2019-01-20, 22:57
Medlem
hasenfrasens avatar
Problemet med en referens-image är att alla blåsta datorer får samma SID och GUID. Sysprep lär köras efteråt med allt vad det innebär med licensproblem. Inte det att datorerna redan har licens - utan att förmå Microsoft att förstå detta faktum. You've been warned.
Citera
2019-01-21, 06:36
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Beror väl lite på din budget då...

https://msptechs.com/how-to-deploy-windows-10-with-windows-deployment-server-2016-wds/

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/deploy-windows-mdt/deploy-windows-10-with-the-microsoft-deployment-toolkit
Citera
2019-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Problemet med en referens-image är att alla blåsta datorer får samma SID och GUID. Sysprep lär köras efteråt med allt vad det innebär med licensproblem. Inte det att datorerna redan har licens - utan att förmå Microsoft att förstå detta faktum. You've been warned.

ja, jag får nog skippa detta. Och det går ju jäkligt fort att ominstallera en win10 burk numera. Grejjar det på en timme inkl alla mjukvaror som ska på. (installation från USB, SSD som systemdisk)
Citera
2019-01-23, 21:45
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vad jag undrade var vilket knapptryck, eller vad, du gjorde som tog dig in till de 2 alternativen du nämnde tidigare. F12?

Det där låter som att fabriksåterställningsfunktionen även kan uppdatera sig självt via installationsmediat vilket vore bra för då kommer den funktionen finnas kvar. Det är ju en önskvärd smidighet. Bättre så än en TOTAL radering vid nyinstallation av W10.

Länk - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Gör ett media för "annan dator". Läs all info noga så förstår du vad och hur du ska göra.
Resten av nödvändig info bör du få via datorns recoverymiljö vilken du nämnde tidigare vid insättandet av mediat.

Lycka till.

Exakt det var F12 som tog mig till den menyn.

Jag måste nog snart ge upp det här tror jag. Laddade ner mediet på ett USB. Nu säger den att det saknas en mediedrivrutin och då laddade jag ner drivrutiner från Toshibas hemsida men det funkar fortfarande inte. Kanske inte ens laddade ner rätt? Så nu vet jag inte alls hur jag ska komma vidare tyvärr...
Citera
2019-01-24, 08:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Exakt det var F12 som tog mig till den menyn.

Jag måste nog snart ge upp det här tror jag. Laddade ner mediet på ett USB. Nu säger den att det saknas en mediedrivrutin och då laddade jag ner drivrutiner från Toshibas hemsida men det funkar fortfarande inte. Kanske inte ens laddade ner rätt? Så nu vet jag inte alls hur jag ska komma vidare tyvärr...

Gör det enkelt för dig, skapa installationsmediat på en annan dator. Funkar inte det så är det fel på usb`et. Köp nytt och gör mediat. "Boota datorn med usb`et via - Inställningar - uppdatering och säkerhet - återställning - avancerad start. Ominstallera.

Funkar inte datorn efter ovan ominstallation så är den skrot.

Nyinstallationer går oftast snabbare och är "up to date" till skillnad ifrån fabr.alternativet så förlusten av det är mest akademisk.

Lycka till.
Citera
2019-01-26, 11:19
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Gör det enkelt för dig, skapa installationsmediat på en annan dator. Funkar inte det så är det fel på usb`et. Köp nytt och gör mediat. "Boota datorn med usb`et via - Inställningar - uppdatering och säkerhet - återställning - avancerad start. Ominstallera.

Funkar inte datorn efter ovan ominstallation så är den skrot.

Nyinstallationer går oftast snabbare och är "up to date" till skillnad ifrån fabr.alternativet så förlusten av det är mest akademisk.

Lycka till.

