2019-05-21, 18:07
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Jag vet att jag tror på sanningen som jag inte vet.
Jag vet inte sanningen, men jag tror att sanningen finns.

Tror du att du kan språk?
Är det D-K-effekten som slagit slint?

Vill du vara så vänlig att anknyta och relatera till ämnet?
Kan du det?

Hela jag och allt jag skriver är en del av evolutionen. Du med.

Evolutionen har hittills lett oss hit, tycker du att du tar vara på den genom att bete dig?
2019-05-21, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men jag är bara intresserad av vetenskapliga diskussioner.

Vilken typ av "vetenskap" refererar du till?
2019-05-21, 18:31
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Lås fast dig i semantisk förvrängning om du vill, men anklaga då inte mig för detsamma.
Om man inte tror på Gud, då TROR man inte på Gud. Är det så svårt att förstå/erkänna?
Ordet "troende" syftar på en gudstro. Är man inte troende har man ingen gudstro. Varför är det så viktigt för dig att jämställa tro med icke-tro? Jag vet, det är bara för att du ska kunna hävda att även icke-troendes position är en tro. Men det är det inte. Lika lite som att renrakade män har ett icke-skägg.

Citat:
Nej det gör det inte. BEVISA tack....
Att det finns en osäkerhetsprincip innebär inte att utfallen är 'slumpmässiga',
Det innebär endast att vi inte kan känna till sakförhållandet korrekt.
EPR-paradoxen.

Citat:
Du har alltså sådana fördomar? Du vill att bibeln skall gälla som Guds ord?
Fråga en kristen om bibeln är guds ord eller inte.

Citat:
Dessa tre du nämner var alla troende. "Gud spelar inte tärning" "Det vi kallar gud, är fysikens lagar"

https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/List_of_Christian_Nobel_laureates.html
Nej det var de inte. Ur Einsteins biografi Min världsbild (1934)
" Varje tanke på en personlig gud eller ett gudomligt väsen. ”En gud, som belönar och bestraffar sina egna skapelser, som har en vilja, liknande den, som vi erfara hos oss själva, kan jag ej föreställa mig. Ej heller en individualitet, som sträcker sig bortom döden, kan jag tänka mig; må svaga själar, fyllda av ångest eller löjlig egoism, nära dylika tankar.” Det är i själva verket svårt att finna någon som mer konsekvent och benhårt försvarar ett rationellt och logiskt vetenskapligt tänkande, liksom övertygelsen om en rationell och kausalt lagbunden världsordning. ”För den, som är genomsyrad av den kausala lagbundenheten i allt som sker, är idén om ett väsen som ingriper i världsförloppet, en absurditet”

I ett nyligen upphittat brev till filosofen Eric Gutkind skriver han också "Gud är för mig inget annat än ett uttryck för och en produkt av mänsklig svaghet".

Citat:
Gå tillbaka några sekel eller millennium, så stiger siffrorna från 95% troende vetenskapsmän till 99%.
För att de inte blev accepterade annars. För 100 år sedan fanns ingen annan norm än kristendomen. Även idag kan det vara svårt att få anställning, forskningsanslag, etc som uttalad ateist i USA.

Citat:
Har jag förstått Konceptet? JA.
Har jag förstått Gud? NEJ.

Vilket koncept har du förstått? Gud i bibeln är olik gud i koranen. De hinduistiska gudarna är olika de kinesiska, Inkafolkets gud har andra egenskaper än de egyptiska.

Vad är det du har förstått?
2019-05-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, man kan genom DNA visa att ett skelett hade arvsmassa från både cromagnon och neandertal.

Det är en helt annan fråga. Jag är inte så insatt att jag kan avgöra om två grupper blandat sina gener eller om det handlar bara om likheter mellan arter.

