2019-05-12, 18:18
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81

Vart är länken till ditt påstående? Om du syftar på NASA-rapporten så:

https://edition.cnn.com/2019/02/13/world/china-india-greener-planet-scli-intl/index.html

Gör om gör rätt,

Självklart går det att bevisa att jorden är torrare än tidigare, men det är lika lätt att bevisa att jorden är grönare än tidigare.

Det beror helt på vilken forskare du väljer att tro på.
Citera
2019-05-12, 18:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Självklart går det att bevisa att jorden är torrare än tidigare, men det är lika lätt att bevisa att jorden är grönare än tidigare.

Det beror helt på vilken forskare du väljer att tro på.
Torr och grön är inte varandras motsatser.
Citera
2019-05-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Dock är denna grönare jord till stor del koncentrerad till Kina och Indien, och inget naturligt utan en följd av trädplantering och intensivare jordbruk:
https://www.nasa.gov/feature/ames/human-activity-in-china-and-india-dominates-the-greening-of-earth-nasa-study-shows
Återstår att se hur länge grundvattnet räcker.
Citera
2019-05-12, 20:10
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Hej din pajas!

Jag ser inte att du någonstans använder något annat än etosargument.

Orsaken till det är att du inte har tillgång till några fakta överhuvudtaget.

Orsaken till att jag vet det är att logosargument inte presenteras i media.

Nu när vi är kvitt vad gäller förolämpningar kan vi således gå tillbaka till fakta.

I detta fall: Hur stora har temperaturökningarna under industrialismen varit tror du?

Tror du vi kan enas kring denna faktor?

Anser du att fakta kring detta är av betydelse för vår möjlighet att avgöra om vi har en klimatkris eller inte?

/Johan
Du skriver rätt konstigt. Men medeltemperaturen på jorden har gått upp med ca: 1C. Vi bör inte närma oss 1.5C om vi inte vill få digra konsekvenser.
Citera
2019-05-12, 20:14
Avstängd
Citat:
Du skriver rätt konstigt. Men medeltemperaturen på jorden har gått upp med ca: 1C. Vi bör inte närma oss 1.5C om vi inte vill få digra konsekvenser.

Jag förstår att du tycker att jag skriver konstigt. Det är för att jag använder något som kallas för logiska resonemang.

Bra då är vi överens om grundläggande fakta:

Temperaturen har ökat med ungefär 1 grad på 100 år.

Sedan vet vi att IPCC menar att vi riskerar att få en temperaturhöjning på mellan 2 och 6 grader. Eller hur?

Nästa fråga är: Hur vet vi vilken del av temperaturhöjningen som är antropogen (orsakad av människan) och vilken andel som är normala temperatursvängningar?

För du vet väl att temperaturen fluktuerade även under 1100-talet va? Innan vi började bränna fossilbränslen. Och under 1600-talet också. Och under 1800-talet för den delen.

Jag upprepar frågan: Hur vet vi vilken andel av 1 grad som människan har orsakat?

/Johan
Citera
2019-05-12, 20:26
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Det stora och centrala problemet är att "klimatet" har kidnappats av en pseudovetenskaplig falang som hotar med domedagen likt medeltida predikanter. Pseudovetenskaplig, frågar vissa sig? Ja, i den meningen att man inte vill föra en vetenskaplig diskussion utan konsekvent avvisar all kritik och alla invändningar som strunt. Det är inte så vetenskap fungerar, men med en okunnig media- och politikerkår kan man göra på det viset. Diktatur, någon?
Om det fetade. Säker på att du inte pratar om förnekarsidan nu? Kolla igenom tråden. Det finns gott om källhänvisningar. Förnekarsidan "försöker" väl, men det blir mest bloggar. (Jag citerade dig i en annan tråd)
Citera
2019-05-12, 20:34
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Sedan vet vi att IPCC menar att vi riskerar att få en temperaturhöjning på mellan 2 och 6 grader. Eller hur?

Nästa fråga är: Hur vet vi vilken del av temperaturhöjningen som är antropogen (orsakad av människan) och vilken andel som är normala temperatursvängningar?

För du vet väl att temperaturen fluktuerade även under 1100-talet va? Innan vi började bränna fossilbränslen. Och under 1600-talet också. Och under 1800-talet för den delen.

Jag upprepar frågan: Hur vet vi vilken andel av 1 grad som människan har orsakat?

/Johan
Lägg märke till vilken tråd du befinner dig i. Angående din första fråga, det står i tråden. Tror det togs upp av humanlife antingen på denna sida eller förra sidan. Kortfattat: Vi ser inte bara en ökning av CO2 i atmosfären, utan av 2-3 andra gasmolekyler som enbart kan komma från fossila bränslen. Med andra ord kan man inte titta på en enskild CO2-molekyl och säga "Japp, det här är från fossilt bränsle!". Men om vi vet att de andra molekylerna (glömt namnet) enbart kommer från fossila bränslen, då de inte fanns i atmosfären innan den industriella åldern, så blir det ett bevis på att det är vi som släppt ut CO2.

För att inte nämna, om det inte är vi, vart kommer den annars ifrån? Och vart försvann den CO2 vi släpper ut årligen?

Uppvärmningarna som du tar upp har diskuterats till döds på forumdelen. Är ingen expert själv, men som jag förstår är det heller inget argument som förnekarsidan kan använda sig av.
Citera
2019-05-12, 20:41
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Inte Nilsson - Bengtsson.

Jag har inte varit in på Wikipedia nyligen - men du kanske vill ha min två år gamla printscreen innan alarmisterna började kasta bajs på honom?

