2018-10-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så gärna så, jag gör detsamma när jag läser ditt svar.

Den här temperaturökningen är inte en naturlig variation. Detta är undersökt.

Klimatforskningen har ägnat årtionden åt att hitta förklaringar till uppvärmningen, de möjligheter du nämner är undersökta.

Resultatet är att den kraftigt ökade CO2-halten UTAN TVIVEL står för merparten av temperaturökningen.

Ingen förnekar dessa naturliga variationer i jordens historia. Men den nuvarande temperaturökningen beror på att CO2-halten har blivit extremt hög. Den har varit ca 280 ppm i minst 800 000 år, nu är den över 400 ppm. Om du inte är helt okunnig om växthuseffekten, så förstår du att mer CO2 betyder mer värme.

Havsnivån höjs nu successivt. Den är tydlig på många ställen runtom på jorden.

Har du redan glömt den extremt varma sommaren? Den varmaste på 260 år. Det är mycket extremt och det fick också konsekvenser. Svåra bränder och kraftigt minskade skördar. Det vill vi inte ha mer av, eller hur?

Nej.

Tycker du att det är bra att vi människor utrotar djur?

Ju tidigare vi stoppar utsläppen av CO2, desto mindre blir kostnaderna. Det är den enkla matematiken.
Eftersom vi knappt har gjort något hittills få vi vanliga människor BÅDE betala för följderna av extrema väder OCH nödvändiga subventioner för att fasa ut den fossila energin.

Jag känner inte till den uppgiften.

Den här klimatförändringen är skapad av våra utsläpp av CO2. Du kan inte säga att IPCC har fel genom att föreslå andra möjligheter som redan är undersökta och avfärdade. Du måste förstå att dina invändningar inte har någon giltighet, forskningen säger emot dig.

Klimatforskningen och IPCC har haft rätt på alla väsentliga punkter. Det är hög tid att alla fattar att det här är på allvar.

Vilka har undersökt, vems undersökning har presenterats som offentlig? De som tjänar sitt uppehälle på att hysterin fortsätter, har presenterat undersökningar som visar att de har rätt... Objektivt...

ok, den kraftigt ökade CO2 halten, dvs männsklighetens ökade CO2 påverkan på 0,00000048 delar från 0,00000025 skapar denna ökning?. yes....

Kan du visa korrelationen mellan temp och CO2 värde?

Stigningen visas på många ställen säger du. Borde det inte synas överallt samtidigt?

Nä, "klimarforskare" har ägnat årtionden att bevisa sin egen teori och tjäna pengar på det.

ok, så en varm sommar är bevis? Det har aldrig varit torka, missväxt mm? Bra argument.

Om CO2 frågan hade varit en realitet hade akuta program redan tagits i bruk. Massavrättningar, totalförbud mot allt vad förbränning heter, extrem utvandring till ogästvänliga områden där utsläpp är omöjliga osv. Det har inte skett för makthavare vet att det är bull.

Återigen, vår ökning av CO2 Utsläpp från 0,00000025 till 0,00000048 dvs, 0,48 PPM är boven. Att du ens vågar andas.
Aha, det var det Breivik gjorde på utöja! Han räddade mänskligheten genom att minska CO2 användet av sina offer!

Den logiken var inte dum du... Låt oss se om vi kan applicera det på andra områden.
- Gud finns. All forskning gjord av religiösa har avfärdat alla andra alternativ. Du måste förstå att du inte kan ha invändningar, forskningen säger emot dig
- Ford är den bästa bilen i hela världen, alla Fords bilförsäljare har bevisat det.
osv...
Citera
2018-10-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Återigen, vår ökning av CO2 Utsläpp från 0,00000025 till 0,00000048 dvs, 0,48 PPM är boven.
Bortsett från allt ditt andra svammel, kan du i alla fall få den här enkla siffran rätt. CO2-halten har stigit från 280 till 410 ppm, det är en ökning orsakad av människan på 130 ppm inte 0,46 ppm.
Citera
2018-10-09, 16:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vilka har undersökt, vems undersökning har presenterats som offentlig? De som tjänar sitt uppehälle på att hysterin fortsätter, har presenterat undersökningar som visar att de har rätt... Objektivt...
Du verkar märkligt främmande för vetenskap.

