2019-05-25, 01:31
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag försöker även återställa datorn via Windows cd skiva men får upp meddelandet "det går inte att återställa datorn. En nödvändig enhetspartition saknas.
Det är för att du har en återställningsskiva, inte en installationsskiva.
Citera
2019-05-26, 15:31
Medlem
Ztazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Hur och vilket program ska jag använda för att göra ett bootbart minne i XP har tankat ner rufus 3.5 men programmet vill inte starta.

Hej! Detta har funkat bra dom få gånger jag nu förtiden knackat in XP

https://wintobootic.en.lo4d.com/windows
Citera
2019-05-27, 14:48
Medlem
Koppla bort domän från dator

Hej!

Jag har fått behålla en arbetsdator från jobbet och jag vill "koppla bort" den från jobbets intranät/domän. Hur gör jag?

D.v.s. Nu när jag loggar in på datorn måste jag ange mina inloggningsuppgifter som jag har till alla system inne på datorn, men jag vill liksom formatera om datorn så den är helt obunden till allt som har med jobbet att göra nu när den inte ska användas som arbetsdator längre.

Hur gör jag detta? Det är windows.

Mod får gärna flytta tråden om jag lagt den fel.
Citera
2019-05-27, 17:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Provar med en ren och ny installation med hjälp av en Windowsskiva.

Du utför detta under avancerad inställning och därefter tar bort partition och skapa en ny. Läs in Windows på denna partition och följ processen.
Citera
2019-05-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Provar med en ren och ny installation med hjälp av en Windowsskiva.

Du utför detta under avancerad inställning och därefter tar bort partition och skapa en ny. Läs in Windows på denna partition och följ processen.

Finns det någon steg-för-steg instruktion i hur man gör detta, om man är helt okunnig? Har ingen windowsskiva, inte ens en cd-läsare.
Citera
2019-05-27, 17:56
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Finns det någon steg-för-steg instruktion i hur man gör detta, om man är helt okunnig? Har ingen windowsskiva, inte ens en cd-läsare.

Du kan ladda hem Windows 10 från Microsoft och ”bränna” till en USB-sticka. Boota från den, fimpa befintliga partitioner och installera på nytt. Beroende på företagets licenshantering kan det vara så att du får skaffa en ny licens för burken.
Citera
2019-05-29, 18:22
Bannlyst
Hej kompisar.

Var kan man ladda ner laglig Windows 10? Tänker inte aktivera den och har ingen cd key.
Citera
2019-05-29, 18:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Hej kompisar.

Var kan man ladda ner laglig Windows 10? Tänker inte aktivera den och har ingen cd key.

Antar att din sökfunktion är sönder men annars så finns det gott om inlägg där detta pekar ut hem ett verktyg.

Se bl.a inlägg #12614
Citera
2019-05-29, 18:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Hej kompisar.

Bara googla - W10 ISO download, det är gratis numera. Det är sedan det knepiga börjar.
Har du W7 eller senare så omvandlas den nyckeln till W10.
Citera
2019-06-08, 16:36
Medlem
Ändra till NTFS i BIOS?

Hej, jag ska installera windows från ett USB men får fel medellandet att disken måste va i NTFS format för att de ska gå att installera operativsystemet på den. Nu finns inget operativ system alls på datorn. När jag googlar får jag information om hur man gör i windows när man ska ändra från FAT till NTFS men de hjälper ju inte då dator inte startar alls.

Efter att ha letat runt lite i menyerna i BIOS (om de nu är rätt ord) för att se om de går att ändra har jag inte hittat något.
Citera
2019-06-08, 17:04
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Hej, jag ska installera windows från ett USB men får fel medellandet att disken måste va i NTFS format för att de ska gå att installera operativsystemet på den. Nu finns inget operativ system alls på datorn. När jag googlar får jag information om hur man gör i windows när man ska ändra från FAT till NTFS men de hjälper ju inte då dator inte startar alls.

Efter att ha letat runt lite i menyerna i BIOS (om de nu är rätt ord) för att se om de går att ändra har jag inte hittat något.

NTFS är filformatet du väljer när du formaterar hårddisken innan du installerar tex ett OS på den.
Detta är inget du gör i BIOS.
Citera
2019-06-08, 17:11
Bannlyst
Som sagt, detta görs ej i BIOS. Det spelar ingen roll vilket filsystem en disk har, då installationen kommer ändra det till NTFS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in