2019-05-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Du har fel. Judit Polgár kom sist i FIDE World Chess Championship 2005.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag medger att jag hade fel. Tydligen tänkte jag på kvinnornas motsvarighet till WCC. (...) Hur är det med svalan som inte gör en sommar? Du missade tydligen en hel drös med vinnande svalor av honkön i ultramaraton-simning i Manhattan Island.

Du behöver inte medge någonting eftersom det är uppenbart för oss som följer tråden hur du tänker. Ganska sorgligt hur du klänger dig fast vid dina vidskepelser om världen. Jag har till skillnad från dig inte missat någonting och påstår inte heller att kvinnor inte skulle kunna vara lika bra som män på ultramaraton-simning. Men ändå glädjande att du kan ta diskussionen med ett skratt. Bra.
Citera
2019-05-20, 13:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Fråga de andra manliga skribenter som är livrädda för kvinnor. Dessa påstår att männen alltid gjort de skitiga jobben och kvinnor suttit och rullat tummarna, i runda slängar.
Det har jag aldrig sett på FB. Och om någon påstår det så tänker han kanske egentligen på tunga jobb, t.ex i gruvor eller med gatsopare, som samtidigt är smutsiga. Men kvinnor har absolut haft de smutsigaste yrkena historiskt, utom de med tunga lyft.
Citera
2019-05-20, 17:28
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ett bra inlägg och jag tycker du visar på att vi skall ses som komplement till varandra, vi är ju verkligen inte lika. Man får ha näsan djupt i böckerna (av en viss sort, exkluderande andra) för att inte konstatera faktum: vi är olika.

Jag tror vi historiskt har förstått att utnyttja detta och behöver lära oss att utnyttja varandras styrkor även i vår tids samhälle.

Läser man dessa trådars inlägg från feminister samt anti-feminister tycks dock blockeringen vara total.

Förvisso är män och kvinnor olika på många sätt vilket jag har påpekat i massor av inlägg: anatomiska (t ex muskelmassa), neurofysiologiska (t ex struktur, kopplingar), medicinska (t ex sjukdomar), beteende (t ex aggression), hormonella (testosteron, östrogen) och så vidare. Samtidigt finns det flera områden där könsskillnaderna är små till nästan 0. Mer om samtliga undersökta könsskillnader kan du läsa om i JS Hydes metaanalys.

Den spatiala förmågan (navigering och mental 3D-rotering) är generellt större hos män och den verbala förmågan är generellt större hos kvinnor. Lyckligtvis är dessa förmågor inte något fixt som bestäms av biologin, utan kan förbättras genom träning under uppväxttiden eller senare. Tjejer som bygger med klossar eller spelar dataspel, t ex Tetris, kommer antingen att närma sig eller komma i fatt killars ”biologiska övertag” i spatial förmåga. Killar som läser mycket böcker samt skriver dagbok eller uppsatser förbättrar sin verbala förmåga och kan bli duktigare än tjejer beroende på graden av medfödd fallenhet.

Tyvärr har män historiskt exkluderat kvinnor från bl a vetenskap, politik, utbildning och näringsliv. Deras motivering var bl a att kvinnor var intellektuellt underlägsna män. Det är inte förrän någon gång för hundra år sedan man började inkludera kvinnor i männens domäner.

Tänk om kvinnorna varit jämställda med männen i fråga om deltagande i det offentliga livet redan för tusentals år sedan. Hur hade fördelningen av kända framstående män och kvinnor sett ut i historieböckerna? Hur hade samhällena sett ut idag?

Tanken är svindlande.

Avslutningsvis vill jag påpeka att män och kvinnor inte enbart ska ses som komplement till varandra. De ska i egenskap av varandras jämlikar också kunna samarbeta och utföra gemensamma arbetsuppgifter tillsammans. För vi är faktiskt mer lika än olika i de flesta avseenden, och därom är en enig forskningsvärld enig.
Citera
2019-05-20, 17:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det har jag aldrig sett på FB. Och om någon påstår det så tänker han kanske egentligen på tunga jobb, t.ex i gruvor eller med gatsopare, som samtidigt är smutsiga. Men kvinnor har absolut haft de smutsigaste yrkena historiskt, utom de med tunga lyft.

Haha, ja oja givetvis har kvinnor haft de SMUTSIGASTE yrkena i historien. Vad annars?
Sluta skriv din pajas, du är så jädra pinsam bara.
Citera
2019-05-20, 17:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Kvinnor är bäst på att ta åt sig, på att bära offerkoftan och på att föda barn.
I övrigt är talangerna individuella.
Som kontrast är män överlägset bäst på att dö.

Offerkoftan är män otroligt duktiga på att ta på sig också. Skulle nog säga att det är rätt lika där, framförallt gällande anhängarna av extremvänstern och extremhögern. Offerkoftorna är bara gjorda av lite olika innehåll.
Citera
2019-05-20, 17:40
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Kul att du utan att fatta det samtidigt dissar mig för att förringa kvinnor, och själv förringar män tio gånger värre.

