2019-05-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ni som röstade på promillepartiet AfS, ångrar ni er idag?

Varför skulle vi göra det? Valresultatet hade till sista redovisade decimal varit helt detsamma om jag röstat på något av riksdagspartierna istället för AfS. Mitt samvete hade dock varit aningen mer befläckat.
Citera
2019-05-27, 13:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged
Har inte förtidsrösterna räknats? Då kan L fortfarande åka ur?
Förtidsrösterna räknades i vallokalen där de fanns på valdagen (det är ju därför man kan ångerrösta där, få tillbaka den om man lägger en ny). Undantaget bara de som förtidsröstade (i typ stadshus eller centralstation) på valdagen. Och sena poströster från ambassader.
Citera
2019-05-27, 13:36
Medlem
Citat:
Har inte förtidsrösterna räknats? Då kan L fortfarande åka ur?

Ytterst tveksamt. Det krävs att L får mindre än 1,8% av förtidsrösterna för att de ska mista sin plats. I regel brukar förtidsrösterna överensstämma med hur folk röstar på valdagen och jag ser ingen anledning till trendbrott i år.
Citera
2019-05-27, 13:37
Bannlyst
Vad fan hände egentligen?
Citera
2019-05-27, 13:38
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Förtidsrösterna räknades i vallokalen där de fanns på valdagen (det är ju därför man kan ångerrösta där, få tillbaka den om man lägger en ny). Undantaget bara de som förtidsröstade (i typ stadshus eller centralstation) på valdagen. Och sena poströster från ambassader.

De flesta jag känner förtidsröstade på Centralen och liknande.

Hoppet lever.
Citera
2019-05-27, 13:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ni som röstade på promillepartiet AfS, ångrar ni er idag?
SD fick 4 promille av mandaten i EU-parlamentet. Och deras partigrupp kraschade hårt svårt genom att Dansk Folkeparti och Sannfinländarna m.fl. hoppar av till den nationalistiska anti-SD-partigrupp som blev valets stora segrare, och genom väljarflykt från SD:s återstående halvkompispartier.

Är du besviken över att du röstade på ett promilleparti? Eller fattade du inte ens att du gjorde det??? Är du besviken över att nationalister och EU-motståndare blev valet stora segrare i Europa, de som ju per definition är anti-SD?

De som röstade på AfS röstade på de största partierna i Storbritannien, Frankrike och Italien med flera länder. De som röstade på SD röstade på en isolerad krympande förlorare som aldrig har och aldrig kommer att påverka någonting överhuvudtaget i EU.
Citera
2019-05-27, 13:43
Medlem
baggebo1s avatar
Det verkar som om AfS håller sina röster ganska bra från riksdagsvalet. Dvs antalet röster. Kanske en liten nedgång, men i såna fall mindre än valdeltagandets minskning. AfS kommer alltså att göra ett bättre val än i riksdagsvalet, vilket var det man kunde hoppas på.

Gissning: 0,43%
Senast redigerad av baggebo1 2019-05-27 kl. 13:52.
Citera
2019-05-27, 13:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
De flesta jag känner förtidsröstade på Centralen och liknande.

Hoppet lever.
På valdagen? Jag tror inte många reser en regnig söndag. De stannar hemma och då är deras vallokal i näst närmsta skola lättare att gå till.
Citera
2019-05-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Du är för hård. Glöm inte att partiet är nytt och man satsade allt på ett kort att komma in.
Alltså det återstår ju att se eller hur? Vi vet ju inte hur de kommer att agera de kommande 2,5 åren. Men tysta kan de ju inte vara, så mycket kan vi väl vara överens om?
Citera
2019-05-27, 13:53
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Jag har inte gjort några djupare efterforskningar i hur förtidsröster hanteras i min kommun, men jag gissar att de förflyttas från förtidsröstningslokalerna i kommunen till ett centralt lager, innan de på valdagen distribueras till vallokalerna. Jag vet inte hur många sådana "centrallager" för förtidsröster det finns i riket, men det är rimligt att anta att ett organiserat valfusk skulle angripa just dessa.

Intressant iakttagelse.