Jag vet inte om jag var tydlig. Eftersom jag inte kommer in på min dator så gjorde jag mediet på en annan dator. Det är när jag ska installera det på min dator som den säger att det saknas en mediedrivrutin. Och om det inte finns drivrutin för USB så lär det ju inte hjälpa att köpa ett nytt? Då är det väl att han inte ens känner av det? Jag vet inte... Jag känner mig så himla oteknisk och vi får se om jag orkar kämpa vidare med det här. Tack för all hjälp och tålamod!
Citera
2019-01-26, 14:00
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Jag vet inte om jag var tydlig. Eftersom jag inte kommer in på min dator så gjorde jag mediet på en annan dator. Det är när jag ska installera det på min dator som den säger att det saknas en mediedrivrutin. Och om det inte finns drivrutin för USB så lär det ju inte hjälpa att köpa ett nytt? Då är det väl att han inte ens känner av det? Jag vet inte... Jag känner mig så himla oteknisk och vi får se om jag orkar kämpa vidare med det här. Tack för all hjälp och tålamod!

En riktig bergochdalbana det här. Fick igång installationen till slut men efter cirka 30% så står det installationen avbröts. " Det gick inte att installera de begärda filerna. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga och starta därefter om installationen. Felkod: 0x87025D". Så nu sitter jag åter igen fast. Haha. Känner mig som sagt för oteknisk för alla dessa problem jag stöter på. Får se om jag kan få sålt den iaf till någon som är mer händig än mig och förtjänade kan få nytta av den. För helt död är den ju inte som sagt.
Citera
2019-01-26, 14:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
En riktig bergochdalbana det här. Fick igång installationen till slut men efter cirka 30% så står det installationen avbröts. " Det gick inte att installera de begärda filerna. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga och starta därefter om installationen. Felkod: 0x87025D". Så nu sitter jag åter igen fast. Haha. Känner mig som sagt för oteknisk för alla dessa problem jag stöter på. Får se om jag kan få sålt den iaf till någon som är mer händig än mig och förtjänade kan få nytta av den. För helt död är den ju inte som sagt.

Info - https://www.drivereasy.com/knowledge/a-media-driver-your-computer-needs-is-missing-fixed/.

Du var inte otydlig, det var jag som inte var vaken.
Citera
2019-01-27, 14:36
Medlem
Installera XP på USB-sticka, går det ?

Har en gammal installations CD med Win-XP som jag hittade vid förrådstädning och fick en idé att installera systemet på en USB-minnesticka för att göra denna till bootbar enhet utifall hårddisken inte vill starta.

Är detta möjligt utan att minnestickan blir beroende av vilken dator den sitter i ?
Citera
2019-01-27, 17:14
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setpilou
Har en gammal installations CD med Win-XP som jag hittade vid förrådstädning och fick en idé att installera systemet på en USB-minnesticka för att göra denna till bootbar enhet utifall hårddisken inte vill starta.

Är detta möjligt utan att minnestickan blir beroende av vilken dator den sitter i ?

Det framgår inte om du redan har en dator som använder sig utav Windows XP, isåfall tror jag att minnet kommer blir dumt efter en bootning. Däremot om du vill installera systemet Windows XP på hårddisken (usb) istället för en säg mekanisk disk datorn, svar ja det går men då kan du behöva fula dig lite så datorn tror att usb-minnet är en "riktig" HDD. Sen om du sist men inte minst menar att du ska kunna boota vilken dator som helst med ditt usb så är svaret nej
Citera
2019-01-27, 20:40
Medlem
bakispillers avatar
Omformatera laptop

Hej, jag har fått en laptop som för tillfället har Windows 7. Eftersom att jag ska använda datorn i arbetssammanhang måste den ha Window 10 av olika skäl. Jag har fått en USB-sticka med Win10.. Enligt personen som gav mig stickan måste allt på datorn vara rensat innan jag installerar det nya operativsystemet. Hur gör jag?

Mvh
Senast redigerad av bakispiller 2019-01-27 kl. 21:28.
Citera
2019-01-27, 20:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakispiller
Hej, jag har fått en laptop som för tillfället har Windows 7. Eftersom att jag ska använda datorn i arbetssammanhang måste den ha Window 10 av olika skäl. Jag har fått en USB-sticka med Win10.. Enligt personen som gav mig stickan måste allt på datorn vara rensat innan jag installerar det nya operativsystemet. Hur gör jag?

Mvh

Stämmer ej! Det går att göra det ändå.

Men vore det jag så skulle jag göra min egna installationssticka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in