2019-05-13, 15:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Iglamossen/Ekens träsk.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Om Iglamossen är en sannolik eller osannolik plats är ändå lite knepigt att veta. Man skall ju veta att Onsala var bonnaland fram till ungefär denna tid och att befolkningen ökade kraftigt först i början på 70-talet. Att en bil skulle slukas så mycket i den grunda pölen att den inte syns av folk som åker skridskor ovanför känns helt osannolikt, men kanske skridskoåkandet faktiskt var sällsynt fram till säg 1970. Kan bilen ha försvunnit ner i gyttja och gräs på 5-10 år? Jag tror ju inte det, men är ingen tjärnbottenexpert så kan ha fel.

När jag växte upp på landet under slutet av 1950-talet och under första halvan av 1960-talet så var det mycket vanligt att barnen, men även vuxna, åkte skridskor på små frusna insjöar/pölar. Tror att detta var betydligt vanligare då än nu.

Nej jag är heller ingen tjärnbottenexpert men det låter fullt möjligt att en bil inte sjunker lika snabbt ned i ett träsk eller lika djupt som i en sjö. Undrar hur grunt det var i Iglamossen/Ekens träsk 1965?

Tror inte att följande länk har lagts ut förut. Publicerad i maj 2018.

https://historyandotherthingsweb.wordpress.com/2019/05/08/the-dahlsjo-case/

Citat:

"It was a normal day in Gothenburg, Sweden on July 29, 1965. However, when 4 men went missing in an almost-unheard-of mass disappearance, it sparked an investigation that has yet to be solved."
Citera
2019-05-14, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En dag som denna - den 29 juli 1965.

Citat:
Skall kommentera risken/chansen att man eventuellt skulle ha kört fel och ut mot Onsala istället för Åsa. Det känns inte helt osannolikt, om man inte riktigt känner till vägarna. Svänger höger när man kommer till Kungsbacka istället för att först köra igenom Kungsbacka. Var säkert inte så bra på skyltat på den tiden, så jo absolut att man skulle kunna ha kört fel. Teorin att de hamnat i Iglamossen efter sisådär 5-6 km felkörning är inte osannolik. Men tror vi Kjell-Åke överlevde så borde väl huvudspåret kanske vara att det är han som medvetet guidat dom fel, slagit ihjäl sina vänner, dumpat bilen i vattnet, och sedan sett till att själv också försvinna. Kanske inte det man först skulle haft som huvudspår, men efter så här många år får man ju kika även på sådana här lite mer långsökta teorier om vad som kan ha hänt.

Okej både du och Motala har omnämnt att det inte var helt osannolikt att kunna köra fel om man inte var bekant med omgivningarna.

Fast vad hade de en dag som den 29 juli i s f där att göra med tanke på det mycket dåliga vädret? Inte en dag som man begav sig ut på någon längre bilkörning precis.

Torsdagen den 29 juli 1965 i Göteborg var temperaturen följande: Kl. 6.00: 12,2 grader, kl. 12.00: 14,8 grader samt kl. 18.00: 14,6 grader.

Dygnsnederbörden den 29-30 juli, från 6.00 till 6.00, var hela 29,23 mm. Det regnrikaste dygnet under tiden den 21/7 till den 11/8. Det dåliga vädret kom som det brukar göra från de brittiska öarna längs hela den svenska västkusten.

Vädret var lika dåligt i Åsa och Onsala som i Göteborg.

Den närmaste mätstationen från Åsa var Grimeton i Rolfstorp, 40-45 km söderut. Den högsta temperaturen var 14,6 grader och den lägsta 12,5 grader. Dygnsnederbörden var här något lägre än i Göteborg. 1965-07-29 06:00:01;1965-07-30 06:00:00; 21.4 mm.

Redan dagen innan så visste de boende längs västkusten att det mycket dåliga vädret var på väg. Vi vet också att tidigt på morgonen den här dagen så vaknade en av grodmansrånarna av att det regnade kraftigt mot fönsterblecket.

