2019-05-24, 18:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Hur kan det då komma sig att forskningsvärlden är enig i sina slutsatser att män inte är medfött bättre än kvinnor på schack?
Var i min argumentation talar jag om medfödd schack-kunskap? Jag tittar på schack-världsmästar-listan och där finns bara män. Säger du alltså att forskarvärlden är eniga i att kvinnor kunde varit lika bra om de skärpt sig lite mer? Då är det väl nästan bättre att kunna skylla på naturen, än att man är lat eller har offerkoftan på?
Citera
2019-05-24, 18:15
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det är ju inte så komplicerat egentligen. Man kan inte säga att grupp a är bättre än grubb b på aktivitet x om underlaget är skralt. Det är som med vilken vetenskap som helst.

Jag är mycket väl insatt i långa ultramaraton och jag kan plocka fram mängder med resultat som visar att kvinnor även där ligger en bit efter män. Världsrekordet för kvinnor på 24-timmars löpning är ca 10% lägre en det manliga. 10%.....har vi hört den siffran förut?

När det gäller 48 timmars löpning skiljer det även där 10%.

På 6 dagars lopp skiljer det också där drygt 10%.

Jag underlät med flit att nämna dessa x timmars lopp i mitt föregående inlägg för jag visste på förhand att du i ren desperation skulle ta upp dem för att bevisa total manlig överlägsenhet i samtliga uthållighetssporter.

Tydligen är du inte riktigt så insatt i denna typ av ultramaraton-lopp som du inbillar dig. Om du hade varit det skulle du veta att loppen sker på jämna och raka vägar. Gör en googling och välj bilder eller video som sökresultat så får du se.

6 dagars ultramaraton är ett lopp som kräver stopp för vila och sömn. Tror du att de tävlande håller sig vakna och springer nonstop i 6 dygn? Även i 24 timmars och 48 timmars loppen är vilopass nödvändiga för återhämtning inför nästa etapps löpning.

Förresten är andelen kvinnliga tävlande mycket mindre än andelen manliga även i ultramaraton-tävlingar - både på land och till sjöss. Som i alla andra tävlingar, både fysiska och icke-fysiska. Plockepinn, spotta långt, matlagning, bära kärring, korvätning, bastusittande. Ja, i alla mer eller mindre meningslösa tävlingar där män med sjuklig prestationsångest mäter sina krafter mot andra män i fåfänga försök att vinna berömmelse. Kvinnor har inte riktigt samma behov av att tävla i tid och otid för att brösta sig inför omgivningen.

Hört talas om Pam Reed? Hon klarade även av bedriften att springa 300 miles utan avbrott för sömn.

http://www.badwater.com/2002webcast/2002pr.html

Pam Reed, 41, of Tucson, AZ beat all her female and male competitors, winning the race outright with a time of 27:56:47. She broke the women's course record by an astounding one hour and 52 minutes. Reed beat her nearest competitor, a man, by four hours and forty-two minutes.

Hon vann även 2003.

Kim Allan, från Nya Zeeland, en annan extremt seg långlöperska:

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/australiaandthepacific/newzealand/10533677/Woman-breaks-the-record-for-running-without-sleep.html

Hon sprang 311 (500 km) miles på 86 timmar, en sträcka lika lång som 12 maratonlopp. Utan avbrott för sömn.

Courtney Dauwalter är ytterligare en extremt uthållig dam. År 2017 vann hon Moab Ultra 240 miles (386 km).

Courtney Dauwalter finished the Moab 240 race in 2 days, 9 hours, and 59 minutes. She was faster than any of the men in the pack, beating the second-place finisher by more than 10 hours.

Rena utklassningen!

Ju längre, brantare, kurvigare och stenigare sträcka att springa, desto bättre konkurrensfördel mot män har kvinnor. Lägg till mindre angenäma väderförhållanden som kyla, blåst och regn.

