2019-05-28, 22:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Fast kvinnor är bättre på väldigt mycket.

Inte i paritet med vad män är bättre än kvinnor på. Den listan är längre.
Citera
2019-05-28, 22:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Inte i paritet med vad män är bättre än kvinnor på. Den listan är längre.

Det är mer intressant vad listan består av än hur lång den är. Och framförallt hur många av gruppen män det rör sig om. Och hur många av gruppen kvinnor det rör sig om.
Vi kan ju sitta och räkna upp varenda sport som män är bättre på om det är meningsfullt. Eller så kan man kort och gott säga:
Män är bättre på prestationsbaserade grenar.
Kvinnor är bättre på det relationella arbetet (emotionell intelligens), de viktiga små detaljerna i vardagen och de flesta former av sociala sammanhang.

Jag vet ju vad jag värdesätter mest. Vet du?
Citera
2019-05-28, 23:29
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Den du talar till har gått över gränsen så många gånger att jag har tappat räkningen. Han kan vara fullständigt vedervärdig och slår under bältet varje chans han får. Nu har han dessutom börjat lura folk till dåligt samvete.
Det var han som började prata skit om kvinnor som utövade sport, för att sedan säga att hans döttrar spelade olika sporter och sedan flöt det på därifrån.
Det finns absolut ingenting att be om ursäkt för, inte till honom.

Jo, jag vet att det är en person med kraftig mobbarmentalitet som förmodligen måste trycka ner andra för att själv kunna må bra.

Men vill inte själv vara ens i närheten av hans extremt låga nivå.

Och om det är något han bevisar är det ju att män knappast behöver vara bättre än kvinnor på att argumentera och föra en diskussion.
Citera
2019-05-28, 23:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är inte kvinnor jag ringaktar eller argumenterar mot. Det är mot dig, som vet att 70-99% av alla världens topplistor leds av män men bara inte kan skriva det rakt ut. Du fortsätter istället att ljuga efter 2500 försök med cherry picking som alla är genomskådade. Jag är emot lögnare, inte kvinnor.

Ska jag plocka ännu en gång fram listan med alla dina kommentarer som osar av ringaktningar av kvinnor, så att du får den inbankad i ditt förkrympta huvud? Du ljuger ju värre än en häst galopperar i Jägersro?

Har aldrig tanken föresvävat dig att musik består av flera olika genrer, varav många utövas och produceras av minst 99 % män? T ex Death metal, Hiphopmusik, Power metal, Rapmusik, och Deathcore. I sistnämnda används precis som i Death metal sångtekniken growl, ett avgrundsvrål. Endast primitivt tänkande män stöter ut den här typen av öronbedövande vrål, i synnerhet det där som kommer ut ur bittra FB-snubbars strupar varje gång en kompetent kvinna slår sig in på mäns inpinkade domäner av egen kraft. Denna typ av vrål är dock mycket lätt att förväxla med brunstvrål som kommer från sexuellt frustrerade incels och MGTOW:s.

Popmusik är den genre där man finner en större andel kvinnor, både hos artister och låtskrivare.

Svenska tjejen ”Cazzi Opeia” är en mycket framgångsrik låtskrivare. Hennes låtar har miljontals visningar på Youtube. Hon skriver koreanska megahits.

De tusentals körsbär som du plockat för att ”bevisa” manlig överlägsenhet i alla områden kan du stoppa upp därnere där solens strålar inte når.
Citera
2019-05-28, 23:41
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Har aldrig tanken föresvävat dig att musik består av flera olika genrer, varav många utövas och produceras av minst 99 % män? T ex Death metal, Hiphopmusik, Power metal, Rapmusik, och Deathcore. I sistnämnda används precis som i Death metal sångtekniken growl, ett avgrundsvrål. Endast primitivt tänkande män stöter ut den här typen av öronbedövande vrål, i synnerhet det där som kommer ut ur bittra FB-snubbars strupar varje gång en kompetent kvinna slår sig in på mäns inpinkade domäner av egen kraft. Denna typ av vrål är dock mycket lätt att förväxla med brunstvrål som kommer från sexuellt frustrerade incels och MGTOW:s.