Nej detta har aldrig varit huvudspåret att Kjell-Åke skulle ha visat chauffören och den andre fel väg och sedan slagit ihjäl dem? I s f varför? Åtminstone bör Janne Dahlsjö ha varit bekant med vägen till Onsala. Du har helt rätt i att man också får ta sig en titt även på de mer långsökta teorierna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-05-14 kl. 19:17.
Citera
2019-05-14, 19:37
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Okej både du och Motala har omnämnt att det inte var helt osannolikt att kunna köra fel om man inte var bekant med omgivningarna.

Fast vad hade de en dag som den 29 juli i s f där att göra med tanke på det mycket dåliga vädret? Inte en dag som man begav sig ut på någon längre bilkörning precis.

Torsdagen den 29 juli 1965 i Göteborg var temperaturen följande: Kl. 6.00: 12,2 grader, kl. 12.00: 14,8 grader samt kl. 18.00: 14,6 grader.

Dygnsnederbörden den 29-30 juli, från 6.00 till 6.00, var hela 29,23 mm. Det regnrikaste dygnet under tiden den 21/7 till den 11/8. Det dåliga vädret kom som det brukar göra från de brittiska öarna längs hela den svenska västkusten.

Vädret var lika dåligt i Åsa och Onsala som i Göteborg.

Den närmaste mätstationen från Åsa var Grimeton i Rolfstorp, 40-45 km söderut. Den högsta temperaturen var 14,6 grader och den lägsta 12,5 grader. Dygnsnederbörden var här något lägre än i Göteborg. 1965-07-29 06:00:01;1965-07-30 06:00:00; 21.4 mm.

Redan dagen innan så visste de boende längs västkusten att det mycket dåliga vädret var på väg. Vi vet också att tidigt på morgonen den här dagen så vaknade en av grodmansrånarna av att det regnade kraftigt mot fönsterblecket.

Nej detta har aldrig varit huvudspåret att Kjell-Åke skulle ha visat chauffören och den andre fel väg och sedan slagit ihjäl dem? I s f varför? Åtminstone bör Janne Dahlsjö ha varit bekant med vägen till Onsala. Du har helt rätt i att man också får ta sig en titt även på de mer långsökta teorierna.

Ja det undrar jag oxå. Bekräftade bara att det var lätt att köra fel ta fel väg.

Min uppfattning är som din jag tror att Åsa var en mörkläggning,

För vad?

Vet ej.

Motala
Citera
2019-05-14, 19:57
Medlem
Om det vore faktiskt sant att han fick ett ny identitet så var det mycket modigt av henne som hjälpte honom.

Kanske Dahlsjö-gängets roll var som nån slags av patsys från början i grodmansrånet.

Men tror att de är inga vanliga kriminella eller ingen vanlig polis man måste fly sig ifrån för decennier.

Märklig det där grodmanrånet. Megalomanisk med alla deltagare och det större andra rånet de också planerade: undrar varför dom även berättade om det. Och ändå fick de så korta fängelsetider; en av dom blev även en politiker.
Citera
2019-05-14, 20:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Man behöver komma ut och lufta på sig".

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Ja det undrar jag oxå. Bekräftade bara att det var lätt att köra fel ta fel väg.

Min uppfattning är som din jag tror att Åsa var en mörkläggning,

För vad?

Vet ej.

Motala

Det är bra att du bekräftade detta.

Visst var det en mörkläggning detta med resan till Åsa. Jag kan inte se någon annan anledning än att de var inblandade i Grodmansrånet även om de inte utförde själva bankrånet.

Kjell-Åke hade också sagt till sin flickvän att de skulle resa till Danmark den här dagen enligt polisutredningen. I samband med resan till Åsa hade Kjell-Åke omnämnt att "man behöver komma ut och lufta på sig".
Citera
2019-05-14, 21:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Publicerat den 21 mars 2019.

Det femte fallet är detta som börjar 5.55 in i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=4rfkURpzlGg
Citera
2019-05-15, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den kristna kuratorn 1965-66.

Citat:
Ursprungligen postat av Joskus-Jossain
Om det vore faktiskt sant att han fick ett ny identitet så var det mycket modigt av henne som hjälpte honom.

Kanske Dahlsjö-gängets roll var som nån slags av patsys från början i grodmansrånet.

Men tror att de är inga vanliga kriminella eller ingen vanlig polis man måste fly sig ifrån för decennier.

