2019-05-12, 23:41
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Hmmmhmmm...

Manipulerade grafer.
Detta läser som en jävla sitcom. "I knew it, mole people!".
Citera
2019-05-12, 23:54
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Hmmmhmmm...

Manipulerade grafer.

Jag vill nog ha en hederlig graf som visar grader uppifrån och ned tack!

Sedan är det kul att se hockeysticken som slutar med år 2000. Hur skulle den se ut idag tror du?

När du har besvarat den sista frågan vill jag att du uppskattar din egen IQ som avvikelse från medelvärdet 0.

Det skulle jag uppskatta!

/Johan
Jämför trenden för det senaste 19 åren med trenden från 1971 eller 1981 ill 2000 så är trenden för de sista decennierna under 1900-talet ca 0.13 grader, medan den för de 19 senaste är 0.21 grader per årtionde. Den sticker alltså iväg ännu brantare efter år 2000.

Det är alltså tre oberoende publicerade grafer som visar samstämmiga resultat. Ta och googla på Pages2k. Det är en massiv studie.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-05-12 kl. 23:59.
Citera
2019-05-13, 00:00
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Att istället beskylla en ståndpunkt för att vara "förnekare", extremister eller hysteriker är ovetenskapligt. Det handlar om retorik. Att säga att någon är förnekare, extremist eller hysteriker är ett retoriskt grepp som kallas för ett etosargument.

/Johan
Liksom "ointelligent".
Citera
2019-05-13, 00:00
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Man uppställer hypoteser som testas, experiment som replikeras eller inte replikeras, logiska argument som kritiseras, utvärderas och eventuellt förkastas.
Du svarade aldrig på mitt inlägg. Jag bad dig om en källa på det enda påståendet du gjorde till mig (istället för att ställa frågor).
Citat:
Som ni inte ens förstår era intellektuella mongoloider är att den andropogena uppvärmningen på 100 år beräknas vara ungefär 0,5 grader.
etos....
Citera
2019-05-13, 00:13
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Första meningen i alla läroböcker imeteorologi lyder ungefär så här: Skillnaden mellan väder och klimat är att klimatet är väder på en tidsrymd längre än 30 år.

Med detta menar man ungefär som så att värdet varierar slumpvis och att för att det ska betraktas som klimat måste man titta på väder över längre tidsperioder - åtminstone 30 år.

Du verkar ha missat det va? Kan det bero på att du inte ens läst en grundkurs i klimatologi?

Så vill jag att du kommenterar hur du tror att hockeystickkurvan som slutar år 2000 ser ut idag?

/Johan
Visst, trender ser man dock också på 20 år. Trenden för de senaste 30 åren, enligt GISTEMP. 0.195 grader per årtionde. De senaste 30 åren under 1900-talet: 0.177 per årtionde.

Hur den ser ut just idag har du själv besvarat. Trender behöver dras över flertalet år. Klimatsignalen börjar visa sig vid ca 10 - 15 år, när det gäller temperatur. Prova själv här:
http://www.woodfortrees.org/plot/
Citera
2019-05-13, 00:17
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursäkta men det är ett verifierbart faktum.

"Ointelligent" är faktiskt något specifikt, en egenskap som vi kan mäta och undersöka. Det är är något som ni för övrigt verifierar i tråden varje inlägg ni försöker uttrycka er. Hahaha!

Det är rentav ett faktapåstående.

Som vi givetvis måste undersöka giltigheten av!

Däremot "förnekare", "extremist", "hysteriker", "myter" osv är väldigt luddiga begrepp som inte kan mätas eller värderas som varken giltiga eller ogiltiga.

Titta på förintelsen och invandringsdebatten och brexit så kommer ni att se exakt samma språkbruk. Fundera på vad det kan innebära!