Fel, det finns hundratals (om inte tusentals) kvinnliga growlers. Get your facts straight kids.

https://www.youtube.com/watch?v=o0QnqgDVC6g

https://www.youtube.com/watch?v=n9AcG0glVu4
Senast redigerad av kugutt 2019-05-28 kl. 23:49.
Citera
2019-05-28, 23:46
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Då lägger vi till "stenig och regnig uppförsbacke-löpning i minst 2 dygn" till den ganska korta listan kvinnor-är-bäst-på som tråden listat. Skulle du placera denna kompetens före eller efter hundspannförare och kallvattensimmare i betydelse för världen?

Ja, precis. Fast på höga höjder som 2000 m eller högre över havsytan är luften tunnare, och eftersom kvinnor generellt har lägre hemoglobin-innehåll (Hb) i gram per liter blod än män, så är det en nackdel för dem i ultramaraton-löpning på Mont Blanc eller andra höga berg. Ju högre Hb-värde, desto mer syrgas kan transporteras för samma mängd utpumpat blod.

https://evan.marathonswimmers.org/mims-tides-2/: Ultrasimning i öppet kallt vatten (under 20 grader) brukar kvinnor i regel vinna. I Manhattan Island under juni månad är det ca 15 grader varmt i vattnet vilket gynnar kvinnor då de har mer underhudsfett än män.

Om kvinnliga hundspannsförare: http://admin.finnmarkslopet.no/article.jsp?id=7141&lang=en

Glöm inte heller att lägga till hela världens kvinnliga författare, dressyr-ryttare, politiker, arkitekter, skyttar, sångerskor, kemister, biologer, läkare, forskare, kodare, företagsledare och så vidare i ”kvinnor kan”-listan. Fast nu blir väl listan för lång för ditt klena förstånd att hantera.
Citera
2019-05-28, 23:51
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Var i min argumentation talar jag om medfödd schack-kunskap? Jag tittar på schack-världsmästar-listan och där finns bara män. Säger du alltså att forskarvärlden är eniga i att kvinnor kunde varit lika bra om de skärpt sig lite mer? Då är det väl nästan bättre att kunna skylla på naturen, än att man är lat eller har offerkoftan på?

Jag ger en kort summering av allt jag skrivit i tidigare inlägg om faktorer som förklarar det stora könsgapet inom schack:

Dessa fakta är du väl för korkad för att ta in. Siffror är inte heller din starka sida. Du har avslöjats som en klåpare som inte vet skillnaden på antal och andel. Sist men inte minst har du uppenbara problem att minnas din påhittade ålder (50, 55 eller 56 år), din påhittade längd (190 eller 194 cm), din påhittade lyxvillas antal rum (8, 10 eller 11).

Bland bästsäljande författare är det idag jämnt skägg mellan män och kvinnor:

https://pudding.cool/2017/06/best-sellers/

Among commercially successful authors in Shirley Jackson’s time, men outnumbered women 3 to 1. Now, that number is close to 1 to 1.

”Kvinnor kan”-listan i författarskap är lika lång som den manliga. Men du läser förstås bara böcker skrivna av män. För enligt dig kan kvinnor inte skapa prosa.
Citera
2019-05-28, 23:57
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Normalt sett så bygger vi ju vidare på sådant vi är bra på, det är det vanliga. Så brukar det bli om människor själva söker sin väg genom livet. Visst kan den som är svag på det motoriska och fysiologiska träna upp det och bli bättre, men oftast blir det ju tvärtom, de brukar skolka från gympan.

De som är svaga på matte utvecklar inget intresse att jobba ikapp i vanliga fall.

Det råder ingen enighet om betydelsen av skillnaderna, en liten skillnad på marginalen kan ha stor betydelse i utfall.

De förklarar ju dock ganska väl varför samhället ser ut som det gör. På många sätt ger de en bättre förklaring än modellen om Patriarkatet.

Behöver vi verkligen fler generalister i samhället? Vad är nyttan med att alla är likadana? Är det jämlikhet, att ingen sticker ut och är annorlunda?