Även inom fridykning finns fenomenala kvinnor, t ex ryskan Natalia Molchanova:

Under världsmästerskapen i Maribor år 2007 var hennes resultat, enligt statistik, bättre än den manliga vinnarens resultat. Den 25 september 2009 blev hon den första kvinnan någonsin att passera 100 meter i konstant vikt, detta med ett dyk på 101 meter. Molchanova var också den första kvinnan som gjorde en konstant dykning genom valvet i Blue Hole i Dahab, Egypten. År 2009 blev hon den första fridykaren i världen, inklusive män, att leverera tre resultat i tre olika kategorier(djup, längd och tid), med över 100 poäng i varje, enligt det internationella poängsystemet som kommer från ADIA International.
Citera
2019-05-24, 18:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Snygg avatar förresten. Nu blev jag "nästan lite sugen" på en dålig kanelwhisky.
Det är en Deep Purple-spermie i rymden 1972. Ungefär så manligt det man bli när jag tänker efter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-24 kl. 18:32.
Citera
2019-05-24, 18:17
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har dock noterat att du ringaktar män i ca 2500 inlägg så här långt. Du gör det dock indirekt, genom att ignorera t.ex genialiska manliga schackspelare och istället tjata om kvinnliga förlorare. Kallas för förminskning och osynliggörande och är definitivt en struktur som du arbetar med till 100%.

Det är du som hela tiden ignorerar kvinnliga framstående kvinnor och ringaktar dem i nästan alla inlägg du skriver i både det här forumet och jämställdhetsforumet. Du tjatar själv om kvinnliga förlorare, t ex att de inte kan starta företag, inte kan skapa musik, är dåliga på matematik och så vidare. Allt som du håller på med kallas för förminskning och osynliggörande av kvinnor.

Läs själv dina inlägg, så kanske du förstår vad jag menar.
Citera
2019-05-24, 18:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ju längre, brantare, kurvigare och stenigare sträcka att springa, desto bättre konkurrensfördel mot män har kvinnor. Lägg till mindre angenäma väderförhållanden som kyla, blåst och regn.
Då lägger vi till "stenig och regnig uppförsbacke-löpning i minst 2 dygn" till den ganska korta listan kvinnor-är-bäst-på som tråden listat. Skulle du placera denna kompetens före eller efter hundspannförare och kallvattensimmare i betydelse för världen?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-24 kl. 18:28.
Citera
2019-05-24, 18:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är du som hela tiden ignorerar kvinnliga framstående kvinnor och ringaktar dem i nästan alla inlägg du skriver i både det här forumet och jämställdhetsforumet. Du tjatar själv om kvinnliga förlorare, t ex att de inte kan starta företag, inte kan skapa musik, är dåliga på matematik och så vidare. Allt som du håller på med kallas för förminskning och osynliggörande av kvinnor.

Läs själv dina inlägg, så kanske du förstår vad jag menar.
Det är inte kvinnor jag ringaktar eller argumenterar mot. Det är mot dig, som vet att 70-99% av alla världens topplistor leds av män men bara inte kan skriva det rakt ut. Du fortsätter istället att ljuga efter 2500 försök med cherry picking som alla är genomskådade. Jag är emot lögnare, inte kvinnor.
Citera
2019-05-24, 19:04
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag tror att det skulle vara enklare att börja med "vore det bättre om männen stannade hemma med barnen och kvinnorna spelade hockey"?

Då hade svaret först kunnat bli ja...
Fast inte att de skulle spela hockey också.

En vettig reaktion på det kunde t.ex. bli, det går inte att göra en kvinna nöjd, för hon vill bara ha, men aldrig ge något tillbaka och det känner nog alla vuxna män igen.

Det tragiska är att det också är sant.
De vill ha allt männen har, men de vill inte behöva jobba lika hårt och målmedvetet för att få det.

Så man skyller på "patriarkaaaaatet"!

Fel. Du vill ha allt män har och projicerar därför att kvinnor vill ha allt män har. Det vill vi inte. Inte majoriteten. Kvinnor vill inte vara män, varför är det så svårt för dig och några till här att begripa detta faktum? Herregud, hur lockande tror du att ni framstår?
Lär dig skilja på majoritet och några få högljudda grupper annars hivas du på soptippen för debattörer.
Citera
2019-05-24, 19:11
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är sant. Nästan alla värstingar är uppväxta med bara sina morsor i ett faderslöst fattigt hem. Inte någon slump, vissa unga män klarar tyvärr inte att växa upp utan gränser och regler som deras fäder ska ge dem. Motsatsen, att vara uppväxt med bara sin far, hör man aldrig något negativt om.