God natt så länge trögskallar! ;-)

/Johan
Det vore dock trevligt om du kunde vänta med att förolämpa dina med/motdebattörer med "ointelligenta" tills du fått tillfälle att undersöka saken. Samma sak med "mongoloider", tills du fått tillfälle att göra kromosomtester. Jag antar att du kläcker ur dig uttalanden som gör anspråk på fakta, utan grund också i klimatfrågan. Liksom du beskyller studier för att vara manipulerade utan grund. Apropå ovetenskapligt.

Hoppas någon del av dig har tagit till sig svaren du fått ikväll. Även om jag är skeptisk till den saken. Men vem vet. Kanske det finns en (klimat)realist i dig, någonstans.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-05-13 kl. 00:23.
Citera
2019-05-13, 00:22
Medlem
Ree81s avatar
Hahaha, jag utfört en rolig grej idag på Lars Berns förnekarblogg.

Jag har idag utfört ett experiment på hans hemsida. Jag antog användaren "Tobbe", som kan ses i länken nedan. Att det är jag kan ni rimligtvis komma fram till då vi har samma avatar.

https://anthropocene.live/2019/05/12/nej-eu-valet-ar-inte-en-folkomrostning-mot-hogerextremism/

"Tobbe" är en person som enbart gör faktarelaterade kommentarer, och beskriver dem utan åsikter. Dvs. det är en "anti-förnekare" till användare. Jag är otroligt trevlig genom hela processen, och det här inlägget från Lars är det första jag kommenterar på. Lars bad mig dessuom att följa en massa regler, och "avslöja vem jag var" för honom i ett personiigt mejl till honom, där han "lovar att inte avslöja min identitet". Suspekt många steg för att ens få skriva alltså.

Inom 12 timmar har han börjat censurera bort mina inlägg. Stort skratt!!

När jag kontrar ett rent rykte i tråden skriver Lars såhär om en rent vetenskaplig fråga:
Citat:
Den som är insatt i strålningsfysikens lagar vet att en växthusgas effekter är logaritmiskt avtagande med stigande koncentration. Koldioxiden närmar sig nu snabbt sin mättnadsnivå varefter den kommer att ha ringa påverkan på strålningsbalansen. Detta är samma fenomen som när man målar en glasruta med vit färg. Efter första strykningen släpper den fortfarande igenom en del ljus, men efter tre/fyra strykningar så har allt ljus blockerats och då spelar det inte längre ngn roll hur mkt färg man stryker på. Det är en myt att en fortsatt stigande koldioxidhalt skulle kunna förgöra planeten. Myten bygger på overifierade antaganden om en förstärkning av vattenångans växthuseffekt, men någon sådan effekt har inte observerats vilket är förklaringen till att alarmistiska datormodeller inte stämmer med faktiska observationer.
Detta är självklart totalt trams, så "Tobbe" ifrågasätter Lars (på Lars egna blogg), och påstår att
Citat:
"Det där låter inte vetenskapligt. Det förefaller osannolikt att vetenskapsmännen bakom IPCC missat detta på något outgrundligt sätt. Har du en källa?".
Inlägget raderas, och Lars redigerar sitt ovanstående inlägg med tillägget "Skriv inte om klimat på min blogg, det handlar inte om klimatet nu!".
Citera
2019-05-13, 00:30
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Hahaha, jag utfört en rolig grej idag på Lars Berns förnekarblogg.

Jag har idag utfört ett experiment på hans hemsida. Jag antog användaren "Tobbe", som kan ses i länken nedan. Att det är jag kan ni rimligtvis komma fram till då vi har samma avatar.

https://anthropocene.live/2019/05/12/nej-eu-valet-ar-inte-en-folkomrostning-mot-hogerextremism/

"Tobbe" är en person som enbart gör faktarelaterade kommentarer, och beskriver dem utan åsikter. Dvs. det är en "anti-förnekare" till användare. Jag är otroligt trevlig genom hela processen, och det här inlägget från Lars är det första jag kommenterar på. Lars bad mig dessuom att följa en massa regler, och "avslöja vem jag var" för honom i ett personiigt mejl till honom, där han "lovar att inte avslöja min identitet". Suspekt många steg för att ens få skriva alltså.

