Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 15:44
  #5149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant att se att inslaget igår hade tagit med delar från nedanstående videoinslag från Youtube publicerat den 2 juni 2010 av en f. d. österrikisk sjöman på 3.03 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=oDfrH_sA_FY
Tänkte också på det. Undrar om de fått kontakt med sjömannen och frågat om tillstånd, som är brukligt? Tråkigt att de inte nämnde filmens ursprung och den ganska omfattande diskussion som finns om filmen.
Citera
2018-02-18, 17:39
  #5150
Medlem
Skaraborg2s avatar
Filmen på Youtube av den gamle österrikiske sjömannen.

Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Tänkte också på det. Undrar om de fått kontakt med sjömannen och frågat om tillstånd, som är brukligt? Tråkigt att de inte nämnde filmens ursprung och den ganska omfattande diskussion som finns om filmen.

Har ingen som aning hur de gjorde?

Ja, det är tråkigt att detta inte omnämndes men jag antar att det inte fanns tid till att göra så. Det har helt riktigt varit en omfattande diskussion om denna 3.03 minuter film på Youtube..
Citera
2018-02-18, 20:20
  #5151
Medlem
Skaraborg2s avatar
Daktningsnummer 1960.

I avsnittet i Veckans brott så ser vi tre foton på Gay Karlsson som är tagna av polisen. Dem har jag aldrig tidigare sett. Dessa är märkta med GBG 1960 och med daktningsnumret 22635.

Däremot så har jag polisfoton av Janne Dahlsjö. Dessa är märkta med GBG 1960 och med daktningsnumret 22259.

Kan dessa båda serier vara tagna efter ett ev. misslyckat inbrott som de båda begick tillsammans detta år? Eller är det så att först åkte Dahlsjö fast först och en tid därefter gjorde Gay det samma år?

De lär i a f stor sannolikhet att de kände varandra redan 1960. Kanske gjordes deras bekantskap i Lundby? Båda var boende där 1960. Janne fram till 1960-10-04 då han flyttar in i Haga. Gay bodde i Lundby ca 1959-60. Dock oklart om han bodde där hela 1960?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-18 kl. 21:10.
Citera
2018-02-20, 12:07
  #5152
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Glöm inte heller sprit och tobak. 1965 ett brytningsår gällande sprit och droger i Göteborg. Drogerna började så sakteligen komma mer och mer.

Volvon skall ha varit ombyggd på något sätt och kan då ha haft plats för varor av olika slag för att kunna gömmas undan ifall de blev stoppade av t. ex. polisen. Vi vet i a f att åtminstone Kjell-Åke hade ibland mycket gott om pengar under 1965 innan han försvann. Han berättade aldrig var dessa pengar kom ifrån. Dock hade han dåligt med pengar en till två dagar innan den 29 juli.

Då är väl frågan tämligen löst angående varför bilen inhandlades, någon ljusskygg affärsverksamhet bedrevs med bilen som ett arbetsredskap/medel att skaffa varor. Eller är jag helt ute och cyklar?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om detta skulle ha varit en anledning till att de försvann (till att börja med gick under jorden), så kan inte detta ha varit orsaken till att det efter dryga 52 år fortfarande skulle vara känsligt och att folk som då själva fanns med inte vill tala om det. Förutom anonymt förstås.

Hmm, du sa själv att det hade varit en mycket fruktansvärd händelse och har man väl hållt sig borta ett par år så tror jag att det är svårt att komma tillbaka, har du dessutom börjat ett nytt liv, flickvän, barn och ett "respektabelt leverne" så kanske det inte känns värt att ödelägga detta heller.

Annars finns möjligheten att någon i trion försnillade lite eller klåpade till det varvid en av de andra kanske markerade och det gick överstyr och blev ett oåterkalleligt resultat där en eller två kroppar var tvungna att gömmas.

Hur som helst så tror jag inte att den eventuella överlevande personen har det minsta intresse i att denna historia rullas upp då en rad besvärliga frågor ofrånkomligt kommer att dyka upp ifrån fru, barn, barnbarn, vänner osv. som måste besvaras.

Detta innebär ju att en hel livssituation ställs på ända för många och mycket kan stå på spel....
Citera
2018-02-20, 16:05
  #5153
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte ute och cyklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Då är väl frågan tämligen löst angående varför bilen inhandlades, någon ljusskygg affärsverksamhet bedrevs med bilen som ett arbetsredskap/medel att skaffa varor. Eller är jag helt ute och cyklar?



Hmm, du sa själv att det hade varit en mycket fruktansvärd händelse och har man väl hållt sig borta ett par år så tror jag att det är svårt att komma tillbaka, har du dessutom börjat ett nytt liv, flickvän, barn och ett "respektabelt leverne" så kanske det inte känns värt att ödelägga detta heller.