Du kan lägga till här att 2/3 av de ensamstående föräldrar vi har i landet är kvinnor. Vissa med farsor till barnen som sitter i fängelse, är missbrukare eller liknande. Vissa har kanske gått bort. Några har dragit, träffat en ny kvinna. Förutsättningarna är inte goda alltså. Du vet genetik? Eller kanske inte?

Är en man ensamstående med barnen har det vanligtvis inte att göra med kriminella morsor. som skakar galler. Dödsfall förekommer givetvis, eller att kvinnan har lämnat familjen för en annan man. Anknytningsproblem. Missbruk. Det är rejält mycket ovanligare med ensamstående pappor än ensamstående mammor, så din lilla jämförelse här går upp i rök genast. Men det är ju klart att du inte kollat upp någonting gällande detta utan utgår från dina fantasier. Och där vet vi ju att alla män är hjältar
Citera
2019-05-24, 19:26
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag underlät med flit att nämna dessa x timmars lopp i mitt föregående inlägg för jag visste på förhand att du i ren desperation skulle ta upp dem för att bevisa total manlig överlägsenhet i samtliga uthållighetssporter.

Tydligen är du inte riktigt så insatt i denna typ av ultramaraton-lopp som du inbillar dig. Om du hade varit det skulle du veta att loppen sker på jämna och raka vägar. Gör en googling och välj bilder eller video som sökresultat så får du se.

6 dagars ultramaraton är ett lopp som kräver stopp för vila och sömn. Tror du att de tävlande håller sig vakna och springer nonstop i 6 dygn? Även i 24 timmars och 48 timmars loppen är vilopass nödvändiga för återhämtning inför nästa etapps löpning.

Förresten är andelen kvinnliga tävlande mycket mindre än andelen manliga även i ultramaraton-tävlingar - både på land och till sjöss. Som i alla andra tävlingar, både fysiska och icke-fysiska. Plockepinn, spotta långt, matlagning, bära kärring, korvätning, bastusittande. Ja, i alla mer eller mindre meningslösa tävlingar där män med sjuklig prestationsångest mäter sina krafter mot andra män i fåfänga försök att vinna berömmelse. Kvinnor har inte riktigt samma behov av att tävla i tid och otid för att brösta sig inför omgivningen.

Hört talas om Pam Reed? Hon klarade även av bedriften att springa 300 miles utan avbrott för sömn.

http://www.badwater.com/2002webcast/2002pr.html

Pam Reed, 41, of Tucson, AZ beat all her female and male competitors, winning the race outright with a time of 27:56:47. She broke the women's course record by an astounding one hour and 52 minutes. Reed beat her nearest competitor, a man, by four hours and forty-two minutes.

Hon vann även 2003.

Kim Allan, från Nya Zeeland, en annan extremt seg långlöperska:

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/australiaandthepacific/newzealand/10533677/Woman-breaks-the-record-for-running-without-sleep.html

Hon sprang 311 (500 km) miles på 86 timmar, en sträcka lika lång som 12 maratonlopp. Utan avbrott för sömn.

Courtney Dauwalter är ytterligare en extremt uthållig dam. År 2017 vann hon Moab Ultra 240 miles (386 km).

Courtney Dauwalter finished the Moab 240 race in 2 days, 9 hours, and 59 minutes. She was faster than any of the men in the pack, beating the second-place finisher by more than 10 hours.

Rena utklassningen!

Även inom fridykning finns fenomenala kvinnor, t ex ryskan Natalia Molchanova:

Under världsmästerskapen i Maribor år 2007 var hennes resultat, enligt statistik, bättre än den manliga vinnarens resultat. Den 25 september 2009 blev hon den första kvinnan någonsin att passera 100 meter i konstant vikt, detta med ett dyk på 101 meter. Molchanova var också den första kvinnan som gjorde en konstant dykning genom valvet i Blue Hole i Dahab, Egypten. År 2009 blev hon den första fridykaren i världen, inklusive män, att leverera tre resultat i tre olika kategorier(djup, längd och tid), med över 100 poäng i varje, enligt det internationella poängsystemet som kommer från ADIA International.

Nej du är inte påläst. Eliten stannar inte och sover på ett 24-timmarslopp och dom sover faktiskt inte speciellt mycket ens på 6 dagarslopp.

