2020-12-20, 14:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
nu laddade jag ner och körde en win10 usb UEFI uppdatering. samma sak, frös på ROG boot screen efter omstart, men startade om, och då verkar det ha installerats, dock är det win10 och ser ibte alls ut som när jag köpte datorn bios flash härifrån så säger installationsprogrammet att det ej kan installeras för att det inte är en ASUS dator? wtf?

https://www.asus-drivers.download/as...702vm-drivers/

edit. nu lyckades jag uppdatera bios! Och hlr och häpna, den verkar starta om! MEN vad fan pr nu detta, vud inloggninsskärmen får jag upp "dettq inloggningsalternativ är imaktiverat pga misslyckade inloggningsflrösk eller uoprepade avstängningar. Låt datorn vara på och försök om 2 timmar"

vad i hela helvete?!

Vänta 2 timmar och se vad som händer.
Jag antar att du skapade ett Ms-konto vid installationen, det går att välja bort.
Citera
2020-12-20, 15:03
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vänta 2 timmar och se vad som händer.
Jag antar att du skapade ett Ms-konto vid installationen, det går att välja bort.

jag är inne på mitt ms konto, det finns ingenstans att välja bort det, eller skicka WIN säkerhetskod till min telefon för att låsa upp. jag har provar ändra lösenord för mitt win konto men det hjälpte inte. google ger mig nada med... verkar inte vara många som har detta problemet...har du hört talas om att man blir utlåst i 2 timmar för att man startat om för många gånger?
Citera
2020-12-20, 16:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jag är inne på mitt ms konto, det finns ingenstans att välja bort det, eller skicka WIN säkerhetskod till min telefon för att låsa upp. jag har provar ändra lösenord för mitt win konto men det hjälpte inte. google ger mig nada med... verkar inte vara många som har detta problemet...har du hört talas om att man blir utlåst i 2 timmar för att man startat om för många gånger?

Näe.

Detta ska gå - https://www.howtogeek.com/442609/con...ount-creation/
Citera
2020-12-20, 16:52
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Näe.

Detta ska gå - https://www.howtogeek.com/442609/con...ount-creation/

Det gick att logga in efter en timme. Ok, så jag lyckades uppdatera bios, ladda ner Win uppdaterignen och starta om, och det lyckades! sen testade jag köra en fabriksåterställning och det lyckades med! MEN nu hittar inte datorn min bluetooth enhet! Det tar fan aldrig slut... Jag testade ladda ner Intel BT drivrutiner från länken ovan, men då säger den att det redan finns en nyare drivrutin installerad för den.

Under enhetshanteraren har jag en lång lista med "okända enheter" och BT syns inte nånstans, så jag kan inte avinstallera den gamla... man vill ju bara lipa

https://imgur.com/5G3K2kn
Senast redigerad av carminaburana 2020-12-20 kl. 17:06.
Citera
2020-12-20, 18:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det gick att logga in efter en timme. Ok, så jag lyckades uppdatera bios, ladda ner Win uppdaterignen och starta om, och det lyckades! sen testade jag köra en fabriksåterställning och det lyckades med! MEN nu hittar inte datorn min bluetooth enhet! Det tar fan aldrig slut... Jag testade ladda ner Intel BT drivrutiner från länken ovan, men då säger den att det redan finns en nyare drivrutin installerad för den.

Under enhetshanteraren har jag en lång lista med "okända enheter" och BT syns inte nånstans, så jag kan inte avinstallera den gamla... man vill ju bara lipa

https://imgur.com/5G3K2kn

Uppdatera drivisar - https://www.lifewire.com/free-driver...-tools-2619206.
Själv tycker jag Snappy driver är bättre än Driver Booster på att hitta nya drivisar.
Citera
2020-12-20, 18:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Uppdatera drivisar - https://www.lifewire.com/free-driver...-tools-2619206.
Själv tycker jag Snappy driver är bättre än Driver Booster på att hitta nya drivisar.

ok, är det "driver pack solution" man ska ladda ner där då på snappy driver?
Citera
2020-12-20, 18:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
ok, är det "driver pack solution" man ska ladda ner där då på snappy driver?

Läs noggrannare.
Citera
2020-12-20, 18:53
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Läs noggrannare.

Jag körde på den andra, och den hittade de där utropstecknen, tack så mycket!

JAg skippar att uppdatera de som funkar, det får köparen köra, jag vågar inte.

Vet du hur man överför en win10 produktnyckel till en ny användare? räcker det med att jag avreggar det från mitt MS konto, och han loggar in med sitt?
Citera
2020-12-20, 18:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag körde på den andra, och den hittade de där utropstecknen, tack så mycket!

JAg skippar att uppdatera de som funkar, det får köparen köra, jag vågar inte.

Vet du hur man överför en win10 produktnyckel till en ny användare? räcker det med att jag avreggar det från mitt MS konto, och han loggar in med sitt?

Om den följde med datorn, d.v.s var installerad från början, så är den låst till datorn i sig.
Citera
2020-12-20, 19:07
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Om den följde med datorn, d.v.s var installerad från början, så är den låst till datorn i sig.

ok, ja det gjorde den. så det enda jag behöver göra är att avregga datron från mitt MS konto.

En sak är ju lite märklig, jag var tvungen att skapa ett konto med lösenord för att installera alla nya drivrutiner etc, jag antar att jag bara får ge honom inloggningsuppgifterna så får han ändra det sen?

Annars kommer det bli ett jävla jobb för honom att uppdatera och leta reda på allt som tagit mig 2 dagar att hitta. (jag har dock lagt alla i en mapp på skrivbordet, samt bifogar honom med en bootbar usb sticka.)
Citera
2020-12-20, 19:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
ok, ja det gjorde den. så det enda jag behöver göra är att avregga datron från mitt MS konto.

En sak är ju lite märklig, jag var tvungen att skapa ett konto med lösenord för att installera alla nya drivrutiner etc, jag antar att jag bara får ge honom inloggningsuppgifterna så får han ändra det sen?

Annars kommer det bli ett jävla jobb för honom att uppdatera och leta reda på allt som tagit mig 2 dagar att hitta. (jag har dock lagt alla i en mapp på skrivbordet, samt bifogar honom med en bootbar usb sticka.)

Så ska det vara, eller så nyinstallerar du igen enligt tidigare info och slipper all inloggning och Ms-konto. Det brukar funka bättre med automatiska uppdateringar av drivisar då också.

Var fick du skapa detta, Ms eller var?

Varför en sticka, det är ju hans problem, dessutom finns ju som sagt ISO`s gratis på nätet dessutom fungerade recoveryn enligt dig.
Citera
2020-12-20, 20:06
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Så ska det vara, eller så nyinstallerar du igen enligt tidigare info och slipper all inloggning och Ms-konto. Det brukar funka bättre med automatiska uppdateringar av drivisar då också.

Var fick du skapa detta, Ms eller var?

Varför en sticka, det är ju hans problem, dessutom finns ju som sagt ISO`s gratis på nätet dessutom fungerade recoveryn enligt dig.

bara paranoid att jag skulle ha missat nåt och måste hålla på med nån retur eller så, liksom. plus att jag vill att han ska få en maskin som funkar som han förväntar sig. men du har nog rätt, vill han in och ominstallera så får han göra det på eget bevåg liksom. orkar definitivt inte nyinstallera.

tack för hjälpen, grymt! jag har lärt mig massor känns det som!
Senast redigerad av carminaburana 2020-12-20 kl. 20:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in