2019-06-23, 12:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Håller med dej.
Tack till den som rekommenderade p3. Tack.!
Jag VET att jag är 2:a på bollen nu, då jag inte har läst hela tråden, men efter att ha lyssnat på dokumentären så har jag ett par funderingar.
1. Ovanligt att båda föräldrarna är delaktiga i detta. Det mest normala är ju en aggressiv och dominat pappa, och näst vanliga en neurotisk höns-mamma som ränner efter barnen och som har en sjuk bild av sin mamma-roll (allt i barnens värld är farligt)
Men här är BÅDA föräldrarna med och båda tycker att dom har haft en riktig uppfostran av barnen. Mycket märkligt.
2. Låter precis som om (P3 dok) inte vill att barnen skall bli stora. Att dom vill ha småbarn.
Dom låter inte barnen växa upp och utvecklas utan behandlar dom som 3-åringar. Och detta känns tydligen helt rätt och normalt hos dessa föräldrar.
Det finns två stycken i historien som inte vill växa upp och bli stora, så därför undrar jag om mamman o pappan kan vara Pippi Långstump och Peter Pan... Skoja bara.
Otroligt att båda har samma konstiga uppfattning om hur man tar hand om barn.
Intressant P3 dok.
Det är ett vidrigt fall. Om man älskar sina barn vill man det bästa för dom. Att man gör misstag i sin fostran är väl mer regel än undantag - men i stort vill vi det bästa för dom. Att skära av barnen från samhället var uppenbarligen ett sätt att binda barnen så hårt till sig att de aldrig skulle klara sig ute i världen själva. Behovet att känna sig behövda måste vara enormt. Och den misär och den smuts som mötte polis och soc i huset är ju också väldigt osunt. En psykiatrisk bedömning på dessa föräldrar efterlyser jag. Men någon sådan kan inte tvingas fram eftersom det inte förekommer någon brottsutredning. De kan fortsätta skaffa fler barn - om jag minns rätt är mamman bara 42. Så det finns det tid till.
Citera
2019-06-23, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är ett vidrigt fall. Om man älskar sina barn vill man det bästa för dom. Att man gör misstag i sin fostran är väl mer regel än undantag - men i stort vill vi det bästa för dom. Att skära av barnen från samhället var uppenbarligen ett sätt att binda barnen så hårt till sig att de aldrig skulle klara sig ute i världen själva. Behovet att känna sig behövda måste vara enormt. Och den misär och den smuts som mötte polis och soc i huset är ju också väldigt osunt. En psykiatrisk bedömning på dessa föräldrar efterlyser jag. Men någon sådan kan inte tvingas fram eftersom det inte förekommer någon brottsutredning. De kan fortsätta skaffa fler barn - om jag minns rätt är mamman bara 42. Så det finns det tid till.

Ja, visst fan är det vidrigt.
Man undrar verkligen hur dessa "vuxna" tänker.
Dom ser ju uppenbarligen inget fel i det dom har gjort.
Om nån av föräldrarna har vuxit upp på liknande sätt så kan jag förstå att man för en viss del av den uppfostran vidare ner till sina barn, men att båda två tyckte likadant gör att det blir helt sjukt. Båda två??
Undra vad föräldrarna tänkte när dom såg andra barn ute......
Dom kunde på nåt sätt inte ta till sig hur andra familjer och barn levde, även om dom såg det med egna ögon.
Helt jäkla otroligt.!
Citera
2019-06-23, 12:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja, visst fan är det vidrigt.
Man undrar verkligen hur dessa "vuxna" tänker.
Dom ser ju uppenbarligen inget fel i det dom har gjort.
Om nån av föräldrarna har vuxit upp på liknande sätt så kan jag förstå att man för en viss del av den uppfostran vidare ner till sina barn, men att båda två tyckte likadant gör att det blir helt sjukt. Båda två??
Undra vad föräldrarna tänkte när dom såg andra barn ute......
Dom kunde på nåt sätt inte ta till sig hur andra familjer och barn levde, även om dom såg det med egna ögon.
Helt jäkla otroligt.!
Och barnen fick inte en chans att se hur andra familjer bodde och hade det med det sociala samspelet. De hade inget att jämföra med. Ett av barnen har nu i efterhand frågat "varför fick vi inte gå i skolan?". Ja, varför? Och tydligen knepiga avföringskontroller, matkontroll osv. Allt detta var normalt för dessa barn. OM de fått träffa andra människor så hade barnen börjat ifrågasätta saker och ting. Det är av samma anledning som man i vissa patriarkaliska kulturer inte vill att kvinnor ska gå i skolan. Då börjar de ifrågasätta saker och ting efter de väl blivit undervisade och kan läsa. Och DET vill inte männen.
Citera
2019-06-23, 12:57
Bannlyst
Citat:
Och barnen fick inte en chans att se hur andra familjer bodde och hade det med det sociala samspelet. De hade inget att jämföra med. Ett av barnen har nu i efterhand frågat "varför fick vi inte gå i skolan?". Ja, varför? Och tydligen knepiga avföringskontroller, matkontroll osv. Allt detta var normalt för dessa barn. OM de fått träffa andra människor så hade barnen börjat ifrågasätta saker och ting. Det är av samma anledning som man i vissa patriarkaliska kulturer inte vill att kvinnor ska gå i skolan. Då börjar de ifrågasätta saker och ting efter de väl blivit undervisade och kan läsa. Och DET vill inte männen.