Tusentals klimatforskare över hela världen har studerat uppvärmningen i flera årtionden. De samlar mätdata både i nutid och i historisk tid. De har studerat alla möjliga teorier om vad uppvärmningen beror på. Och de har följt dess konsekvenser.

När man ser att "små" förändringar i medeltemperaturen medför stora konsekvenser, ja, då är det ju inte konstigt om det väcker oro.
Citat:
ok, den kraftigt ökade CO2 halten, dvs männsklighetens ökade CO2 påverkan på 0,00000048 delar från 0,00000025 skapar denna ökning?. yes....

Nu var det inte dessa siffror jag angav. Ökningen av CO2-halten är ca 40 %.
Citat:
Kan du visa korrelationen mellan temp och CO2 värde?

Den är tydlig när man ser det i diagramform och den är väl dokumenterad. Men jag förstår att du är totalt okunnig om växthuseffekten, trots att man lär sig sånt i skolan. Utan växthuseffekten skulle jorden vara så kall att du inte skulle vilja bo här.
Men det kallar du väl också religiös hysteri.
Citat:
Stigningen visas på många ställen säger du. Borde det inte synas överallt samtidigt?

Känner du till något som kallas landhöjning?

Citat:

Nä, "klimarforskare" har ägnat årtionden att bevisa sin egen teori och tjäna pengar på det.

Om det handlat om att tjäna pengar, så hade nog de flesta klimatforskarna ägnat sig åt annan verksamhet.
Citat:
ok, så en varm sommar är bevis? Det har aldrig varit torka, missväxt mm? Bra argument.

Du förstår tydligen inte skillnaden mellan en naturlig variation och en väldigt sällsynt variation. Och detta är bara en av många, många extrema väder som varit runtom i världen.
Citat:
Om CO2 frågan hade varit en realitet hade akuta program redan tagits i bruk. Massavrättningar, totalförbud mot allt vad förbränning heter, extrem utvandring till ogästvänliga områden där utsläpp är omöjliga osv. Det har inte skett för makthavare vet att det är bull.

Återigen, vår ökning av CO2 Utsläpp från 0,00000025 till 0,00000048 dvs, 0,48 PPM är boven. Att du ens vågar andas.
Aha, det var det Breivik gjorde på utöja! Han räddade mänskligheten genom att minska CO2 användet av sina offer!

Den logiken var inte dum du... Låt oss se om vi kan applicera det på andra områden.
- Gud finns. All forskning gjord av religiösa har avfärdat alla andra alternativ. Du måste förstå att du inte kan ha invändningar, forskningen säger emot dig
- Ford är den bästa bilen i hela världen, alla Fords bilförsäljare har bevisat det.
osv...
Trams.
Kanske är du för korkad för att förstå vad forskning och vetenskap är. Religion är något helt annat. Det är du som ägnar dig åt TRO här. Du tror inte på forskningsresultat och vetenskap. Du tror hellre på dina egna teorier. Har du inte lärt att skilja på fakta och tro?
Citera
2018-10-09, 17:27
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bortsett från allt ditt andra svammel, kan du i alla fall få den här enkla siffran rätt. CO2-halten har stigit från 280 till 410 ppm, det är en ökning orsakad av människan på 130 ppm inte 0,46 ppm.
Kan du påvisa att just de 130 ppm kommer enbart av mänskligt påverkan och är helt fri från andra orsaker?
Citera
2018-10-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Kan du påvisa att just de 130 ppm kommer enbart av mänskligt påverkan och är helt fri från andra orsaker?
Vi har släppt ut ungefär dubbelt så mycket CO2 som motsvarar dessa 130 ppm. Det som måste besvaras är inte vad som fått halten att öka utan varför den inte ökat mer, dvs vart hälften av våra utsläpp tagit vägen. Gradvis har man lyckats täppa igen det hålet med mätningar som visar hur mycket som tas upp i haven och i olika biotoper på land.
Citera
2018-10-09, 17:57
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Vi har släppt ut ungefär dubbelt så mycket CO2 som motsvarar dessa 130 ppm. Det som måste besvaras är inte vad som fått halten att öka utan varför den inte ökat mer, dvs vart hälften av våra utsläpp tagit vägen. Gradvis har man lyckats täppa igen det hålet med mätningar som visar hur mycket som tas upp i haven och i olika biotoper på land.