Det är på gruppnivå som jag menar att förbättringar i både kognitiv (inklusive spatial) och verbal förmåga sker i mer utvecklade och jämställda länder. Anledningen är större tillgång till utbildning av hög kvalitet för både pojkar och flickor. Flickor i rikare länder har generellt större verbal och kognitiv förmåga än de i fattigare länder,

Intelligensfördelningen är väl vad du kallar ”skillnaden på marginalen”. Men vad du missar är att könsskillnaden i denna distribution av intelligens varierar både över tid och plats. Till exempel är överskottet på extremt intelligenta män mindre eller obefintligt i rikare och mer jämställda länder än i fattigare och mer ojämlika länder.
Citera
2019-05-29, 00:04
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Sargons lag! (Projicera dina tillkortakommanden på andra)
Varje uttalande verkar vara en direkt spegling av de brister hon ser i sig själv och sin rörelse projicerad på någon annan liten stjärt.
Detta är precis tvärtom och upp och ner mot Martin Luther Kings tal om hans dröm.
Att vi ska sluta tala om hudfärg och i stället gå på innehållet i en människas karaktär.
Eller Morgan Freemans svar på frågan om Black History Month i 60 minutes.
https://www.youtube.com/watch?v=GeixtYS-P3s

Exakt samma retorik går sen igen mellan män och kvinnor, olika sexuella avarter och alla andra grupper som inte fått en rättvis fördelning av gener, intelligens, ansvarstagande föräldrar, samhällsfunktioner eller kulturell eller politisk ordning i landet, religiösa övertygelser eller försumlighet osv.

De här människorna fattar inte att världen inte är eller nånsin kommer bli rättvis och att det enda vi kan göra är vårt bästa av situationen.
I det ljuset å andra sidan förstår de heller inte att vårt sätt att se på det och lösa problemen är överlägset bättre än hennes, som aldrig lyckats nånstans.

Och att vårt sätt gjort det största lyftet på mänskligheten som nånsin hänt de senaste 100 åren.

Du projicerar ju själv dina egna sexistiska och rasistiska fördomar på andra. Minns du dina påståenden att flickor är mindre intelligenta än pojkar och att kvinnor röstar som krattor? Säg istället att en del barn är mindre intelligenta än andra barn och att vissa individer röstar som krattor. Du vet säkert att de individuella variationerna är större inom gruppen könet eller ”rasen” än genomsnittsskillnaden mellan grupperna.

Eftersom du anser dig vara en stark motståndare till indelning och värdering av människor efter bl a hudfärg och kön, så kan jag glädja dig med att i den nya svenska läroplanen är begreppen flickor och pojkar ersatta med de könsneutrala begreppen barn och elever. Undantaget är dock när det är motiverat för att påvisa ojämlikheter mellan kvinnor och män.

Jag är så glad över att du också kommit till insikt att det inte existerar raser och att man istället ska använda det rasneutrala begreppet människor eller individer. För det viktigaste är att se innehållet i en människas karaktär som du så vackert förespråkar.

Det bör poängteras att könsgapet i bl a STEM och gapet mellan vita och svarta är för stort för att kunna förklaras av enbart biologi. Bortsett från de individuella medfödda olikheterna inom gruppen kan orättvisor orsakade av socioekonomiska faktorer, kultur, sexism och rasism minskas kraftigt.
Citera
2019-05-29, 00:06
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det är studier gjorda på nutida folk som man räknar som "urfolk" och som man antar delar likheter med jägare/samlare. Exempelvis stammar på Hawaii, Samoa och så vidare. Det är faktiskt så att kvinnorna är de som står för lejonparten av maten - männen har ofta högtflygande planer men ror sällan i land dem. Kvinnorna plockar de "lägre hängande frukterna" där utdelningen är mångfalt större.
Det finns absolut noll och inga som helst likheter med Samoaner eller Hawaiianer och nordgermaner eller de nomadfolk som tros ha bott här innan.

Du vet att det är viss skillnad på runt ekvatorn och nästan vid nordpolen va?

Detta kan faktiskt vara bland det mest skitnödiga jag hört i år!
Citera
2019-05-29, 00:08
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du projicerar ju själv dina egna sexistiska och rasistiska fördomar på andra. Minns du dina påståenden att flickor är mindre intelligenta än pojkar och att kvinnor röstar som krattor?
Ja, det stämmer fortfarande om du inte har en alldeles färsk studie som bevisar motsatsen.

Det där andra jollret du envisas med att posta får mig bara att gäspa till och skrolla vidare.
Det fanns en tid när jag orkade ögna igenom det, men varje granskning jag gjorde visade bara att du var full av skit.

Intressant annars att du anser att män och kvinnor är olika raser.
Citera
2019-05-29, 00:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Fast kvinnor är bättre på väldigt mycket.
Jaha, ja men dåså!
Stäng tråden! Saken är klar och avgjord.

Beviset finns här och något annat behövs inte. Moment säger det, så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in