Är det verkligen såå farligt att människor blir självständiga?
Dom flesta andra av oss vuxna blir ju stolta och glada över att våra barn lyckas eller om vår partner gör nåt bra i livet.
(nu vet jag inte om min fru är speciellt stolt över just mej) men ni fattar vad jag menar.
Det är ju en fröjd när man hör att frugan avancerar på jobbet, eller att min äldsta pöjk ger sig ut i livet SJÄLV, eller när mina andra glin kommer hem stolta med godkända betyg.
Varför i hela helvetet skall man hålla tillbaka det.?
På vilket sätt är det bättre att isolera.?
Tänk att man kan vara så "sne-vriden" och blind.
Jag fattar verkligen inte.
Att man berövar sina egna barn sin uppväxt.
Speciellt att man är två om det.
Helt otroligt.!
Citera
2019-06-23, 13:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Är det verkligen såå farligt att människor blir självständiga?
bb
(nu vet jag inte om min fru är speciellt stolt över just mej) men ni fattar vad jag menar.
Det är ju en fröjd när man hör att frugan avancerar på jobbet, eller att min äldsta pöjk ger sig ut i livet SJÄLV, eller när mina andra glin kommer hem stolta med godkända betyg.
Varför i hela helvetet skall man hålla tillbaka det.?
På vilket sätt är det bättre att isolera.?
Tänk att man kan vara så "sne-vriden" och blind.
Jag fattar verkligen inte.
Att man berövar sina egna barn sin uppväxt.
Speciellt att man är två om det.
Helt otroligt.!
Bättre hade varit om de skaffat enbart hundar istället för barn. DÄR kontrollerar man både avföring och mat etc för att hundarna ska må bra. Tydligen hade familjen både hundar och katter också. Men nånstans blandade föräldrarna ihop djuren och barnen.
Citera
2019-06-23, 13:26
Bannlyst
Citat:
Bättre hade varit om de skaffat enbart hundar istället för barn. DÄR kontrollerar man både avföring och mat etc för att hundarna ska må bra. Tydligen hade familjen både hundar och katter också. Men nånstans blandade föräldrarna ihop djuren och barnen.

Sant.
En annan märklig sak är ju att föräldrarna inte torskade för nåt.
Nedlagt - Vad fan är det?
Dom har ju misshandlat och skadat sina barn på massor med sätt, under jäkligt lång tid.
Va.?
Nån som vet hur alla ovetande "Grand-parents" har reagerat.?
Mormor, Farfar.... nån som har reagerat?
Citera
2019-06-23, 14:19
Medlem
Citat:
Håller med dej.
Tack till den som rekommenderade p3. Tack.!
Jag VET att jag är 2:a på bollen nu, då jag inte har läst hela tråden, men efter att ha lyssnat på dokumentären så har jag ett par funderingar.
1. Ovanligt att båda föräldrarna är delaktiga i detta. Det mest normala är ju en aggressiv och dominat pappa, och näst vanliga en neurotisk höns-mamma som ränner efter barnen och som har en sjuk bild av sin mamma-roll (allt i barnens värld är farligt)
Men här är BÅDA föräldrarna med och båda tycker att dom har haft en riktig uppfostran av barnen. Mycket märkligt.
2. Låter precis som om (P3 dok) inte vill att barnen skall bli stora. Att dom vill ha småbarn.
Dom låter inte barnen växa upp och utvecklas utan behandlar dom som 3-åringar. Och detta känns tydligen helt rätt och normalt hos dessa föräldrar.
Det finns två stycken i historien som inte vill växa upp och bli stora, så därför undrar jag om mamman o pappan kan vara Pippi Långstump och Peter Pan... Skoja bara.
Otroligt att båda har samma konstiga uppfattning om hur man tar hand om barn.
Intressant P3 dok.
Föräldrar som fungerar ser fram emot varje skede av barnens liv där de klarar mer och mer själva, de ser fram mot när barn kan ta något att dricka själva, när de klarar av att sköta sin hygien utan att föräldrarna måste hålla koll. Nog för att det är roligt när 1-åringar äter delvis själva medan man matar men inte när man ska sanera efteråt blir så mycket bekvämare när de själva kan äta.ordentligt.
Här har de uppenbarligen hanterat stora barn som små barn vilket lär ha tagit stor del av dygnet om man ska hjälpa ett antal barn med toalett och hygien samt se till att de blir klädda de hade dessutom inte normala måltidsvanor vilket borde ge mer arbete än vad som är vanligt i ett hushåll
Citera
2019-06-23, 14:49
Medlem
Citat:
Sant.
En annan märklig sak är ju att föräldrarna inte torskade för nåt.
Nedlagt - Vad fan är det?
Dom har ju misshandlat och skadat sina barn på massor med sätt, under jäkligt lång tid.
Va.?
Nån som vet hur alla ovetande "Grand-parents" har reagerat.?
Mormor, Farfar.... nån som har reagerat?
Det verkar som om föräldrarna har hållit alla släktingar på avstånd. Inte velat ha någon kontakt alls. Familjen har levt i sin bubbla i huset.
Jag har inte sett några uppgifter om barnen har överhuvudtaget lämnat huset för någon typ av egen fritidsaktivitet.
Så hela tillvaron verkar ha varit ett mörkt och skitigt helvete. Föräldrarna mäktade inte heller med att ordna det trivsamt i huset.
Hur de ekonomiskt har dragit sig fram verkar också vara en gåta.
De måste ha legat en bra bit under fattigdomsstrecket. Mamman var sjukskriven men någon vidare sjukpenning kan hon inte ha haft, och frågan är om hon hade någon alls.
Hon fick ju första barnet vid dryga tjugo års ålder och har väl inte arbetat varken förr eller senare. Förutom som stylist förstås...
Pappan har sjukersättning och familjen hade barnbidrag och ev. bostadsbidrag. Så det måste ha vänts på varje krona.
Citera
2019-06-23, 15:06
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:

