2017-02-13, 19:31
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Är det Windows 10 du pratar om så kan du ladda ner det ifrån deras hemsida och göra en bootbar usb. sen så är det bara att använda samma CD nyckel som kom med datorn.

Om det är någon äldre version av Windows så lär det gå på liknande sätt, även om man måste leta reda på filen på annat ställe.

Tror knappast att man kan ladda ner Win Xp,7,8,8.1 osv direkt ifrån Microsoft längre.

Fast det är väl rätt troligt att det är en OEM-licens om det är en nyare Lenovodator med W10.
Alltså behöver han inte skriva in någon nyckel vid installation. Såldes datorn med W7/W8 och ts har uppdaterat till W10 så behövs heller ingen nyckel vid ominstallation.
Citera
2017-02-13, 19:37
Medlem
Min ena dator har blivit riktigt seg (har installerat/avinstallerat allt möjligt på den i 7 års tid) och tänkt blåsa den ren och gör ominstallation. Jag har gjort back-up av det jag vill ha sparat men är det en ominstallation av windows eller en formatering & en installation av Windows som kommer göra datorn som ny igen?
Citera
2017-02-13, 19:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Min ena dator har blivit riktigt seg (har installerat/avinstallerat allt möjligt på den i 7 års tid) och tänkt blåsa den ren och gör ominstallation. Jag har gjort back-up av det jag vill ha sparat men är det en ominstallation av windows eller en formatering & en installation av Windows som kommer göra datorn som ny igen?

En ren installation. Tar bort partitionen och skapa en ny. Formaterar partitionen och därefter påbörjar inläsningen av Windowsfilerna.
Citera
2017-02-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
En ren installation. Tar bort partitionen och skapa en ny. Formaterar partitionen och därefter påbörjar inläsningen av Windowsfilerna.
Så formatering + ny windows-installation?
Citera
2017-02-17, 02:56
Medlem
Hej! Skrev ett inlägg på ett engelskspråkigt forum, hoppas det funkar:
Citat:
So I just got my new ASUS ROG Strix yesterday and today, foolishly enough, I tried to download a video game torrent. It turned out to contain some malware, which my anti-virus detected and I asked for my anti-virus to put the malicious files in quarantine-mode (or whatever it's called). Anywho, right as I did that, I went for the system recovery and chose "remove all files and wipe the computer" option. Everything worked fine up until now, the recovery has been stuck at 34% for about an hour. All it says is "recovering this PC 34%", with the dots spinning around. So the screen isn't entirely frozen (dots are moving around, indicating the machine is working) but it's been stuck on 34%.

Worth mentioning is that my machine has an SSD (128gb) and HDD (1tb) and the game I downloaded was in my D: drive, i.e. on my HDD.

Please, help! I'm afraid I've ruined my machine for good, is that the case?

Uppskattar all hjälp jag kan få...!
Citera
2017-02-17, 03:17
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechosenpeople
Hej! Skrev ett inlägg på ett engelskspråkigt forum, hoppas det funkar:

Uppskattar all hjälp jag kan få...!

Jag hade nog testat att göra en ren installation istället.

Ett par frågor.

1. Har du tillgång till en annan dator?
2. Windows 10 var förinstallerat på datorn när du köpte den? eller fick du med en produktnyckel?

Om du har tillgång till en annan dator så skapar du en Windows installationsskiva med Media creation tool. https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Citera
2017-02-17, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jag hade nog testat att göra en ren installation istället.

Ett par frågor.

1. Har du tillgång till en annan dator?
2. Windows 10 var förinstallerat på datorn när du köpte den? eller fick du med en produktnyckel?

Om du har tillgång till en annan dator så skapar du en Windows installationsskiva med Media creation tool. https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

1. Ja.
2. Windows 10 installerades automatiskt när jag startade datorn för första gången. Jag fick alltså datorn direkt från lagret och den är helt ny, icke begagnad/tidigare använd.

Men nu är jag alltså fast i system recovery i ungefär 2 timmar och det står 34%. Är det safe att hålla ned power-knappen och på det viset starta om datorn?
Citera
2017-02-17, 03:26
Medlem
Tycker att detta förtjänar ett nytt inlägg. Återställningen hoppade precis från 34% (som det var fast vid i 2 timmar+) till 94%. Nu har det suttit på 94% i ungefär en minut och jag väntar tålmodigt...
Citera
2017-02-17, 03:28
Medlem
Servals avatar
Citat:
1. Ja.
2. Windows 10 installerades automatiskt när jag startade datorn för första gången. Jag fick alltså datorn direkt från lagret och den är helt ny, icke begagnad/tidigare använd.

Men nu är jag alltså fast i system recovery i ungefär 2 timmar och det står 34%. Är det safe att hålla ned power-knappen och på det viset starta om datorn?

Ja du har ju inte så mycket val.
Citera
2017-02-17, 03:29
Medlem
Servals avatar
Citat:
Tycker att detta förtjänar ett nytt inlägg. Återställningen hoppade precis från 34% (som det var fast vid i 2 timmar+) till 94%. Nu har det suttit på 94% i ungefär en minut och jag väntar tålmodigt...

Ja då är det bara att vänta. Konstigt dock att det tog så otroligt lång tid.
Citera
2017-02-17, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Ja då är det bara att vänta. Konstigt dock att det tog så otroligt lång tid.

Ja, verkligen... Jag körde en samtida system recovery på min stationära HP-dator och den blev klar inom intervallet 30 - 45 minuter...

Detta har fan kört över min sömn, skulle gått och lagt mig för sisådär tre timmar sedan. Hoppas allt blir bra nu. Den ligger på 97%, borde väl gå i mål alldeles strax. Återkommer med uppdatering.
Citera
2017-02-17, 03:34
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ja, verkligen... Jag körde en samtida system recovery på min stationära HP-dator och den blev klar inom intervallet 30 - 45 minuter...

Detta har fan kört över min sömn, skulle gått och lagt mig för sisådär tre timmar sedan. Hoppas allt blir bra nu. Den ligger på 97%, borde väl gå i mål alldeles strax. Återkommer med uppdatering.

Passa på att skapa dig en skiva så du har till nästa gång det blir problem. Alltid en fördel att köra rena installationer, så slipper man "skräpet" som tillverkaren lagt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in