Jag har tidigare visat i tråden att kvinnliga eliten knappast har någon chans i UTMB. 17 mil och 10 000 höjdmeter att plocka. Dom ligger faktiskt normalt flera timmar efter.

Jag begriper inte varför du försöka framställa mig som nån misogyn dåre. Jag har ju påstått flera gånger att jag tycker jämförelserna är fåniga och meningslösa eftersom män och kvinnor tävlar normalt med olika förutsättningar. Det gäller även inom ultralöpning. Vilket jag har bevisat. Att du kan leta upp lopp där kvinnor vunnit vissa lopp är inte riktigt samma sak.
Citera
2019-05-24, 19:29
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Då lägger vi till "stenig och regnig uppförsbacke-löpning i minst 2 dygn" till den ganska korta listan kvinnor-är-bäst-på som tråden listat. Skulle du placera denna kompetens före eller efter hundspannförare och kallvattensimmare i betydelse för världen?

Fast kvinnor är inte bättre än män på ultralöpning och särskilt inte i berg där styrka betyder mer än platten
Citera
2019-05-24, 19:40
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Du har som vanligt fel, på din lilla stjärt.

Så det är högern som delar upp och värderar människor efter kön och hudfärg menar du? Inte vänstern? Med sin feminism, sin klasskamp, sitt eviga tjat om rasifierade och hemska vita män?

Du är för upptagen med dig själv för att någonsin inse att det är DU och din sort som är problemet, och har varit det i alla tider. Ert klasshat, könshat, rashat har mördat många miljoner.

På din lilla stjärt.

Amerikas urbefolkning, indianerna, var förskjutna, dog av sjukdom och dödades av kristna européer (”hemska vita män”) genom slaveri, våldtäkter och krig. År 1491 bodde ca 145 miljoner indianer på västra halvklotet. Två hundra år senare hade ursprungsbefolkningen minskat med 90-95 %, eller ca 130 miljoner människor.

Ur ett globalt perspektiv saknas ca 200 miljoner människor av kvinnligt kön. Orsaken är främst selektiva aborter. Osäkra aborter och könsstympningar utförda med skitiga instrument orsakar både lidande och förtida död för många kvinnor. Kvinnohat dödar miljoner kvinnor. Feminismens ”manshat” dödar inga män.

Kung Leopold II av Belgien, en ”hemsk vit man”, lät döda minst 10 miljoner kongoleser bara för att de inte ansågs arbeta tillräckligt hårt och snabbt på gummiplantagerna. De som inte dödades direkt fick sina händer eller fötter avhuggna.

I runda slängar 5 miljoner svarta dog i den amerikanska slavhandeln. Tack vare ”hemska vita män”. Vita slavägare piskade mer eller mindre ihjäl slavar och våldtog deras fruar, systrar eller döttrar.

Jag behöver inte ens nämna en av världshistoriens ”hemskaste vita män”, en viss mustaschprydd korpral från Österrike. Han värderade folk efter hudfärg, religion, sexuell läggning och politisk tillhörighet. Över 25 miljoner människor fick sätta livet till under en tolvårsperiod då han styrde sitt skräckvälde.

Stalin var också en ”hemsk vit man” med många miljoner döda människor på sitt samvete.
Citera
2019-05-24, 20:06
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Självklart tvingar jag mina barn att rösta, det är en plikt. De är helt ointresserade av politik, läser inte tidningen så de kan inte ens partiledarnas namn trots att jag ständigt påminner att de måste läsa mera, och de gör som jag säger när jag tipsar om bra partier. Jag är mycket politiskt insatt och van att formulera mig. Så att mina barn röstar fungerar utmärkt, tack, de röstar väldigt likt mig.

Nog är denna min egen lilla verklighet år 2019 ganska lik vad Högern hade som motargument mot kvinnlig rösträtt 1918? Kvinnor röstar som de blir tillsagda. Och gör de inte det så blir det på skit-partier som FI V och MP som förstör Sverige, mest för kvinnor som 2014-2018 visat.

Vad tråkigt att dina döttrar är våp som inte kan tänka själva.

Men du svararade inte på min fråga.
Eller gjorde du som du brukar; plötsligt ändra ståndpunkt och börja raljera om något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in