Kommer att tänka på ett av de här gamla Nanny-programmen som gick för sisådär 12-15 år sen på TV. Ett av fallen gällde en mamma som inte ville att yngsta barnet skulle växa upp. Hon satte t ex sällan på barnet "riktiga" kläder, utan det var pyjamas dygnet runt. Men framför allt fick barnet ingen riktig mat utan bara välling. Då satt ungen i mammans famn och gosade och drack välling i nappflaska.

Problemet löste sig dock, och barnet släpptes iväg till dagis osv. Mamman blev nämligen gravid igen...
Citera
2019-06-23, 17:16
Medlem
Blackra1ns avatar
Finns det längre intervjuer där föräldrarna ger sin syn på saken/förklarar allt?
Vilka sjuka avarter till människor det finns.
Citera
2019-06-23, 23:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Det verkar som om föräldrarna har hållit alla släktingar på avstånd. Inte velat ha någon kontakt alls. Familjen har levt i sin bubbla i huset.
Jag har inte sett några uppgifter om barnen har överhuvudtaget lämnat huset för någon typ av egen fritidsaktivitet.
Så hela tillvaron verkar ha varit ett mörkt och skitigt helvete. Föräldrarna mäktade inte heller med att ordna det trivsamt i huset.
Hur de ekonomiskt har dragit sig fram verkar också vara en gåta.
De måste ha legat en bra bit under fattigdomsstrecket. Mamman var sjukskriven men någon vidare sjukpenning kan hon inte ha haft, och frågan är om hon hade någon alls.
Hon fick ju första barnet vid dryga tjugo års ålder och har väl inte arbetat varken förr eller senare. Förutom som stylist förstås...
Pappan har sjukersättning och familjen hade barnbidrag och ev. bostadsbidrag. Så det måste ha vänts på varje krona.

Tydligen hade gjort av med så lite pengar att skatteverket anande oro p.g.a det.
Men både pappan och mamman har ju gjort en del jobb efter att barnen föddes, så jag tror att de jobbade en hel del, kanske fick betalning svart?
För övrigt gissar jag på att föräldrarna inte isolerade sig på samma sätt som barnen isolerades!
Det måste ha handlat om fullständig kontroll och barnen inbringade ju pengar i form av bidrag!
Riktigt vidriga individer!
Undrar hur den äckliga käringen ser ut, ingen bild på henne har jag sett?
Citera
2019-06-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
De här föräldrarna har lyckats manipulera vuxna människor år efter år. Deras "uppfostran" av barnen har nog också bestått av det. Jag tror inte vi ska tänka kiv och liv och rörelse o spring i benen..
Jag tror att varje barn har blivit stukat och disciplinerats intill lydnadens och passivitetens avgrund och att varje äldre barn har fått i uppgift att "uppfostra" sitt yngre syskon och på så sätt fått föräldrarnas. kanske främst mammans, gillande. Barnen har känslomässigt amputerats. Och barnen har inte vetat av något annat. Ingen "normal" vuxen har funnits där för dem.

Bra beskrivet, för har de inget språk kan de inte uttrycka sig och sina känslor. Att ta ifrån någon ett språk, är inte det misshandel? Det borde föräldrarna kunna dömas för. Det är ju samma sak som att de förvarat sina barn med munkavle, fysiskt. Det borde vara motsvarande straff för psykisk munkavle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in