På 90-talet tog dom bort spårbarheten. Tidigare fick man ett kvitto med samma nummer som ytterkuvertet. Detta nummer kunde man använda vid rösträkningen på kvällen för att hitta sin röst och kolla så den ej bytts ut.
Citera
2019-05-27, 13:57
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jo, Sverige är med stor sannolikhet kört. Det är nog bara internationellt storkrig, inbördeskrig, revolution och liknande dramatiska skeenden som kanske skulle kunna rädda Sverige och svenskarna.
Det är egentligen bara i Ungern, Frankrike, Storbritannien (deras motsvarighet till Moderaterna, Tories, förlorade med råge!) och Italien som det gått riktigt bra för riktiga systemkritiska partier. I Österrike och Danmark (som dock har – tillsammans med Österrike – Västeuropas mest invandringskritiska etablissemangspartier) gick det dock lite sämre.

Det gick förvånadsvärt dåligt för systemkritiska partier i Sverige och Tyskland, vilket är väldigt intressant. Det har gjorts genetiska studier som visat att vi svenskar står närmare nordtyskar än vad vi står andra skandinaver:

https://www.sydsvenskan.se/2008-09-04/svenskar-och-danskar-ar-genetiskt-olika
Citat:
Danskarna är närmast släkt med nordtyskar, norrmän och holländare. Kartläggningen kommer från ett forskarsteam som gått igenom arvsmassan hos 2 500 personer från 23 olika ställen i Europa.

– Svenskarna skiljer däremot ut sig lite från de andra skandinaverna, men har å andra sidan många genetiska likheter med nordtyskarna. Europas genetiska outsiders är finländarna och italienarna, som verkar vara något helt för sig själva, konstaterar forskningschef Thomas Werge på Köpenhamns universitet till sajten videnskap.dk.

https://web.archive.org/web/20170829165552/https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svenskar-genetiskt-narmast-nordtyskar/
Citat:
Den genetiska studien är ett samarbete mellan 21 olika rättsmedicinska laboratorier och universitetsinstitutioner över hela Europa. Studien omfattar 23 befolkningsgrupper i 20 länder, totalt drygt 2.500 personer. Den är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Current Biology.

- Studien är unik eftersom den är väldigt bred över hela Europa och att vi tittar på en jättestor del av arvsmassan, säger Holmlund.
Forskarna har jämfört hur det ser ut på 300 000 platser i hela dna-sekvensen. Det ger säkrare resultat än i tidigare studier, där de bara studerat vissa delar av dna.

Resultaten visar för det första att alla européer är mycket lika varandra. De små skillnader som faktiskt finns följer geografin ganska bra.

Svenskarna liknar mest nordtyskar, genetiskt sett. Avståndet till danskar och norrmän är lite större.

När skillnaderna bearbetas statistiskt kan forskarna studera olika typer av variationer var för sig. Den största variationen är i nord-sydlig riktning. Det finns också en svagare variation i öst-västlig riktning.

I geografiska termer betyder det att skillnaden mellan svenskar i norr och italienare i söder är större än skillnaden mellan irländare i väst och polacker i öst.

Det är något som gör svenskar och nordtyskar till de mest konformistiska och kollektivistiska människorna på denna planet; jag tror, på allvar, att svenskar och nordtyskar är mer kollektivistiska än nordkoreaner och kineser.

Germanska länder är de mest tidningsläsande länderna i världen (endast det kollektivistiska och östasiatiska Japan slår oss här), vilket kan ses här:

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Media/Newspapers-and-periodicals/Circulation/Daily/Per-capita

Förvisso läser man ofta om hur tilliten till träddödarmedia fortsätter att sjunka som en sten, men när det kommer till kritan är det alltjämt de som sätter tonen på det kollektiva samtalet. Den här scenen från Conan the Barbarian är väldigt talande:

The Riddle of Steel From Conan
https://www.youtube.com/watch?v=wgN1sLcAQnw

Att en smutskastningskampanj om »möh… rysk inblandning« från träddödarmedia kunde skada FPÖ i det mer fritänkande och något mindre konformistiska sydgermanska Österrike, visar hur mäktiga de är. Och det var inte lokal österrikisk träddödarmedia som drog igång den – utan det var tysk träddödarmedia!

http://www.friatider.se/sterrikes-regering-spricker
Citat:
Det blir nyval i Österrike efter korruptionsskandalen där FPÖ-ledaren och vicekanslern Heinz-Christian Strache fastnade på band när han erbjöd offentliga upphandlingar i utbyte mot kampanjstöd från en rysk oligark. Förbundskansler Sebastian Kurz meddelar att regeringssamarbetet är över.

De tyska tidningarna Der Spiegel och Süddeutsche Zeitung publicerade för två dagar sedan en video där FPÖ-ledaren syns diskutera med en kvinna som påstår sig vara dotter till en rysk oligark. I utbyte mot pengar erbjöd Strache en rad offentliga förmåner.