Märklig det där grodmanrånet. Megalomanisk med alla deltagare och det större andra rånet de också planerade: undrar varför dom även berättade om det. Och ändå fick de så korta fängelsetider; en av dom blev även en politiker.

Den kristna kuratorn skall ha hjälpt Kjell-Åke under 1965-66.

En helt annan tid då allt gjordes för hand eller med hjälp av en skrivmaskin. Vet inte om det var så modigt gjort av henne. Risken att åka fast var säkert inte stor om det sköttes försiktigt. Arbetade den här kvinnan för t. ex. Frälsningsarmén så hade hon många kontakter både i Sverige och runt om i världen.

I o f s blev ledaren i grodmansrånet politiker men vilken slags politiker blev han? MP ville till slut inte ha med honom att göra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-05-15 kl. 22:58.
Citera
2019-05-17, 11:17
Medlem
Azrils avatar
Stark koppling?!

Citat:
Var namnet Ekens träsk kommer ifrån, förstår inte jag. Den där pölen hette iglamossen under många år eller vissa kallade den Iglatjärn. Kanske blivit omdöpt senaste åren pga att det finns en annan iglatjärn på annat håll i kommunen.

Hur som helst. Vägen gick på samma ställe förr som nu. Åtminstone från 1970 och framåt. Tjärnen är mycket grund och förr frös den alltid snabbt på vintern. Alla åkte skridskor där och Onsala (bandy) hade till och med sin hemmaplan i sydvästra ändan där det hängde lampor över sjön året runt. Men trots att Iglamossen förr var mycket grund så var den större och djupare förr än den verkar vara nu. Har växt igen ganska mycket där sedan 70-talet. Som jag minns det fanns knappt något gräs i kanterna och jag upplever att den är minst 25% mindre nu än förr.

Spontant känns det väldigt långsökt att hundratals människor skulle ha badat på sommaren och åkt skridskor på vintern i samma lilla mosse som en bil hela tiden skulle ha legat, utan att någon sett den. För inte var där meterdjup gyttja som kan ha slukat bilen, i alla fall inte vad jag tror. Men känner i och för sig inte till förhållandena 1965 utan allt jag skriver handlar om 70-tal och framåt.

Jag har också väldigt svårt att tänka mig att bilen skulle sjunka så väldigt mycket, även om en bil är tung så är bottenplattan på den ganska stor och ger bra bärighet om det finns något under den som tar emot lite. Om bilen mot alla odds skulle sjunka ner så den försvann under vattenytan så borde den ha upptäckts av besökare då den inte kan ha försvunnit så djupt.

Hur djupt har Ekens träsk varit bedömer du, varierar det hur sankt det är samt och djupet på olika ställen? Lite spännande med förstahandsinformation

Citat:
Sedan finns där ju en koppling till den exakta platsen för filmen som jag har väldigt svårt att släppa. Det är ett på tok för starkt sammanträffande för att avfärdas som en slump... men då jag inte vill namnge personer så tar jag det via PM med Skaraborg.

Nu blir jag väldigt nyfiken, vad finns det för stark koppling till denna plats och vad har hänt. Allt som kan föra fallet framåt välkomnas med öppna armar! Går något att återge utan att behöva namnge personer? Med personer, menar du på den tiden existerande, än idag levande eller personer på Flashback?

/Azril
Senast redigerad av Azril 2019-05-17 kl. 11:23.
Citera
2019-05-17, 11:22
Medlem
Azrils avatar
Youtube klippet

Citat:
Tack för dina inlägg och PM Burkgurka.

Mycket intressanta att få ta del. Du kan förklara hur det ser i trakterna av både Onsala och Åsa för oss som inte känner till detta.

Jag tror som du att någon vill ha sagt något men frågan är exakt vad?

Det känns nästan som du säger att någon vill på ett försiktigt sätt röra om i grytan lite......

Citat:
Under videoklippet så har en användare på Youtube som kallar sig för Nisse Åström gjort en kommentar för en dag sedan som låter:

"är du riktigt säker på att de är så? kjell-åke är i livet i dags läget."

En pratstund med Nisse Åström skulle vara intressant, detta stödjer ju lite vad du hela tiden har sagt om Kjell-Åke .