Nej, jag förringar inga män. Var vänlig peka ut ett eller flera av inlägg där jag påstås göra det. Själv kan jag länka till samtliga dina inlägg där du förringar och hånar kvinnor å det grövsta i flera trådar. T ex att kvinnor inte kan hålla ihop, inte kan skapa musik och att de inte kan fatta faktabaserade beslut.

Det är helt korrekt att du har mycket mer gemensamt med hela den manliga befolkningen minus den pyttelilla klicken manliga genier som finns. Fast rättare sagt med den grupp män som intellektuellt befinner sig ytterst på klockkurvans vänstra svans.

Dina resonemang är ju idiotiska och saknar verklighetsförankring. Du yttrar dig som en barnrumpa med en massa grejs bakom öronen.
Citera
2019-05-20, 17:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Mursmäcka var sannolikt den lägsta kasten inom byggandet. Ersattes av betongbilar och andra manliga uppfinningar, liksom de flesta kvinnliga yrken före 1940 t.ex sömmerska, tvätterska, städerska, sekreterare, telefonist. Man kan även googla på latrintömmerskor och skitbärarkärringar. Det var kvinnor som tömde latrinen i Stockholm, klockan 5 på morgonen så vanligt folk slapp se så bar de ut bajset så det skvätte om byttorna och rodde över dem till någon latrin-ö. Kvinnor är verkligen inte kräsna.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/6877

Vad vill du bevisa med ditt argument? Att kvinnor var sämre arbetare än män, att de bara dög till simpla skitsysslor som män inte ville befatta sig med? Det fanns även outbildade grovarbetare av manligt kön och dessa tillhörde liksom kvinnliga diton de lågavlönade arbetarna och var utsatta för arbetslöshet. Ett exempel på män på samhällets botten var daglönare (även kallade dagkarlar) som hankade sig fram på ströjobb. Till exempel luffare. Så män är verkligen inte kräsna?

Hur låter då tongångarna bland de mest kvinnohatande och mest självömkande snubbarna i det här forumet i fråga om dagens kvinnors yrkesval? De gnäller i korus över hur kräsna och bekväma dessa söndercurlade och bortskämda fruntimmer är som inte vill ta de tyngsta, skitigaste och farligaste jobben som att vada i stinkande avföring, slita i gruvor eller jobba på oljeriggar.

Du är säkert den enda misogynisten i hela FB som anser att kvinnor inte är kräsna i sina yrkesval.

I ett inlägg daterat 2017-04-03 skrev jag följande:

Citat:
Från 1700-talet till mitten av 1800-talet fick kvinnliga hjon från Stockholms underklass bokstavligen utföra skituppgifter, nämligen att sköta latrintömningen. Dessa arma kvinnor kallades skitbärarkärringar.

Utan mursmäckor som stod för murbrukstillverkningen och bar upp murbruket hade förmodligen Kungliga Operan inte blivit färdigbyggd inom beräknad tid eller inte alls.

Det finns fortfarande kvinnor och män som arbetar som sömmerskor/skräddare, städare, telefonister och sekreterare och ännu inte blivit ersatta av ”manliga uppfinningar”.

De jobb som främst kan automatiseras finns i jordbruket samt i gruv-, bygg-, transport- och renhållningsbranscherna. Gissa vilka som dominerar bland gruvarbetarna, byggnadsarbetarna, transportarbetarna och renhållningsarbetarna. En liten hint: de delar samma könskromosomer som du.

Du anser dig vara faktastyrd så då kan du läsa den här sidan från Göteborgs universitet:

http://www.ub.gu.se/kvinn/portaler/arbete/historik/

Fullspäckad med historiska fakta om kvinnor och deras arbetssituation. Passar dig som handen i handsken.
Citera
2019-05-20, 18:02
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är också okvinnligt. Liksom att vara avundsjuk mot framgångsrika män. Prova att inte separera män och kvinnor hela tiden, utan bara se människor.

Så märkligt att det inte finns några kvinnliga debattörer i det här forumet som ringaktar, nedvärderar eller hånar framgångsrika mäns prestationer. I de allra flesta trådar i både feminist- och jämställdhetsforumet ryggdunkar misogyna fjantar av din sort och håller med varandra om att kvinnor inte kan tänka rationellt, inte är logiska, inte ska rösta, är känslostyrda och är mindre intelligenta.

Till skillnad från dig ser jag människan och gör ingen skillnad på män och kvinnor i fråga om kvaliteten på deras prestationer inom bl a politik, vetenskap, kultur och näringsliv. Men du lovprisar allt vad män gör eller inte gör och skrattar åt allt vad kvinnor gör eller inte gör.

Försök själv se att människan består av individer, där var och en är unik med olika egenskaper, förmågor, intressen och beteenden.

Män är sedda. Kvinnor är ignorerade.

