffra för en bostadskrasch. Stockholm skulle komma tillbaka till 2012 års priser eller så. För min egen del är jag nöjd om det sjunker 10-15%, då kommer jag att köpa. Därefter finns det ytterligare stor fallhöjd, där jag kan förlora om det går ner ännu mer. Men jag har ingen belåning så det spelar ingen roll.

Jag tycker att kvm-priser på 80.000-100.000 kr alltid kan motiveras på en riktigt fin BRF Stockholm centralt, det är vad det kostar att bygga riktigt lyxigt på bästa plats i Stockholm. Billigare än nybyggt behöver jag inte för att köpa.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-09 kl. 13:18.
2020-07-09, 13:19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Lättnadens suck över vad? Är man orolig så kan man binda räntan i 5 år på 1,7 %, det innebär en utgift på 11K för en bostad för 5 MSEK och med 85% belåning Och av det är 7K amortering. Det fixar man med en inkomst och framför allt för ett par så är det inga problem alls.

Så länge som räntan inte stiger kraftigt så kommer bostads-och husägare sova gott om nätterna och alla höjningar känns ganska avlägsna just nu.

Jag menade givetvis den potentiella värdeminskningen som inte var helt otänkbar några månader sedan. Vem bryr sig om räntan? Den är ingenting. Däremot känns ett tioprocentigt prisfall rätt hårt kan jag tänka mig. Vad kör ni bolånetorskar för hävstång nu igen? Är det 5 ggr eller 10 ggr? Jag skulle aldrig kunna sova lätt om jag hade sån enorm risk.
2020-07-09, 13:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
En börskrasch är -30%, så jag skulle nog använda samma siffra för en bostadskrasch. Stockholm skulle komma tillbaka till 2012 års priser eller så. För min egen del är jag nöjd om det sjunker 10-15%, då kommer jag att köpa. Därefter finns det ytterligare stor fallhöjd, där jag kan förlora om det går ner ännu mer. Men jag har ingen belåning så det spelar ingen roll.

Jag tycker att kvm-priser på 80.000-100.000 kr alltid kan motiveras på en riktigt fin BRF Stockholm centralt, det är vad det kostar att bygga riktigt lyxigt på bästa plats i Stockholm. Billigare än nybyggt behöver jag inte för att köpa.

Du underkänner alltså stollarna i början av denna tråd som påstod att det skulle krascha från 2010 års prisnivå?
2020-07-09, 13:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det gör jag inte alls. Jag kommer att bo fantastiskt och kommer att lägga massor på det. Men det är även en drivkraft att få detta "fantastiskt" för ett bra pris. Jag ser livet som en stor affär, men det är inte för alla. T.ex harvar jag kvar i Lund i något extra år, medans andra kanske dragit direkt när de längtade tillbaka Stockholm.
2020-07-09, 13:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du underkänner alltså stollarna i början av denna tråd som påstod att det skulle krascha från 2010 års prisnivå?
Det finns hus och lägenheter som kommer att sjunka 50% om det kommer en krasch, t.ex nyköpta lägenheter i dåliga föreningar eller "för dyrt" i lite sämre läge. Det jag själv har tänkt köpa är premiumläge och där kommer värdena inte att dippa lika mycket, -30% vore mycket. Vad TS hade i åtanke vet jag inte, det är nog inte alla i tråden som är så fokuserade på Stockholms innerstad som vi.

Eftersom jag var med 1990 med Sveriges värsta bostadskrasch så kan jag ge lite prisexempel.

Jag byggde en nybyggd villa mitt i Danderyd 1988. Tomten kostade 350.000 kr och villan 1.1mkr nyckelfärdigt. 1990 tänkte jag flytta och ville sälja för 2mkr. Det var omöjligt, jag fick hem en mäklare som tittade på huset och sa att det inte gick att sälja, han ville inte ens ta in den. Jag hyrde ut den och lyckades sälja för 2.5mkr 1998. 2005 såldes det vidare för 3.5 mkr. 2019 såldes det vidare nyrenoverad för 10 mkr.

Från 1988 till 2019 prisstegring 1.4mkr till 10mkr. Uppenbarligen finns en del att ta av där. Ett rimligare pris är 7 mkr. Med räntor som 1994, de var då 16%, skulle den hamna på 3 mkr. Vi kan komma dit igen. I själva verket går allt i cirklar. Denna är dock den längsta som uppmätts, i princip uppåt sedan 1994.
2020-07-09, 13:29
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag tror det är ytterst få med bolån som varit oroliga. De flesta bor bra till låg månadskostnad och bevakar inte marknaden på sekundsbasis som många HR-torskar gör. Om priset är 100% högre än vad de köpt för eller bara 85% högre påverkar dem inte alls.

Edit: Intressant är också att vid varje kris skriks det att denna gång är det annorlunda, denna kris är så mycket värre att denna gång ska priserna krascha. Nej inte denna gång heller.

Nu har priserna stått och stampat eller stigit enbart måttligt sen 2017. Alla som köpt sedan dess har inte haft någon vinst att tala om. Enbart ett måttligt fall på 10 % kan leda till att många förlorar sin kontantinsats eller stora delar av den.

Denna oro märks tydligt när bolånetorskarna diskuterar bostadssituationen. Man bokstavligen känner rädslan och deras passiv-aggressiva ilska genom skärmen.
2020-07-09, 13:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det finns hus och lägenheter som kommer att sjunka 50% om det kommer en krasch, t.ex nyköpta lägenheter i dåliga föreningar eller "för dyrt" i lite sämre läge.

När vi diskuterar krasch pratar vi inte om enskilda objekt utan om hela marknaden och då du skrev att du trodde på en nedgång till 2012 års nivå underkänner du alltså de som i början av tråden skrev att det skulle krascha från 2010 års nivå eller hur?

Du definierade själv krasch som -30% så 2010 års nivå minus 30% är något du underkänner alltså?
2020-07-09, 13:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nu har priserna stått och stampat eller stigit enbart måttligt sen 2017. Alla som köpt sedan dess har inte haft någon vinst att tala om. Enbart ett måttligt fall på 10 % kan leda till att många förlorar sin kontantinsats eller stora delar av den.

Denna oro märks tydligt när bolånetorskarna diskuterar bostadssituationen. Man bokstavligen känner rädslan och deras passiv-aggressiva ilska genom skärmen.

Vem har trott att priserna ska stiga varje år, kan du citera någon som skrivit det?

Du missar också att man gör vinst genom lägre boendekostnader jämfört med motsvarande hyrd bostad som det går att få tag i. Det är en vinst man gör varje månad även när priserna står still.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in