/Azril
Citera
2019-05-17, 11:55
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Den kristna kuratorn skall ha hjälpt Kjell-Åke under 1965-66.

En helt annan tid då allt gjordes för hand eller med hjälp av en skrivmaskin. Vet inte om det var så modigt gjort av henne. Risken att åka fast var säkert inte stor om det sköttes försiktigt. Arbetade den här kvinnan för t. ex. Frälsningsarmén så hade hon många kontakter både i Sverige och runt om i världen.

Jag håller med dig, så modigt var det väl inte då hon troligtvis ensam skötte om alla papper samt arkiv(?) med följande korrespondens med berörda myndigheter som absolut inte hade någon orsak att misstänka att hon varken for med osanning eller fifflade i något fall med identiteter.

Skulle något mot förmodan ha uppdagats så kunde hon bara hänvisat till att hon skötte ärendet som brukligt och med att eventuellt visa upp några i förväg gjorda "officiella papper" inte hade något skäl att misstro eller förstå att det var en förfalskad alternativt lånad/övertagen identitet så hade hon själv klarat sitt eget skinn också.

På denna tiden fanns det inga stora centrala dataregister som allt körs emot, tex så räckte det med en utskriven lapp ifrån pastorsexpeditionen (som kunde jag kunde ha manipulerat hur mycket som helst) när jag skaffade mitt första id-kort och detta var så sent som tidigt 80 tal.

Citat:
I o f s blev ledaren i grodmansrånet politiker men vilken slags politiker blev han? MP ville till slut inte ha med honom att göra.

Då är det fan mig illa när till och med MP kommer till den punkten.........

/Azril
Citera
2019-05-17, 13:29
Medlem
Citat:
"Medpassageraren på förarens högra sida fattar tag på ett baseballträ. Han drämmer föraren i huvudet så hårt att föraren tuppar av. Föraren förlorar kontroll över bilen och kör ner i sjön."

Detta låter ju som rent trams faktiskt. För det första; hur slår man med ett baseballträ i en bil? Det finns inget utrymme öht till det. För det andra; ingen skulle väl få för sig att ge sig på föraren i en bil man själv sitter i???
Citera
2019-05-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag har också väldigt svårt att tänka mig att bilen skulle sjunka så väldigt mycket, även om en bil är tung så är bottenplattan på den ganska stor och ger bra bärighet om det finns något under den som tar emot lite. Om bilen mot alla odds skulle sjunka ner så den försvann under vattenytan så borde den ha upptäckts av besökare då den inte kan ha försvunnit så djupt.

Hur djupt har Ekens träsk varit bedömer du, varierar det hur sankt det är samt och djupet på olika ställen? Lite spännande med förstahandsinformation

Nu blir jag väldigt nyfiken, vad finns det för stark koppling till denna plats och vad har hänt. Allt som kan föra fallet framåt välkomnas med öppna armar! Går något att återge utan att behöva namnge personer? Med personer, menar du på den tiden existerande, än idag levande eller personer på Flashback?

/Azril

Har lite svårt att bedöma djupet med hjälp av minnet, då man åkte skridskor på flera andra liknande ställen på den tiden och jag kanske blandar ihop ett minne med ett annat. Fast djupare än 3 meter känns otänkbart. Tror snarare på 1-2 meter och troligen ganska jämndjupt i hela "sjön". Hur botten var har jag tyvärr ingen aning om.

Angående den "starka kopplingen" har jag nog ändrat mig lite sedan jag skrev förra inlägget. Finns en person med ett förnamn samt även ett efternamn som är antingen väldigt ovanligt eller ganska ovanligt och där båda namnen är relaterade till detta fallet. Man kan inte kan låta bli att reagera på slumpen att personen bor några hundra meter från Iglamossen, men.. efter en del försök att gräva i det spåret tror jag att jag bör släppa det. Det verkar bara vara en ren slump, faktiskt. Och därmed känns det onödigt att outa den troligen helt irrelevanta personen här. Kan ev svara lite bättre via PM, om jag får frågan den vägen. (Skaraborg har redan fått infon, fast som jag skrev ovan är nog infon irrelevant för fallet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in