Citat:
Ursprungligen postat av
voodoodaddy
Från att tidigare ha avfärdat alla antydningar om valfusk är jag efter förra riksdagsvalet inte längre säker på att allt faktiskt går rätt till i våra val.
Jag förtidsröstade på AfS på det lokala biblioteket med en medhavd förtryckt valsedel (De valsedlar som AfS-aktivister lagt ut var givetvis bortplockade) några dagar innan valdagen. I det slutgiltiga valresultatet fick AfS exakt noll röster i mitt valdistrikt. Jag vet alltså med 100% säkerhet att min röst i förra valet inte räknades.
Jag har inte gjort några djupare efterforskningar i hur förtidsröster hanteras i min kommun, men jag gissar att de förflyttas från förtidsröstningslokalerna i kommunen till ett centralt lager, innan de på valdagen distribueras till vallokalerna. Jag vet inte hur många sådana "centrallager" för förtidsröster det finns i riket, men det är rimligt att anta att ett organiserat valfusk skulle angripa just dessa.
Oroväckande och deprimerande läsning. Det svenska röstsystemet är som så mycket annat väldigt bräckligt.
Sen finner jag det märkligt att i "världens miljövänligaste land" så är vi helt okej med att fälla en regnskog varje val för alla våra lappar...