Citat:
Ursprungligen postat av
seaworthy
Det är ju inte så komplicerat egentligen. Man kan inte säga att grupp a är bättre än grubb b på aktivitet x om underlaget är skralt. Det är som med vilken vetenskap som helst.
Jag är mycket väl insatt i långa ultramaraton och jag kan plocka fram mängder med resultat som visar att kvinnor även där ligger en bit efter män. Världsrekordet för kvinnor på 24-timmars löpning är ca 10% lägre en det manliga. 10%.....har vi hört den siffran förut?
När det gäller 48 timmars löpning skiljer det även där 10%.
På 6 dagars lopp skiljer det också där drygt 10%.
Jag underlät med flit att nämna dessa x timmars lopp i mitt föregående inlägg för jag visste på förhand att du i ren desperation skulle ta upp dem för att bevisa total manlig överlägsenhet i samtliga uthållighetssporter.
Tydligen är du inte riktigt så insatt i denna typ av ultramaraton-lopp som du inbillar dig. Om du hade varit det skulle du veta att loppen sker på jämna och raka vägar. Gör en googling och välj bilder eller video som sökresultat så får du se.
6 dagars ultramaraton är ett lopp som kräver stopp för vila och sömn. Tror du att de tävlande håller sig vakna och springer nonstop i 6 dygn? Även i 24 timmars och 48 timmars loppen är vilopass nödvändiga för återhämtning inför nästa etapps löpning.
Förresten är andelen kvinnliga tävlande mycket mindre än andelen manliga även i ultramaraton-tävlingar - både på land och till sjöss. Som i alla andra tävlingar, både fysiska och icke-fysiska. Plockepinn, spotta långt, matlagning, bära kärring, korvätning, bastusittande. Ja, i alla mer eller mindre meningslösa tävlingar där män med sjuklig prestationsångest mäter sina krafter mot andra män i fåfänga försök att vinna berömmelse. Kvinnor har inte riktigt samma behov av att tävla i tid och otid för att brösta sig inför omgivningen.
Hört talas om
Pam Reed? Hon klarade även av bedriften att springa 300 miles utan avbrott för sömn.
http://www.badwater.com/2002webcast/2002pr.html
”
Pam Reed, 41, of Tucson, AZ beat all her female and male competitors, winning the race outright with a time of 27:56:47. She broke the women's course record by an astounding one hour and 52 minutes. Reed beat her nearest competitor, a man, by four hours and forty-two minutes.”
Hon vann även 2003.
Kim Allan, från Nya Zeeland, en annan extremt seg långlöperska:
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/australiaandthepacific/newzealand/10533677/Woman-breaks-the-record-for-running-without-sleep.html
Hon sprang 311 (500 km) miles på 86 timmar, en sträcka lika lång som 12 maratonlopp. Utan avbrott för sömn.
Courtney Dauwalter är ytterligare en extremt uthållig dam. År 2017 vann hon Moab Ultra 240 miles (386 km).
”
Courtney Dauwalter finished the Moab 240 race in 2 days, 9 hours, and 59 minutes. She was faster than any of the men in the pack, beating the second-place finisher by more than 10 hours.”
Rena utklassningen!
Ju längre, brantare, kurvigare och stenigare sträcka att springa, desto bättre konkurrensfördel mot män har kvinnor. Lägg till mindre angenäma väderförhållanden som kyla, blåst och regn.
Även inom fridykning finns fenomenala kvinnor, t ex ryskan
Natalia Molchanova:
”
Under världsmästerskapen i Maribor år 2007 var hennes resultat, enligt statistik, bättre än den manliga vinnarens resultat. Den 25 september 2009 blev hon den första kvinnan någonsin att passera 100 meter i konstant vikt, detta med ett dyk på 101 meter. Molchanova var också den första kvinnan som gjorde en konstant dykning genom valvet i Blue Hole i Dahab, Egypten. År 2009 blev hon den första fridykaren i världen, inklusive män, att leverera tre resultat i tre olika kategorier(djup, längd och tid), med över 100 poäng i varje, enligt det internationella poängsystemet som kommer från ADIA International. ”