Annars finns möjligheten att någon i trion försnillade lite eller klåpade till det varvid en av de andra kanske markerade och det gick överstyr och blev ett oåterkalleligt resultat där en eller två kroppar var tvungna att gömmas.

Hur som helst så tror jag inte att den eventuella överlevande personen har det minsta intresse i att denna historia rullas upp då en rad besvärliga frågor ofrånkomligt kommer att dyka upp ifrån fru, barn, barnbarn, vänner osv. som måste besvaras.

Detta innebär ju att en hel livssituation ställs på ända för många och mycket kan stå på spel....

Du är inte alls ute och cyklar.

Enligt den äldre brodern Dahlsjö som ägde Volvon så ville Janne köpa denna av honom för att han och en kompis skulle ragga tjejer. Den här kompisen hette Gay och hade körkort enligt brodern. När Janne köper bilen så är inte chauffören Gay närvarande. Däremot är Kjell-Åke det.

Detta kan ha varit en anledning - klåpade till det - som gjorde att det gick överstyr.

Nej det är inte lätt att komma tillbaka efter åratal. Svårare och svårare blir det ju längre tiden går.

Om Kjell-Åke fortfarande skulle vara i livet, så är han säkert inte intresserad av att deltaga i diskussionen och berätta vad som hände och varför. Jag tror dock att han skulle vilja försöka att få ett slut på alla diskussioner och teorier.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-20 kl. 16:30.
Citera
2018-02-21, 08:23
  #5154
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
O 18920 var det verkligen inga problem med att få den att försvinna för gott. Ett speciellt ställe sticker mer ut än andra men som sagt vad det går inte att bevisa. De som är insatta i fallet vet vilket ställe som avses.

Hmm, har detta framgått i tråden eller menar du i din exklusivt insatta skara?
Citera
2018-02-21, 08:58
  #5155
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som förut har omtalats så finns ett mycket troligt scenario. Det går inte att bevisa men bitarna s.a.s faller på plats. Ju mer som framkommer desto tydligare. Detta gäller inte enbart för år 1965 utan även också 1964.

Du får gärna utveckla detta mycket intressanta scenario....
Citera
2018-02-21, 10:02
  #5156
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är jag också helt övertygad om att de visste mycket väl vad som hade hänt med Gay. Han måste ha blivit mördad p.g.a. att han prátade för mycket under fyllan villan. Han frekventérade Hagas ölhak flitigt och där pratade han säkert en hel del om saker som han inte skulle ha pratat om. Han måste helt enkelt ha ansetts som en säkerhetsrisk.

Han blev tyvärr bara 22 år. Han var oönskad från början till slut. Den enda person (som det verkar iaf) som verkligen höll av honom var hans lillasyster. Hon har aldrig kommit över hur han bara försvann och sörjer honom än idag. Hon är idag den enda person från Gays familj 1965 som ännu är i livet. Två mycket yngre halvsystrar som knappt har något minne av honom har då inte räknats med. Som förut har omnämnts i tråden så var faktiskt Gay redan försvunnen när han väl försvann!

Jag har sällan, om ens någonsin, läst om ett så tragiskt liv som Gay Karlsson fick. Vi får bara hoppas att han fick någon glädje under sitt korta liv!

Jag tror inte heller att det var Dahlsjö och Johansson som såg till att Karlsson försvann. Dock vet man inte vad dessa kan ha blivit tvingade till för att själva överleva!


Hmm, detta tyder på att större krafter än vår trio var inblandade. kan det vara som så att trion som egentligen var småbusar som ville upp i världen var "springpojkar" till sådana med större kapital både inom våld och penningar?

Golare har inga polare är väl ett uttryck som än idag stämmer ganska bra och om han visade sig på styva linan med hur stor fixarkille han var så förstår jag att vissa fick bättre nattsömn då han inte kunde prata mer.

Oönskad ifrån början till slut? Var han illa omtyckt i övrigt, hur kom det sig att han hamnade med de övriga? De tolererade honom enbart för att han hade ett syfte att fylla?
Citera
2018-02-21, 15:15
  #5157
Medlem
Skaraborg2s avatar
Garage och allehanda verkstäder.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Hmm, har detta framgått i tråden eller menar du i din exklusivt insatta skara?

Att det fanns en stor mängd allehanda verkstäder i Haga/Annedal 1965 och tiden därefter har framkommit tidigare i tråden. Detta är klarlagt. Att ett garage eller verkstad skulle ha varit inblandat är inte alls någon omöjlighet utan kan vara fullt möjligt.

