2019-05-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Och med den meningen bevisade du att jag har rätt att du inte har koll.
Darwin själv visade skepsis för teorin. Om Darwin själv hade den ödmjukheten, borde inte då också alla andra ha det? Eller vet du mer om evolutionsteorin än självaste Darwin?
Det finns nog ganska många som vet mer om evolutionsteorin än Darwin.
Och nej, det finns ingen logik i att tvivla på den för att Darwin gjorde så.
Ska man tvivla på något, så ska det vara p.g.a. av bristande bevisföring.
2019-05-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enAvDeUtvalda
Vad har Gud emot efterverkningar i form av elektromagnetisk strålning i spektrumet 400-700 nm?

Vad pratar du om?
2019-05-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, om man förutsätter att Gud finns och hittar på vad Gud kan, då kan man se efterverkningar.
Lika som med spöken, aliens, Zeus, Oden, o.s.v.

Ja om spöken, aliens, Zeus, Oden, o.s.v. existerar i verkligheten.
2019-05-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja om spöken, aliens, Zeus, Oden, o.s.v. existerar i verkligheten.
Precis. Så just ”din Gud” ska bevisas först.
2019-05-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Naturen är intelligent i sig. Allt från galaxer till atomer genomsyras av intelligens. Varenda cell vi har innehåller två meter DNA, informationen i en enda cell är svindlande. Information är intelligens, det är till och med samma ord på engelska.

Nej, naturen är inte intelligent, den är komplex. Men naturen andas/genomsyras av intelligens, det håller jag med om.

Även datorer andas intelligens, men en dator är inte intelligent, "bara" komplex.

Citat:
Vad vi inte vet är ursprunget. Var kom allt ifrån?

Så det är möjligt att allt kom från en medveten intelligens?
2019-05-16, 13:03
Medlem
Citat:
Precis. Så just ”din Gud” ska bevisas först.

Kom vi inte nyss fram till att Gud inte kan bevisas, bara Guds efterverkningar?
2019-05-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det låter på dig som att alla som håller på och forskar om evolution egentligen kunde studera bingolotto eller något annat meningsfullt? Stämmer det.

Ja om man ska basera vad en art är på grund av likheter så kan man likagärna påstå att en chihuahua är en annan art än en Grand danois.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
De flesta mongoloida kan inte få barn med en annan människa, är de en annan art?

Var har jag påstått något sådant?

Vad menar du egentligen med att: "De flesta mongoloida kan inte få barn med en annan människa"? Menar du att det inte kan ske en befruktning? Vad har du för bevis för det?
2019-05-16, 13:18
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Nej, naturen är inte intelligent, den är komplex. Men naturen andas/genomsyras av intelligens, det håller jag med om.

Även datorer andas intelligens, men en dator är inte intelligent, "bara" komplex.

Minsta bananfluga är extremt mycket mer komplex än en dator. De här två intelligenserna är knappast jämförbara. En dator kan inte fortplanta sig själv tex, en dator är en mekanisk maskin som kräver mänsklig intelligens för att öht uppstå.

Citat:
Så det är möjligt att allt kom från en medveten intelligens?

Möjligt men knappast troligt. Eftersom denna medvetna intelligens också måste ha ett ursprung, isf från en ännu mer intelligent medvetenhet.
2019-05-16, 14:21
Medlem
Citat:

Minsta bananfluga är extremt mycket mer komplex än en dator.

Precis, ändå uppstår inte datorer genom naturliga processer.

Citat:
De här två intelligenserna är knappast jämförbara.

En dator är inte intelligent, om ens en bananfluga är det eller om den bara går på instinkt.

Citat:
En dator kan inte fortplanta sig själv tex,

Man pratar om att robotar kan få en intelligens i framtiden och föröka sig, menar du att det är omöjligt?

Citat:
en dator är en mekanisk maskin som kräver mänsklig intelligens för att öht uppstå.

Hur vet du det? Kan du bevisa motsatsen om jag påstod att en dator som jag hittade i skogen har skapats av naturliga processer?

Du kan ju inte bevisa att det enklaste livet kan skapas av naturliga processer,lika lite som jag kan bevisa att datorer kan skapas av naturliga processer.

Citat:
Möjligt men knappast troligt. Eftersom denna medvetna intelligens också måste ha ett ursprung, isf från en ännu mer intelligent medvetenhet.

Varför måste den det?
2019-05-16, 14:27
Medlem
Citat:
Kom vi inte nyss fram till att Gud inte kan bevisas, bara Guds efterverkningar?
Jag har inte kommit fram till det.
2019-05-16, 15:20
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Nu fick du mig igen. Hur bär du dig åt?
Men i fortsättningen kan du skicka PM om du vill diskutera min person.
Jag diskuterar saken i sig. Du påstod att du inte "kommit fram till det", jag kom med ett tillägg: Min observation.

Vad menar du då,

1. Att du kommit fram till något annat.
2. Att du inte kommit fram till något alls, utan Väljer vad du skall komma fram till.
3. ???
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-16 kl. 15:46.
2019-05-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Jag diskuterar saken i sig. Du påstod att du inte "kommit fram till det", jag kom med ett tillägg: Min observation.

Vad menar du då,

1. Att du kommit fram till något annat.
2. Att du inte kommit fram till något alls, utan Väljer vad du skall komma fram till.
3. ???
3. Jag har inte kommit fram till att ttps Gud existerar, samt att det inte skulle gå att bevisa (ifall Gud existerar).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in