Så har det alltid sett ut i tusentals år. Kvinnor separerades från de av männen inpissade reviren politik, vetenskap, kultur, akademi, kyrka och näringsliv med mera.
Citera
2019-05-20, 18:08
Medlem
lupacs avatar
Citat:

Så märkligt att du inte kan upptäcka de inlägg där de offerkoftiga FB-snubbarna påstår att män alltid gjort de skitigaste, tyngsta och farligaste jobben medan kvinnor haft lättsamma och bekväma sysslor i hemmen alternativt rullat tummarna som uttråkade hemmafruar.

Mursmäckor fick verkligen bära tungt. 60 kg murbruk i kärl som de bar i träämbar eller ok på ryggen. Det fick de kånka upp med till muraren. Om vi antar att de gick trettio vändor med 60 kg åt gången varje arbetsdag, då blir det sammanlagt 1,8 ton. Det är väl förstås inte tungt i dina ögon.

Latrintunnorna vägde en hel del också, ska du veta. Så skitbärarkärringarnas slit innebar många tunga lyft. Deras jobb var alltså inte enbart skitiga.
Citera
2019-05-20, 18:13
Medlem
Citat:
Förvisso är män och kvinnor olika på många sätt vilket jag har påpekat i massor av inlägg: anatomiska (t ex muskelmassa), neurofysiologiska (t ex struktur, kopplingar), medicinska (t ex sjukdomar), beteende (t ex aggression), hormonella (testosteron, östrogen) och så vidare. Samtidigt finns det flera områden där könsskillnaderna är små till nästan 0. Mer om samtliga undersökta könsskillnader kan du läsa om i JS Hydes metaanalys.

Den spatiala förmågan (navigering och mental 3D-rotering) är generellt större hos män och den verbala förmågan är generellt större hos kvinnor. Lyckligtvis är dessa förmågor inte något fixt som bestäms av biologin, utan kan förbättras genom träning under uppväxttiden eller senare. Tjejer som bygger med klossar eller spelar dataspel, t ex Tetris, kommer antingen att närma sig eller komma i fatt killars ”biologiska övertag” i spatial förmåga. Killar som läser mycket böcker samt skriver dagbok eller uppsatser förbättrar sin verbala förmåga och kan bli duktigare än tjejer beroende på graden av medfödd fallenhet.

Tyvärr har män historiskt exkluderat kvinnor från bl a vetenskap, politik, utbildning och näringsliv. Deras motivering var bl a att kvinnor var intellektuellt underlägsna män. Det är inte förrän någon gång för hundra år sedan man började inkludera kvinnor i männens domäner.

Tänk om kvinnorna varit jämställda med männen i fråga om deltagande i det offentliga livet redan för tusentals år sedan. Hur hade fördelningen av kända framstående män och kvinnor sett ut i historieböckerna? Hur hade samhällena sett ut idag?

Tanken är svindlande.

Avslutningsvis vill jag påpeka att män och kvinnor inte enbart ska ses som komplement till varandra. De ska i egenskap av varandras jämlikar också kunna samarbeta och utföra gemensamma arbetsuppgifter tillsammans. För vi är faktiskt mer lika än olika i de flesta avseenden, och därom är en enig forskningsvärld enig.

Normalt sett så bygger vi ju vidare på sådant vi är bra på, det är det vanliga. Så brukar det bli om människor själva söker sin väg genom livet. Visst kan den som är svag på det motoriska och fysiologiska träna upp det och bli bättre, men oftast blir det ju tvärtom, de brukar skolka från gympan.

De som är svaga på matte utvecklar inget intresse att jobba ikapp i vanliga fall.

Det råder ingen enighet om betydelsen av skillnaderna, en liten skillnad på marginalen kan ha stor betydelse i utfall.

De förklarar ju dock ganska väl varför samhället ser ut som det gör. På många sätt ger de en bättre förklaring än modellen om Patriarkatet.

Behöver vi verkligen fler generalister i samhället? Vad är nyttan med att alla är likadana? Är det jämlikhet, att ingen sticker ut och är annorlunda?
Citera
2019-05-20, 18:22
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Bra inlägg (3064).

MEN jag varnar dig, 1000 bortförklaringarnas tid är icke förbi.

Tack för varningen. Här är bortförklaring nr 1001:

Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Men framgången kommer ofta av att män och kvinnor inte aktivt tävlar mot varandra, inte sant? Just i den icke-sportsliga sfären, är du säker på att dina framgångsrika kvinnor inte har blivit inkvoterade en gång i tiden, eller kanske knullade sig uppåt?

Tydligen finns ingen gräns för de misogyna snubbarnas uppfinningsrikedom i fråga om bortförklaringar, förminskningar och ifrågasättanden av kvinnors prestationer.
Citera
2019-05-20, 19:54
Medlem
Citat:
Försök själv se att människan består av individer, där var och en är unik med olika egenskaper, förmågor, intressen och beteenden.
Snacka om att vara blind för sig själv och projicera egna brister på andra, alltså Paris24/Lund-NoGo-zone. Han tar det till det extrema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in