Inom 12 timmar har han börjat censurera bort mina inlägg. Stort skratt!!

När jag kontrar ett rent rykte i tråden skriver Lars såhär om en rent vetenskaplig fråga: Detta är självklart totalt trams, så "Tobbe" ifrågasätter Lars (på Lars egna blogg), och påstår att Inlägget raderas, och Lars redigerar sitt ovanstående inlägg med tillägget "Skriv inte om klimat på min blogg, det handlar inte om klimatet nu!".
Dessutom:

lim lg(x) = ∞
x->∞
Någon mättnad blir det enligt resonemanget inte. Dessutom kan logaritmiska samband innehålla fler faktorer som gör lutningen brantare, trots logaritmisk.

I koldioxidens fall dF=5.35 * ln (C/C0).
Vid fördubbling: 5.35*ln(2)=~3.7 W/m^2.

Förövrigt heter det "logaritmiskt växande" med koncentrationen och inte "logaritmiskt avtagande". Derivatan är det som är avtagande(negativ andraderivata). Inte logfunktionen.

Bern håller samma nivå som den genomsnittliga förnekaren i denna tråd. Tillochmed jag ser igenom sörjan. Och jag har inte ens doktorerat. Jag förstår inte hur det kan finnas folk som köper skiten.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-05-13 kl. 00:47.
Citera
2019-05-13, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
När jag kontrar ett rent rykte i tråden skriver Lars såhär om en rent vetenskaplig fråga:
"Den som är insatt i strålningsfysikens lagar vet att en växthusgas effekter är logaritmiskt avtagande med stigande koncentration... "
Detta är självklart totalt trams,
Ja, redan där i första meningen blev det fel. För CO2 är sambandet approximativt logaritmiskt, men det är ingen naturlag utan för gaser med lägre koncentration som CH4 eller CFC är sambandet snarare som roten ur koncentrationen respektive linjärt. Faran med att inleda med självsäkra påståenden som "Den som är insatt i strålningsfysikens lagar" är att sådana fadäser ser mer illa ut.

Kan lägga till en snabb referens:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/2016GL071930
Citera
2019-05-13, 07:21
Medlem
Citat:
IPCC angav i en av sina rapporter att alla Himalayas glaciärer skulle smälta till 2025. Och den rapporten torde ha korrlästs av hundratal personer. Något som skvallrar om deras låga intellifens pga de inte reagerade på innehållet. För det är typ gymnasienivå på det.
Det där slår dock åt båda håll. Tänk på alla "skeptiker" (eftersom vi tydligen inte får kalla dem för förnekare) som ägnade åratal åt att tala om hur dåliga IPCC är utan att hitta detta så uppenbara fel. Är inte det än mer pinsamt?

I verkligheten finns alltid fel i sådana där långa rapporter eller böcker. Människor är inte perfekta utan fel smyger sig in. Rapporterna är trots allt rätt långa.
Citera
2019-05-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det tycker jag mig gjort. Men jag får nog svårt att övertyga dig om att empiriska data är empiriska, med tanke på att jag inte har att tillföra xenonens svar. Du fick dessutom två stycken länkar. Gäller allmänt hyfs bara åt ett håll? Du slänger ut ett påstående som du inte belägger. Var god gör detta. Jag misstänker nämligen att du har missförstått en vital sak i sammanhanget. Det bör även ligga i ditt intresse att vara öppen med vilken information du bygger dina påståenden och uppfattningar på. Om du nu är intresserad av ämnet, på riktigt.
Här kan du själv studera den råa empirin. Berätta gärna om du hittar något oroväckande med avseende på luftfuktighet:
https://www.esrl.noaa.gov/psd/cgi-bin/data/timeseries/timeseries1.pl
Citera
2019-05-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Här kan du själv studera den råa empirin. Berätta gärna om du hittar något oroväckande med avseende på luftfuktighet:
https://www.esrl.noaa.gov/psd/cgi-bin/data/timeseries/timeseries1.pl
Vet du givet ditt förakt för modeller vad "Reanalysis" innebär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in