Ärligt talat behövs inte det. Räcker med att kolla in när han pratar och ger fakta på Youtube.

Jämför det med Rockströms framträdande. Eller Gretas. Eller Väder-Per. Eller Isabella Lövin.

Sedan sitter du ned och gör en argumentationsanalys och skriver upp vad som är patos, etos respektive logosargument. Samt vilka argument som underbyggs med fakta samt så kollar du vilka fakta som kan verifieras.

Begriper inte varför man inte lär ut basal argumentationsanalys vid universiteten längre.

/Johan
Uppenbarligen var materialet på för hög nivå för eleverna. Du förstår den inte ens. I slutändan ska varje påstående ha en källhänvisning, särskilt när det kommer till vetenskap. Om du verkligen tror på vad du säger skulle du inte skriva strunt som antyder att "mannens bakgrund som meteorolog gör honom trovärdig".
Senast redigerad av Ree81 2019-05-12 kl. 20:56.
Citera
2019-05-12, 20:45
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Om det fetade. Säker på att du inte pratar om förnekarsidan nu? Kolla igenom tråden. Det finns gott om källhänvisningar. Förnekarsidan "försöker" väl, men det blir mest bloggar. (Jag citerade dig i en annan tråd)
Tack för vänligt svar. Det är sådana attityder jag saknar. Själv tycker jag att det finns för många områden där klimatalarmisternas argument är märkliga och framstår som absurda eller rent av felaktiga. Klimatfrågan är ett väl valt tvisteämne, enär de flesta människor inte har kunskap och bakgrund att begripa detaljerna. Man tror således på media och andra profeter. Jag, däremot, vill förstå, men eftersom locket konsekvent läggs på så förblir mina frågor obesvarade.
Citera
2019-05-12, 20:57
Avstängd
Citat:
Lägg märke till vilken tråd du befinner dig i. Angående din första fråga, det står i tråden. Tror det togs upp av humanlife antingen på denna sida eller förra sidan. Kortfattat: Vi ser inte bara en ökning av CO2 i atmosfären, utan av 2-3 andra gasmolekyler som enbart kan komma från fossila bränslen. Med andra ord kan man inte titta på en enskild CO2-molekyl och säga "Japp, det här är från fossilt bränsle!". Men om vi vet att de andra molekylerna (glömt namnet) enbart kommer från fossila bränslen, då de inte fanns i atmosfären innan den industriella åldern, så blir det ett bevis på att det är vi som släppt ut CO2.

För att inte nämna, om det inte är vi, vart kommer den annars ifrån? Och vart försvann den CO2 vi släpper ut årligen?

Uppvärmningarna som du tar upp har diskuterats till döds på forumdelen. Är ingen expert själv, men som jag förstår är det heller inget argument som förnekarsidan kan använda sig av.

Vänta nu!

Du svarar inte på frågan och låtsas som att den är ointressant.

Det är ungefär som att du försöker kritisera invandringspolitiken men inte kan avgöra hur många som invandrat.

Hur vet du ens att koldioxis är den primära molekyl som påverkar klimatet? Hur vet man ens att molekyler till att börja med påverkar klimatet och inte utgör en minor betydelse i förhållande till jordaxelns lutning eller solinstrålningen?

Jag gissar på att du inte har någon aning om eller kan besvara dessa frågor pga du saknar grundläggande kunskap i ämnet.

Har du ens naturvetenskaplig utbildning i fysik och kemi på gymnasienivå?

Det kan vara till hjälp för att resonera vetenskapligt och logiskt.

Vänliga hälsningar!

/Johan
Citera
2019-05-12, 20:59
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Tack för vänligt svar. Det är sådana attityder jag saknar. Själv tycker jag att det finns för många områden där klimatalarmisternas argument är märkliga och framstår som absurda eller rent av felaktiga. Klimatfrågan är ett väl valt tvisteämne, enär de flesta människor inte har kunskap och bakgrund att begripa detaljerna. Man tror således på media och andra profeter. Jag, däremot, vill förstå, men eftersom locket konsekvent läggs på så förblir mina frågor obesvarade.
Well, jag är inget bra exempel på person som kommer övertyga dig då, eftersom jag lätt blir irriterad. Flashback är trots allt fyllt till bredden med påståenden som gjorts populära av bloggar, "förnekarbloggar" som vi kallar dem i den här tråden.

I slutändan kan vem som helst skapa en blogg, få en ansamling och sprida sina åsikter och dåligt källhänvisade påståenden. Det ska jag medge gör debatten svårtolkad. Lösningen är jag osäker på, men det finns ingen "silverkula" för dessa problem vad jag vet.
Citera
2019-05-12, 21:04
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Jag gissar på att du inte har någon aning om eller kan besvara dessa frågor pga du saknar grundläggande kunskap i ämnet.
Tvärtom är jag rätt insatt i "förnekarargument" och kan svara på många av dem, även om andra i tråden som t.ex. Xenonen och humanlife är bättre på vissa saker, såsom de tidigare varma perioderna du tog upp.

Jag svarade på din fråga, såg du inte? Jag beskrev att det inte bara är CO2 som ökar, utan några andra gaser också. Dessa har ökat precis lika mycket som CO2, alltså går det dra slutsatsen att CO2-gasen kommer från fossila källor, dvs. mänskligt utsläpp.

Och självklart kan jag om jordlutningar och solinstrålning också, men läs ett par sidor av tråden innan du kräver ett svar från mig. Jag är 95% säker på att dessa saker tagits upp de senaste 4-5 sidorna, då de är väldigt vanligt förekommande i tråden. Är lite trött nu bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in