– Jag vill be om ursäkt till alla som jag gjort besviken med mitt beteende, sade Strache under en presskonferens på lördagen.

Österrikes förbundskansler Sebastian Kurz föreslår samtidigt nyval "så snart som möjligt".

– Nog är nog, sade Kurz om det läckta videoklippet.

Några intressanta inlägg från en annan tråd:

(FB) Den svenska EU-valvakan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Men medelklassen är ofta ganska utbildad, de borde väl kunna se bortom sin egen trygga situation med jobb, villa, båt och två bilar?

Finns det inte en möjlighet att de kan vakna upp ändå? Att de trots allt snart kavlar upp ärmarna, tar fighten och är beredda på att kallas rasister, hängas ut i media och grannskapet för den goda sakens skull, dvs att rädda landet och svenskarna?

Har de inte den empatin i sig ändå? De är nog inte så egoistiska att de är nöjda om bara de själva och familjen har det gott ställt med ett bekvämt och bortskämt liv.

De vill nog se ett samhälle de kan respektera och som går åt rätt håll också. För landet, folket och kommande generationers skull. Svenskar kommer ju leva här om 100 år, även om de skulle vara i minoritet då.

Men medelklassen vill nog inte att svensken ska vara i minoritet om 100 år eller någonsin i framtiden. De vill nog aldrig att deras folk ska lida, även om det är i en framtid då de själva inte är med längre.

Jag tror på deras empati och altruism, därför tror jag de vaknar upp snart. Vad tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, medelklassen i Sverige är ganska obildad och de sista vi ska hoppas på. Visst de kanske har en medioker gymnasieutbildning och några kurser på universitetet, men någon egentlig utbildning av att vara kritiskt mot media och samhällsutvecklingen handlar det inte om.

Det vi kan hoppas på är begåvningsreserven i andra samhällsklasser. Det är tex. de som är och har varit ryggraden i SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Medelklassen är obildad, ängslig och strykrädd. Många sitter i bra områden med begränsad kontakt med bidragsinvandrare. De har ingen koll på demografi eller nationalekonomi, de tror på SVT, TV4 och SR. De vill så gärna vara med och vara god.
Visst fler har vaknat men det går sakta. En rejäl kris kommer vara det enda som väcker dem ur dvalan.

Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Du blandar ihop utbildning med bildning och sunt förnuft. Man har det för bekvämt och sorterar undermedvetet bort det som är besvärligt. "Nä men jag ser ju inte så mycket av det där, så himla farligt kan det ju inte vara". "Det blir Moderaterna, vill ju inte betala för mycket skatt". Det är så svenskar tänker, intelligenta och produktiva människor alltså. Man har ingen politisk tanke överhuvudtaget. Filosofi existerar inte. Ibland tycker jag att man kan koppla det till att Sverige fortfarande är ett nyrikt land som dessutom undvikit internationella konflikter en längre tid. Konflikträdslan är även den mycket, mycket betydande. Sen hela biten med att det är känslostyrda personer som har befälet i många hushåll. Det är en soppa som är svår att skriva recept på, men stanken av den går inte att undvika om man har ett dugligt luktsinne.
Senast redigerad av NixYO 2019-05-27 kl. 14:54.
Citera
2019-05-27, 13:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
SD fick 4 promille av mandaten i EU-parlamentet. Och deras partigrupp kraschade hårt svårt genom att Dansk Folkeparti och Sannfinländarna m.fl. hoppar av till den nationalistiska anti-SD-partigrupp som blev valets stora segrare, och genom väljarflykt från SD:s återstående halvkompispartier.

Är du besviken över att du röstade på ett promilleparti? Eller fattade du inte ens att du gjorde det??? Är du besviken över att nationalister och EU-motståndare blev valet stora segrare i Europa, de som ju per definition är anti-SD?

De som röstade på AfS röstade på de största partierna i Storbritannien, Frankrike och Italien med flera länder. De som röstade på SD röstade på en isolerad krympande förlorare som aldrig har och aldrig kommer att påverka någonting överhuvudtaget i EU.

SD fick 4 promille. AfS fick 0 promille. Alltså, är det inte dags att lägga ner partiet nu? AfS har floppat i varje val de har ställt upp i.

Skulle inte förvåna om kopieringsmaskinen Kasselstrand nu lägger ner AfS och kopierar ett annat parti i stället och kallar det för Swexit Partiet. Kasselstrand är en sån människa som aldrig kan hitta på något eget, utan måste kopiera andra partier både till namn och kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in