Du hade inget som påvisade det hela alltså? Bra!
Citera
2018-10-09, 18:19
Medlem
Citat:
Du hade inget som påvisade det hela alltså? Bra!
Du menar om jag kan bevisa att det inte finns en för oss okänd mekanism som ökar CO2-halten? Nej, hur skulle man kunna bevisa något sådant? Ingen vetenskap är möjlig på sådana villkor.
Citera
2018-10-09, 18:28
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Du menar om jag kan bevisa att det inte finns en för oss okänd mekanism som ökar CO2-halten? Nej, hur skulle man kunna bevisa något sådant? Ingen vetenskap är möjlig på sådana villkor.

Nej, jag menade:

Citat:

Går väl knappast att misstolka frågan?
Citera
2018-10-09, 18:49
Medlem
Citat:
Nej, jag menade:
Du menade exakt vad jag skrev: att jag skall kunna visa att det inte finns några okända " andra orsaker". Detta är principiellt omöjligt. Det kan alltid, i all vetenskap, finnas några "andra orsaker" som ingen tänkt på. Vi har en vetenskapsdisciplin som sysslar just med kolcykeln, om du anser denna är fel är det upp till dig att visa på felen och komma med något bättre.
Citera
2018-10-09, 18:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej, jag menade:

Klimatforskningen har kommit fram till att uppvärmningen utan tvivel huvudsakligen beror på våra utsläpp. Detta har man slagit fast sedan andra tänkbara orsaker har undersökts. Därmed lämnar man en möjlighet öppen för att det kan finnas någon orsak som inte har undersökts och som kanske bidrar lite.

Det är alltså våra utsläpp som vi skall fokusera på, det ÄR orsaken till uppvärmningen.

Xenonen påpekar att haven har tagit upp en massa CO2 också. Om de inte hade gjort det, skulle uppvärmningen varit högre än en grad, kanske i närheten av 1,5. Det här är alltså av stor betydelse.

Varför fortsätta leta efter andra orsaker när vi redan känner till den viktigaste? För att det är fel orsak för en del?
Senast redigerad av humanlife 2018-10-09 kl. 19:00.
Citera
2018-10-09, 18:56
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Du menade exakt vad jag skrev: att jag skall kunna visa att det inte finns några okända " andra orsaker". Detta är principiellt omöjligt. Det kan alltid, i all vetenskap, finnas några "andra orsaker" som ingen tänkt på. Vi har en vetenskapsdisciplin som sysslar just med kolcykeln, om du anser denna är fel är det upp till dig att visa på felen och komma med något bättre.

Så under planetens historia innan industriåldern har co2 nivån i atmosfären aldrig fluktuerat? Är det det du menar?

Annars har jag väldigt svårt att tro på ditt grundlösa påstående att 130ppm är till 100% en effekt av mänsklig aktivitet.

Vill du kanske ändra ditt ursprungliga påstående? Du vet, du brukar ju vara rätt noga med att kräva millimeterprecision på dina meningsmotståndares uttalanden. Tänkte det kunde vara klädsamt av dig att hålla samma höga standard själv?
Citera
2018-10-09, 18:59
Medlem
Citat:
Så under planetens historia innan industriåldern har co2 nivån i atmosfären aldrig fluktuerat? Är det det du menar?
Nej. Att halten nu ökar pga mänskliga utsläpp är inte detsamma som att påstå att mänskliga utsläpp är allt som kan ändra halten.
Citat:
Annars har jag väldigt svårt att tro på ditt grundlösa påstående att 130ppm är till 100% en effekt av mänsklig aktivitet.
Då får du allt förklara vad du menar skulle orsakat denna ökning istället. Saker sker för det mesta av en anledning, förstår du. Du kan också förklara vart all den CO2 vi släpper ut i atmosfären tar vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in