Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Men vad har det faktum att det finns fler klimatpåverkande faktorer än CO2 att göra med CO2 som klimatpåverkande faktor, den faktor som är mest central för AGW? Vad har tidigare klimatförändringar för bäring på koldioxid som drivare i dagens klimatförändring? När dessutom koldioxiden spelat stor roll i dessa historiska variationer. Ingen har sagt emot att det finns fler faktorer som kan utgöra klimatforcings. Du använder det dock här implicit för att försöka säga att koldioxid inte kan vara en sådan. Det är den logik jag bad dig förklara.
Jo vetenskap går ut på att man VET. Inte TROR.
Hur ska då jag VETA att koldioxid orsakar klimatförändringarna.
Ja till att börja med måste jag förstå TEORIN eller HYPOTESEN att koldioxidhalten påverkar jordens temperatur.
CHECK! Jag begriper det.
Nu kommer vi till BEVISEN för att det är så.
Det är här som det börjar krävas en viss tankeansträngning...
För om man inte vet hur temperaturen varierar till följd av de övriga faktorerna - hur vet man då hur mycket man ska tillskriva koldioxiden?
Svaret är naturligtvis att man inte vet det utan det handlar om ANTAGANDEN. Mer eller mindre substantiella sådana.
För att kunna göra kvalificerade antaganden så är det rimligt att jämföra dagens temperaturvariationer med tidigare seklers variationer.
Dvs om nu koldioxiden ligger bakom borde vi kunna förvänta oss en BRANTARE och häftigare temperaturstegring i vår samtid än under exempelvis 1600-talet.
Så är dock inte fallet om vi tittar på vad som finns av långtidsgrafer.
Och det faktum att ni inte själv kan klura ut detta innebär att ni - som jag tidigare nämnt - är fullkomligt intellektuellt efterblivna.
/Johan