2019-06-03, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av LordandLady
Googlade lite och hittade ganska snabbt en artikel om misstänkt mordbrand i ett flerbostadshus i Löderup 2016.... det står bla:

”Den familj, två vuxna och fyra barn, som bor i lägenheten var inte hemma när det började brinna och ingen annan person ska ha kommit till skada i samband med branden.

När släckningsarbetet var klart spärrade polisen av platsen i väntan på en teknisk undersökning.

– Det blir inte förrän på måndag, säger Tennie Eriksson, inre befäl vid polisen i Ystad.

Familjen som bor i lägenheten lämnade sin bostad vid 12-tiden på lördagen.

– Det finns misstanke om att någon har tagit sig in i bostaden och startat branden efter det, säger Stephan Söderholm, informatör vid polisens ledningscentral i Skåne.

– Det mesta tyder på att den är anlagd, säger Tennie Eriksson.”

Samma familj???

Kan det isåfall möjligtvis finnas (gamla) brandskador på vinden som Polisen reagerat på?
Citera
2019-06-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Familjen har i alla fall en halvhygglig bil. En Chrysler familjebuss som rullar ca 650 mil per år. Inte köpt på kredit. Inte avställd eller körförbud. Klarade senaste besiktningen.

Att man valt en buss tyder kanske på att barnen inte varit totalt isolerade i det smutsiga hemmet, likt Fritzl-fångar. Själva grejen med en Chrysler Voyager är väl att kunna stuva in en hela stora familjen inkl. massa barn i den. Någonstans har man nog åkt med de stackars barnen ibland.

till scientologkyrkan i Malmö och Köpenhamn? behövs ju inte pass inom EU
Citera
2019-06-03, 22:02
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag ser inget hus alls bara en häck och en stenladugård på adressen med nummer 887 som är det rätta numret
Stämmer, jag var på fel adress.
Citera
2019-06-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Fakta på bordet är att de inte talar svenska men beskrivs som svenskar, så något konstigt är det med deras påstådda svenskhet.

Gissningsvis kan alla utom jiddisch- och romanitalande bland minoritetspråkande även svenska flytande, och eftersom namnen i flera led är svenskklingande så handlar det antagligen om jiddischtalande och lägligt nog finns det flera skolor i Kalifornien som bedriver undervisning på jiddisch.

De talade engelska hemma, men andra vuxna har haft svårt att förstå deras tal. Läs domen.

Mest sannolikt har avsikten varit att isolera barnen ytterligare, och inte på grund av att de själva haft några problem med svenska.
Citera
2019-06-03, 22:04
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Dålig på att läsa? ASTERIXER I LÄNK * = e

Edit: La upp på minfil om evt backup behövs: https://minfil.com/x1a7R7t3na/oscar_jpg

Fler verk

http://gallerifalkenbergskonstskola....car-br*ndestam
*s,*E

Rätt läskiga. Svamp och psykadeliatemat verkar ju gå igen.. En ledtråd?
Senast redigerad av Trevligt.konto 2019-06-03 kl. 22:06.
Citera
2019-06-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
till scientologkyrkan i Malmö och Köpenhamn? behövs ju inte pass inom EU
Behöver man visst (det eller nationellt ID), endast inom den nordiska passunionen kan man som medborgare i ett nordiskt land resa utan pass, dock krävs annan typ av legitimation som kökort. Till alla andra länder krävs pass.

https://eu.riksdagen.se/du-i-eu/hit-...ig/resa-i-eu/#
Citera
2019-06-03, 22:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Kan det isåfall möjligtvis finnas (gamla) brandskador på vinden som Polisen reagerat på?
Det stod lägenheten i citatet, inte hus. Och här är det fem barn, inte fyra som i citatet. Det sista barnet var fyra år 2018, så fem barn.
Citera
2019-06-03, 22:07
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det stod lägenheten i citatet, inte hus. Och här är det fem barn, inte fyra som i citatet. Det sista barnet var fyra år 2018, så fem barn.
Ok , fel av mig , tack för din uppmärksamhet.
Citera
2019-06-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Fler verk

http://gallerifalkenbergskonstskola....car-br*ndestam
*s,*E

Rätt läskiga. Svamp och psykadeliatemat verkar ju gå igen.. En ledtråd?

Riktigt läskiga.
Citera
2019-06-03, 22:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Låter ju som att föräldrarna utövat någon extrem form av Laestadianism på barnen men inte sig själva. Det är en form av kristendom dock väldigt "lokal" till Norrland.

Tänkte på laestadianerna också men de brukar vara ordentliga, prydliga och laglydiga. Ostädat hem, internet, USA och modefotografering stämmer inte in. De har inte ens TV, inte förr i alla fall.
Citera
2019-06-03, 22:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det låter osannolikt och är ingenting jag har sett några tecken på i de fall jag har studerat. Men det finns mig veterligen inga studier på ämnet så jag kan inte uttala mig mer generellt.

Men det spelar egentligen ingen roll vilka framsteg föräldrarna gjort eftersom socialtjänsten inte vet om det. Det finns egentligen bara två sätt som omhändertagna barn kan komma hem till sina föräldrar igen. Det ena är att en domstol ger föräldrarna rätt via en hemtagningsbegäran och hela den proceduren. I de fallen kan det kanske handla om att föräldrar faktiskt bättrat sig. Men det är mindre vanligt. Den vanligare orsaken är sammanbrott som jag nämnde tidigare. Och där har socialtjänsten mycket liten koll på hur föräldrarna har utvecklats.

Det påverkar förstås. Men bara på marginalen. Av den enkla anledningen att antalet döda föräldrar är så extremt stort. En svensk studie har visat att 26% av de samhällsvårdade barnen har minst en förälder som är död när de fyller arton (bland artonåringar generellt är det 3%). Det handlar alltså om bortåt en fjärdedel av de omhändertagna barnen vars föräldrar dör. Det är långt ifrån en fjärdedel av barnen som omhändertas för att deras föräldrar missbrukar. Det är tvärtom en ganska ovanlig anledning till ett omhändertagande. Så det måste vara något annat dödar föräldrarna.
Kan du hänvisa till några siffror när det gäller anledningar till omhändertagande av barn? Jag har en del erfarenhet av saken och har aldrig varit med om att socialen har tagit hand om barn av någon annan anledning än missbruk av någon sort. Psykisk ohälsa är också vanligt förekommande och oftast förekommer båda sakerna samtidigt.
Citera
2019-06-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bixles
De pratar om det på Aktuellt nu. Ingen av de intervjuade i kommun och skola i Ystad pratar skånska. Bara norrländska eller stockholmska. Vad fan är det här?

Citat:
Ursprungligen postat av LordandLady
Googlade lite och hittade ganska snabbt en artikel om misstänkt mordbrand i ett flerbostadshus i Löderup 2016.... det står bla:

”Den familj, två vuxna och fyra barn, som bor i lägenheten var inte hemma när det började brinna och ingen annan person ska ha kommit till skada i samband med branden.

När släckningsarbetet var klart spärrade polisen av platsen i väntan på en teknisk undersökning.

– Det blir inte förrän på måndag, säger Tennie Eriksson, inre befäl vid polisen i Ystad.

Familjen som bor i lägenheten lämnade sin bostad vid 12-tiden på lördagen.

– Det finns misstanke om att någon har tagit sig in i bostaden och startat branden efter det, säger Stephan Söderholm, informatör vid polisens ledningscentral i Skåne.

– Det mesta tyder på att den är anlagd, säger Tennie Eriksson.”

Samma familj???

Flerbostadshus? Familjen skaffade väl nuvarande villa 2000 ungefär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in