Ställen som sticker ut är bl. a. två ställen. En bilverkstad i Annedal och ett garage av något slag i Haga men det går inte att säga till 100% att dessa var inblandade. Även detta finns med i tråden. Gällande verkstäder och garage så diskuterades detta flitigt runt 2010.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-21 kl. 15:20.
Citera
2018-02-22, 22:50
  #5158
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett tragiskt levnadsöde.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Hmm, detta tyder på att större krafter än vår trio var inblandade. kan det vara som så att trion som egentligen var småbusar som ville upp i världen var "springpojkar" till sådana med större kapital både inom våld och penningar?

Golare har inga polare är väl ett uttryck som än idag stämmer ganska bra och om han visade sig på styva linan med hur stor fixarkille han var så förstår jag att vissa fick bättre nattsömn då han inte kunde prata mer.

Oönskad ifrån början till slut? Var han illa omtyckt i övrigt, hur kom det sig att han hamnade med de övriga? De tolererade honom enbart för att han hade ett syfte att fylla?

Vad än de tre var inblandade i så var de själva småkriminella och större krafter fanns bakom dem.

Kjell-Åke kan ha tagit över ett "springpojksjobb" efter att den förre "springpojken" fick sparken. Inget som naturligtvis går att bevisa numera. "Arbetsgivaren" är avliden sedan länge och huset där denne då bodde är rivet sedan ännu längre tid.

Golare var säkert ingen av dessa tre men t. ex. Gay kan ha pratat alltför mycket i fyllan och villan på pubarna i Haga.

Ja Gay var oönskad från början till slut och jag menar då av sina anhöriga - förutom systern. Redan 1945 befann han sig hos styvföräldrar i Halmstad.

Det mest tragiska levnadsödet av dessa tre. Vare sig hans pappa, styvmamma eller biologiska mamma kom någonsin att anmäla honom som försvunnen. Pappan blev tillfrågad men han vägrade att göra det och menade att sonen var myndig och fick klara sig själv bäst han ville. Det kom att gå hela tre år innan hans syster kom att göra det. Polisen sade då till henne "Du kommer aldrig mera att få se honom. Glöm bort honom. Han kommer aldrig mer tillbaka". Det var den "upplysning" polisen gav henne men de berättade aldrig varför hon aldrig mera skulle få se honom.

Inga uppgifter har någonsin framkommit att Gay skulle ha varit illa omtyckt av sina kamrater.
Citera
2018-02-23, 14:17
  #5159
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan007
Tror att du är nått på spåret här.
Likväl som allt snack om metallstölder och vapenstölder för att hålla tråden vid liv.
Vi som är uppvuxna i Göteborg har en ganska klar uppfattning om vad det hela
gick ut på och tyvärr inget spännande alls.

Kan du då dela denna klara uppfattning med mig som bara har en vag uppfattning?
Citera
2018-02-23, 14:31
  #5160
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deffad100
Hej! alla som enggerat sig i detta fall, jag var med från början. När Skaraborg tog upp detta "mystiska försvinnande.
Jag o några till forskade i ett par områden o saker, vi visste om, sedan stannade vi av. Det vart för mkt spekulationer o enligt oss for saker åt fel håll, Har inte läst tråden på mkt länge, har grävt där vi visste var o hur det gått till, en ny bekantskap dök upp o frågade mig om jag var, ett gamalt nick o var med från början o hade info om "vad som hände"
jag svarade då honom, att vi var i sluttampen, och kommer att berätta hela saken, men var, var vi inte säkra på. Nu har vi nog den lösningen på var historien skall skrivas ner, det har tagit tid.

Men den kommer i sin helhet att skrivas ner ordentligt. Vissa saker går inte att skriva ner, men det förändrar inte historian på något sätt,

Det är en komplicerat o svår sak. hela fallet. Många har varit inne på rätt spår av det lilla vi läst i tråden, Det är en del kontakter som måste skrivas ner till vissa närstående, men ej mkt kvar.

Därför kan vi nu säga hur o orsaken till "varför" tid har tagits, o orsaker m.m. Men det kommer snart, när alla kontakter är klara.

Vi kommer försöka skriva ner allt som rör detta, utan att några ? kommer att uppstå.

även detta fall har ett slut, O är ganska enkelt om man förstår sista versen i detta o vet vad det handlar om, för dom som varit med o kan en del om detta fall.

Skriver detta kort nu, är det några frågor innan vi skriver ner detta, ställ dom gärna, vi har inte
100 procent i allt, men väl 90 procent o det räcker gott o väl, men vi vill ha 100 och det finns 10 procent i trådens skribenter, Så blir allt 100.

Hörs.

Gick Deffad100 upp i rök också eller finns det någonstans där man kan ta del av historien?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback