2019-04-15, 18:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julmust500
Hej jag ska återställa datorn o har googlat runt lite. Har fastnat lite på det här med Bootable drive/usb. Måste min externa hårddisk i det här fallet vara "bootable" eller vad menas med det egentligen? Eller kan jag bara skapa den här återställningsenheten på hårddisken och sen använda den till den andra datorn utan att ha gjort något med hårddisken? Jag hänger inte riktigt med på varför den ska göras bootable.
mvh

Den externa disken, usb vanligen numera, behöver kunna startas på datorn, laddas in på datorn som Os`et ska installeras på.

Det är väl en nyinstallering du tänkt göra?
Citera
2019-04-16, 06:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julmust500
Hej jag ska återställa datorn o har googlat runt lite. Har fastnat lite på det här med Bootable drive/usb. Måste min externa hårddisk i det här fallet vara "bootable" eller vad menas med det egentligen? Eller kan jag bara skapa den här återställningsenheten på hårddisken och sen använda den till den andra datorn utan att ha gjort något med hårddisken? Jag hänger inte riktigt med på varför den ska göras bootable.
mvh

Det är inget du själv gör!
Om du laddar ner verktyget på: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
så kommer den att sköta precis allt med din USB-enhet, göra den bootbar samt kopiera över installationsmediet osv..

Men du bör ha ett USB-minne på minst 8GB (läs mer i min signatur) inte en USB-hårddisk då media creation tool raderar hela USB-enheten, så du förlorar allt data du haft på USB-hårddisken/USB-minnet

Det enda du måste göra själv är att surfa till din datortillverkares supportsida och lösa på hur du gör för att komma åt att tillfälligt ändra boot-enhet från din UEFI-Hårddisk till UEFI-USB, men det brukar gå fort...
Citera
2019-04-21, 00:34
Medlem
hishultas avatar
Hej!

Sitter i dagsläget med en dator som jag köpte för något år sedan av en bekant, med W7Pro på.
Har fått tag W10 iso och vill nu uppgradera mitt nuvarande W7 till W10, det som oroar mig lite är att jag är tveksam till att nyckeln till W7 som jag har är en äkta, utan troligtsvis en piratnyckel.

Kommer detta ställa till trubbel för mig då jag väljer att "aktivera senare" när jag uppgraderar till W10?

Samt, kommer alla mina program som jag har i dagsläget installerat, fortfarande finnas installerat när jag uppdaterat datorn till W10?
Citera
2019-04-21, 09:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Hej!

Sitter i dagsläget med en dator som jag köpte för något år sedan av en bekant, med W7Pro på.
Har fått tag W10 iso och vill nu uppgradera mitt nuvarande W7 till W10, det som oroar mig lite är att jag är tveksam till att nyckeln till W7 som jag har är en äkta, utan troligtsvis en piratnyckel.

Kommer detta ställa till trubbel för mig då jag väljer att "aktivera senare" när jag uppgraderar till W10?

Samt, kommer alla mina program som jag har i dagsläget installerat, fortfarande finnas installerat när jag uppdaterat datorn till W10?

Det ska fortfarande enligt rapporter gå att uppdatera och bli "godkänd" likt förut till W10 utan problem vare sig nyckeln är legal eller icke. Manuell aktivering senare brukar ordna det hela.

Programmen ska finnas kvar men gör en backup för säkerhets skull om något går fel.
Ms rekommender(ar)(ade) en nyinstallation för bästa problemfria Os-resultat. Det var inte alls ovanligt med problem med Os`et vid uppgraderingar.

Cloneapp från Mirinsoft är ett bra program vid nyinstallation då det gör backups på de mesta inställningarna på datorn. Det sparar ju mycket tid.
Citera
2019-04-21, 20:17
Medlem
SailorSkankes avatar
Lämna grejerna till någon bekant som kan det där, så löser det sig nog.
Citera
2019-04-22, 05:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakispiller
Hej, jag har fått en laptop som för tillfället har Windows 7. Eftersom att jag ska använda datorn i arbetssammanhang måste den ha Window 10 av olika skäl. Jag har fått en USB-sticka med Win10.. Enligt personen som gav mig stickan måste allt på datorn vara rensat innan jag installerar det nya operativsystemet. Hur gör jag?

Mvh

Har TS missat denna stora tråd?

(FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows

Dessutom så kan man undra vad denna tråd gör under denna forumsdel.
Citera
2019-05-17, 07:27
Medlem
15APRILs avatar
Hur och vilket program ska jag använda för att göra ett bootbart minne i XP har tankat ner rufus 3.5 men programmet vill inte starta.
Citera
2019-05-17, 08:33
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Hur och vilket program ska jag använda för att göra ett bootbart minne i XP har tankat ner rufus 3.5 men programmet vill inte starta.

Det problemet har jag också upplevt med senaste versionen - 3.5. Prova en tidigare.

Annars är dessa alternativ - https://alternativeto.net/software/rufus/
Citera
2019-05-19, 08:58
Medlem
vargstars avatar
Lyckas starta datorn oh får fram win 10 installationen, ,men verkar som mitt veracrypt sitter kvar för på repair computer får jsg upp detta:

http://www.bilddump.se/bilder/20190519081553-81.226.158.222.jpg

Jag lyckas inte heller installera om hela windows utan kommer tillbaka till starten.
Citera
2019-05-24, 14:44
Medlem
Ena hårddisken sig har nu problem

Min hdd verkar ha gått sönder fick sånt här felmeddelande vid uppstart av pc

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/5hg9hc/an_operating_system_wasnt_found_try_disconnecting/

Efter en kort undersökning kunde jag påpeka att något är fel med hdd men att Ssd disken är fungerande (där Windows är installerat) dock så kmr jag ej in till Windows så jag satt i Windows skivan för installera Windows men får upp detta

https://imgur.com/a/pgAt06u

Är inte så jätte kunnig och skulle verkligen uppskatta hur jag ska gå tillväga

Tack på förhand
Citera
2019-05-24, 14:50
Medlem
Jag försöker även återställa datorn via Windows cd skiva men får upp meddelandet "det går inte att återställa datorn. En nödvändig enhetspartition saknas.
Citera
2019-05-24, 18:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag försöker även återställa datorn via Windows cd skiva men får upp meddelandet "det går inte att återställa datorn. En nödvändig enhetspartition saknas.

Ominstallera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in