Om dom lyckats blanda gener så handlar det sjävklart om samma art eftersom dom fått avkomma. Det bevisar inte att en art förvandlats till en annan art.
2019-05-21, 19:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är en helt annan fråga. Jag är inte så insatt att jag kan avgöra om två grupper blandat sina gener eller om det handlar bara om likheter mellan arter.

Om dom lyckats blanda gener så handlar det sjävklart om samma art eftersom dom fått avkomma. Det bevisar inte att en art förvandlats till en annan art.

Vilket dock fortfarande inte är särskild relevant för den biologiska evolotionsteorins betydelse i religions-debatten.
2019-05-21, 19:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nej, men det har jag heller inte påstått.
2019-05-21, 21:00
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Hela jag och allt jag skriver är en del av evolutionen. Du med.

Evolutionen har hittills lett oss hit, tycker du att du tar vara på den genom att bete dig?
Vad har det med ämnet att göra? Känner du till trådens ämne?

Du kanske vill spä på och komma med än fler antydningar utan att egentligen svara på sakfrågan?
2019-05-21, 21:09
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Vad har det med ämnet att göra? Känner du till trådens ämne?

Du kanske vill spä på och komma med än fler antydningar utan att egentligen svara på sakfrågan?

Eller så kan jag göra som dig din orm, slingra mig, vända kappan efter vinden och blunda.
2019-05-21, 21:34
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ordet "troende" syftar på en gudstro. Är man inte troende har man ingen gudstro. Varför är det så viktigt för dig att jämställa tro med icke-tro? Jag vet, det är bara för att du ska kunna hävda att även icke-troendes position är en tro. Men det är det inte. Lika lite som att renrakade män har ett icke-skägg.
Jag kanske också är utan gudstro?
Det är helt enkelt så att jag tror om Gud(ar), och då lite mer väldefinierat än det du tror om Gud(ar).
Du kan förneka för dig själv att du tror om Gud(ar), men dina kognitiva bias är inte mina, så mig lurar du inte.
Citat:
EPR-paradoxen.
Vad vill du ha sagt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Einstein%E2%80%93Podolsky%E2%80%93Rosen-paradoxen

Att en variabel är stokastisk innebär inte att "slump" existerar - endast att kaossystem är en realitet även på kvantnivå
Citat:
Fråga en kristen om bibeln är guds ord eller inte.
Men nu var det väl dig jag diskuterar med? Peka inte på andra fundamentalister för att bortförklara dig själv.
Att det finns andra idioter rentvår inte dig din idioti.

Citat:
Nej det var de inte. Ur Einsteins biografi Min världsbild (1934)
" Varje tanke på en personlig gud eller ett gudomligt väsen. ”En gud, som belönar och bestraffar sina egna skapelser, som har en vilja, liknande den, som vi erfara hos oss själva, kan jag ej föreställa mig. Ej heller en individualitet, som sträcker sig bortom döden, kan jag tänka mig; må svaga själar, fyllda av ångest eller löjlig egoism, nära dylika tankar.” Det är i själva verket svårt att finna någon som mer konsekvent och benhårt försvarar ett rationellt och logiskt vetenskapligt tänkande, liksom övertygelsen om en rationell och kausalt lagbunden världsordning. ”För den, som är genomsyrad av den kausala lagbundenheten i allt som sker, är idén om ett väsen som ingriper i världsförloppet, en absurditet”
Att du inte kan läsa bibeln, det är en sak. Men att du inte ens kan läsa ett citat på några rader är illa.
Läs igen vad som står. Jag och Einstein är överens. För mig är Gud inget annat än 'sanningen' om världsalltet.
Citat:
I ett nyligen upphittat brev till filosofen Eric Gutkind skriver han också "Gud är för mig inget annat än ett uttryck för och en produkt av mänsklig svaghet".
Einstein talade här med största sannolikhet om de "Gud(ar)" som framställts i politiska religioner.
Citat:
För att de inte blev accepterade annars. För 100 år sedan fanns ingen annan norm än kristendomen. Även idag kan det vara svårt att få anställning, forskningsanslag, etc som uttalad ateist i USA.
Trams. Visst har du rätt i att religion kan vara politisk och vetenskapsfientlig - men religion är i i grunden motsatsen.

'Gud' är ett filosofiskt begrepp, varken mer eller mindre. Ett BEGREPP, alltså en förutsättning för att Begripa.
'GUD' är "världens väsen"..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologi
Citat:
Ontologi (av grekiskans on, genitiv ontos "varande" och logia "lära", av logos "ord") är inom filosofin, antropologin och andra besläktade vetenskaper, namnet på läran om det varande gällande hur världen eller tingen är beskaffade och vilka deras väsensbetingade drag är.

En grundläggande del av ontologin är att försöka beskriva vilka egenskaper som ligger i ett tings natur (väsen), och vilka som är accidenser. Om ett ting saknar en av de egenskaper som ligger i dess natur, så kallas det att tinget har en ontologisk privation, det vill säga det är utan en del av sitt vara. En ontologisk privation innebär inte att föremålet upphör att vara vad det är i ontologisk mening, utan endast att det är i avsaknad av detta något. Till exempel har en blind människa en ontologisk privation i det att syn är en del av människans natur, men den personen upphör inte att vara av naturen människa på grund av det.

Ontologin utgår i regel från att varat kan indelas i olika nivåer. Man utgår i dessa resonemang från statusarna abstrakter, substanser och egenskaper, och ibland även tid. Detta har en parallell i Bertrand Russells typteori. En annan viktig fråga inom ontologin är att utröna skillnaden mellan varat och det varande. Ontologin och dess begrepp är viktig i bestämmandet och definitionen av väsen och av fiktioner.
Citat:
Vilket koncept har du förstått? Gud i bibeln är olik gud i koranen. De hinduistiska gudarna är olika de kinesiska, Inkafolkets gud har andra egenskaper än de egyptiska.

Vad är det du har förstått?
Konceptet som sådant...

Jag VET att jag inte tror på Gud(ar), jag endast Tror om Gud(ar).
Jag Tror helt enkelt en massa saker om "Gud(ar)", precis som du gör - fast oändligt mycket mer handfast.
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-21 kl. 21:55.
2019-05-21, 21:47
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Eller så kan jag göra som dig din orm, slingra mig, vända kappan efter vinden och blunda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)
Citat:
Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva en försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild.
Det här börjar bli pinsamt. Vad är det du vill egentligen?

Är du så fast i Jante att du inte kan göra annat än att peka?
Inser du inte att du pekar med tre fingrar på dig själv?

Knyt an till ämnet eller gå och lägg dig i något vettigare än ett ordkrig du inte kan vinna.
Du skriver som en kratta och tänker som skaftet på detsamma.

Vill du diskutera brister i evolutionsteorin eller vill du tjafsa?
Om du vill tjafsa så kan du peka mig till rätt tråd eller skriva ett PM,
men bered dig på att det kommer svida i den där ursäkten till hjärna du har där i inte-huvudet.
2019-05-21, 21:48
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

Det här börjar bli pinsamt. Vad är det du vill egentligen?

Är du så fast i Jante att du inte kan göra annat än att peka?
Inser du inte att du pekar med tre fingrar på dig själv?

Knyt an till ämnet eller gå och lägg dig i något vettigare än ett ordkrig du inte kan vinna.
Du skriver som en kratta och tänker som skaftet på detsamma.

Vill du diskutera brister i evolutionsteorin eller vill du tjafsa?
Om du vill tjafsa så kan du peka mig till rätt tråd eller skriva ett PM,
men bered dig på att det kommer svida i den där ursäkten till hjärna du har innanför inte-huvudet.

Haha
2019-05-21, 21:56
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Haha
Det var alltså vad du kunde leverera?

Skriv ett PM så kan vi tala om saken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto