2019-05-19, 11:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, vad menar du då? Jag tolkar det som att universum uppstod, därför inte alltid funnits.

Vi vet hur universum expanderade, inte hur det uppstod. Därför vet vi inte heller om det funnits alltid.
2019-05-19, 11:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Skillnaden mellan olika människoraser suddas givetvis ut med tiden.
Vi knullar runt och våra avkommor blir givetvis en blandning av exempelvis nordiskt och afrikanskt ursprung.

Tänk om vi var lika noga med att bevara människoraser som vi är med hundraser eller hästar.

Vi har skapat hundraser ur vargen.
2019-05-19, 11:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Precis, en teori kräver inte att man måste bevisa svarta hålet först för att teorin ska vara relevant, tvärtemot vad kiss74 påstår.

Själva svarta hålet kommer aldrig kunna bli bevisad, bara dess efterverkningar, detsamma gäller med Gud. Det kiss74 kräver, det kräver han inte av teorin med svarta hål.

Det har jag aldrig påstått !!!! Jag har god lust att komma med ett personangrepp, men jag avstår.

Du har ingen koll på vad jag pratar om.

Är solen bevisad eller inte? För vi kan ju inte se den, bara dess efterverkningar.
2019-05-19, 11:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Undrar vem som är trög? Man kan inte fotografera ett svart hål, bara det som finns runt omkring det svarta hålet. Det svarta hålet är osynligt för det mänskliga ögat och för kameran.
Precis som solen.
2019-05-19, 12:16
Medlem
Citat:
Förstår du inte att svarta hål aldrig kan bli bevisade genom att testa själva svarta hålet. Den enda bevisningen som man kan få är svarta hålets påverkan på omgivningen.

På samma sätt kan du aldrig testa Gud i ett laboratorium, du kan bara se Guds påverkan i skapelsen.
Inte ens när Gud delade röda havet kunde man se Gud, men man kunde se efterverkningarna av Guds påverkan på havet. Egyptierna bortförklarade det förmodligen med olika saker, att vinden var extra stark den gången, men det är oförnuftigt att tro att en stark vind han dela ett hav så att folk kan torrskodda gå över havet.

Detsamma med svarta hål, man kommer aldrig kunna se ett svart hål, eller testa ett svart hål eftersom den slukar allt, mätutrustning, radiosignaler t.o.m. ljus. Så människan kommer aldrig att kunna se ett svart hål och leva, man kommer bara att kunna se efterverkningarna av det svarta hålet.
Att Gud delat ett hav är bara ett påstående. Som att Tor svingar sin hamnare och vi ser efterverkningarna. Min gissning är att du bara tror på efterverkningar från ”din” Gud?
2019-05-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ja och Darwin hittade på evolutionsteorin som detta stämmer med, men den blir inte sann för det.
Så är det. Vetenskap ska beläggas.
2019-05-19, 12:20
Medlem
Citat:
Precis, en teori kräver inte att man måste bevisa svarta hålet först för att teorin ska vara relevant, tvärtemot vad kiss74 påstår.

Själva svarta hålet kommer aldrig kunna bli bevisad, bara dess efterverkningar, detsamma gäller med Gud. Det kiss74 kräver, det kräver han inte av teorin med svarta hål.

Det har jag aldrig påstått !!!! Jag har god lust att komma med ett personangrepp, men jag avstår.

Du har ingen koll på vad jag pratar om.
Sluta ljug om mig, tack. Jag har inte sagt detta om svarta hål. Jag har däremot sagt att jag inte vet någonting om svarta hål.
2019-05-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Naturligtvis inte. Detta är ju bara en lek med ord.

Jag är inte intresserad av att leka.

Citat:
Nej, inget bevis. Men indiciekedjan är såpass stark att den påvisar alltings släktskap.

Ja kanske påvisar, men inte bevisar.

Citat:
Evolutionsbiologer är högutbildade människor med en hög trovärdighet i mina ögon.

Ja, dom är bra på detaljer, att beskriva skillnader, likheter, beteenden o.s.v. att forska helt enkelt.
Men det dom håller på med bevisar bara att arter kan förändras, sedan antar dom att det bevisar att en art kan förändras till en annan art, men det har ingen kunnat bevisa.

Jag vet inte hur andra evolutionsbiologer är till sättet, men jag vet hur Richard Dawkins är, och han är inte en bra och objektiv representant för vetenskapsmän och forskare. En bra forskare ska vara ödmjuk och objektiv för att kunna få korrekta vetenskapliga resultat.

Citat:
En bok från år 0 med overkliga historier har inte samma trovärdighet alls, det begriper vem som helst.

Boken är från år 1500 f.Kr. till år 100 e.Kr.

Citat:
Universum skapades inte på sex tusen år heller.

Suck, du läser inte vad jag skriver.
2019-05-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ja vi har bevis för att energi existerar just nu, men vad har du för bevis att energi alltid har existerat?
Jag har inga bevis för att energi alltid existerat, och har inte påstått så heller.
Men då står det 1-0 till energi mot Gud alltså?
2019-05-19, 12:24
Medlem
Citat:
Det kommer man aldrig heller kunna bevisa. Lika lite som att man kommer att kunna bevisa Gud.
Detta får stå för dig. Jag gör väldigt sällan absoluta uttalanden på det viset.
2019-05-19, 12:38
Medlem
Citat:
Vi vet hur universum expanderade, inte hur det uppstod.

Vilket inte motsäger en skapelseteori.

Citat:
Därför vet vi inte heller om det funnits alltid.

Nu säger du att du inte vet, men tidigare lät det som att påståendet "universum alltid har funnits" är felaktigt, något som du skulle kunna hitta på, på samma sätt som du påstod att jag hittade på att Gud alltid har funnits:

Citat:
Citat:
Så det är möjligt att allt kom från en medveten intelligens?
Citat:
Möjligt men knappast troligt. Eftersom denna medvetna intelligens också måste ha ett ursprung, isf från en ännu mer intelligent medvetenhet.
Citat:
Varför måste den det?
Citat:
Hur har den annars kommit till?
Citat:
"Den" har inte kommit till, "den" har alltid funnits.
Citat:
Jag kan hitta på att universum alltid funnits.

När jag läser det här, så uppfattar jag det som att universum inte alltid har funnits enligt dig.
2019-05-19, 12:42
Medlem
Citat:
Är solen bevisad eller inte? För vi kan ju inte se den, bara dess efterverkningar.

Vad menar du att man inte kan se solen? Solen strålar massor med ljus som vi människor kan se, svarta hål däremot slukar upp all ljus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in