Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Alltså inte tidskriften Nature utan en av deras mindre prestigefyllda dotterjournaler. Själv har jag inte kompetens att bedöma, men vet att Zharkova fått kritik för sina tidigare modeller som ansetts alltför enkla och med dålig samstämmighet med verkligheten. Vi får väl se vad folk som kan ämnet har att säga så småningom.
Man har hållit på att leta dessa samband mellan klimat och solen sedan 1800-talet, det är en så uppenbar idé, men det mesta har runnit ut i sanden.
Det är helt riktigt uppenbart att idén att solen
och klimat har ett samband är rimlig. Det finns också ganska solida forskningsresultat med helt olika utgångspunkter som tyder på att det också är sant.
Orsaken till att det ”rinner ut i sanden” är att media (både MSM och vetenskapsjournaler) aktivt väljer att bortse från dessa resultat.
Min lärdom av allt detta är att det inte är den som logiskt argumenterar bäst, eller den som följer den vetenskapliga metoden bäst, som skapar vår tids sanning.
I en demokrati är det den som kontrollerar media som kontrollerar vad som är sanning. I mitt nästa liv ska jag inte fokusera på att förkovra mig i vetenskap och dess metoder, jag ska kontrollera medier.