2019-04-05, 09:48
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattarungen
Nu har jsg kommit in i boot menyn. Hur gör jag nu

Du bör ha ett par val av vad du vill boota ifrån.

HDD
CD
USB

mm, välj din usb sticka, den har antagligen även tilverkaren där typ USBHD - kingston data traveler eller liknande.

Välj och starta.
Citera
2019-04-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Du bör ha ett par val av vad du vill boota ifrån.

HDD
CD
USB

mm, välj din usb sticka, den har antagligen även tilverkaren där typ USBHD - kingston data traveler eller liknande.

Välj och starta.
Jag har letat mig fram till usb enheten men när jag väljer och trycker enter så står det exit discarding changes

Ska man välja ja där
Citera
2019-04-05, 10:02
Medlem
RingInteSnutens avatar
Utifall du tar dig in till bios kan du kolla utifall du har aktiverat oot from usb.
Citera
2019-04-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Utifall du tar dig in till bios kan du kolla utifall du har aktiverat oot from usb.
Det här står på skärmen

Boot mode. Legacy support
Boot priority. Uefi first
Usb boot. Enabled
Pxe boot to lan. Enabled

Efi
Windows boot manager
Efi usb device
Efi pxe network

Händer ingenting när jag trycker usb boot
Citera
2019-04-05, 10:20
Medlem
Kolla denna video
https://www.youtube.com/watch?v=x-Hv0zreYMw
Citera
2019-04-07, 16:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Funderar på att ominstallera in10 på en laptop. Hur skiljer det sig från t.ex. Win7 och kommer man kunna använda den licesnnyckel man redan har? Hur blir det med licensen och funktioner om man inte kan ge en riktig nyckel, blir det liknande restriktioner som Win7 har?
Citera
2019-04-07, 17:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Funderar på att ominstallera in10 på en laptop. Hur skiljer det sig från t.ex. Win7 och kommer man kunna använda den licesnnyckel man redan har? Hur blir det med licensen och funktioner om man inte kan ge en riktig nyckel, blir det liknande restriktioner som Win7 har?

W10 är snabbare på alla sätt och säkrare och fyllt med olika intressanta egenskaper. Vilka dessa är är det bäst du kollar upp själv genom att Googla.

Enligt flera personer här på forat samt av egen erfarenhet så ska din W7 licens fungera på och omvandlas till W10. Har licensen inte godkänts inom några dygn så aktiverar du den manuellt, vilket kommer gå problemfritt. Allt annant vore väldigt förvånande.

Gör en backup av Os`et du har nu innan du startar.
Citera
2019-04-15, 15:27
Medlem
återställningsenhet recovery drive

Hej jag ska återställa datorn o har googlat runt lite. Har fastnat lite på det här med Bootable drive/usb. Måste min externa hårddisk i det här fallet vara "bootable" eller vad menas med det egentligen? Eller kan jag bara skapa den här återställningsenheten på hårddisken och sen använda den till den andra datorn utan att ha gjort något med hårddisken? Jag hänger inte riktigt med på varför den ska göras bootable.
mvh
Citera
2019-04-15, 16:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vilket operativsystem pratar vi om här?
Citera
2019-04-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vilket operativsystem pratar vi om här?

windows 10
Citera
2019-04-15, 16:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
När du nämner "återställa" i din inledning så menar du en ren och ny installation med hjälp av en bootbar USB?

Eller syftar du på en fabriksåterställning av operativsystemet?
Citera
2019-04-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
När du nämner "återställa" i din inledning så menar du en ren och ny installation med hjälp av en bootbar USB?

Eller syftar du på en fabriksåterställning av operativsystemet?

Windows har ballat ur totalt för mig. Jag återställde datorn o när jag startade upp den igen så kommer det upp något i stilen med att "Windows har misslyckats att installeras" Tryck OK för att starta om och försök igen, o det bara fortsätter så. Så efter jag testat allt hittade jag det här med återställningsenhet, vilket tar mig till frågan med bootable drive/usb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in