2019-05-12, 20:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Var i Wikipedia artikeln står det?
Lennart Nilsson är inte ens klimatolog utan meteorolog. Konstigt det så sällan är klimatologer som är klimatskeptiker?

Enligt Wikipedia försökte Bengtsson få en klimatskeptisk artikel publicerad men blev refuserad för den innehöll för många fel . Det är rätt symptomatiskt för klimatskeptiker.

Inte Nilsson - Bengtsson.

Jag har inte varit in på Wikipedia nyligen - men du kanske vill ha min två år gamla printscreen innan alarmisterna började kasta bajs på honom?

Ärligt talat behövs inte det. Räcker med att kolla in när han pratar och ger fakta på Youtube.

Jämför det med Rockströms framträdande. Eller Gretas. Eller Väder-Per. Eller Isabella Lövin.

Sedan sitter du ned och gör en argumentationsanalys och skriver upp vad som är patos, etos respektive logosargument. Samt vilka argument som underbyggs med fakta samt så kollar du vilka fakta som kan verifieras.

Begriper inte varför man inte lär ut basal argumentationsanalys vid universiteten längre.

/Johan
Citera
2019-05-12, 20:11
Medlem
Med jämna mellanrum kommer det alltid fram grupper av domedagsprofeter och hävdar att jorden smäller i bitar när som helst, beroende på ditten och datten.
Sekten har alltid fel och det brukar sluta i kollektivt självmord.
Investera i popcorn.
Citera
2019-05-12, 20:20
Avstängd
https://klimathotet.com/?fbclid=IwAR1cUhaj5SL7ZDC87BsKV8Za43IbrSHRtvoYVaqa QyQ9V6_L17aSiluGFeo

Jag har faktiskt ägnat den större delen av min helg till att läsa på lite om "klimathotet".

Jag är absolut inte övertygad att vi står inför katastrofala konsekvenser utav "klimathotet". Om man nu följer de officiella siffrorna så kommer temperaturen (förutsatt att alla framtida prognoser är korrekta, vilket det visat sig gång på gång aldrig ha varit) så kommer temperaturen att öka med ca 1.3-1.8 grader om HUNDRA år.

Kollar man däremot på havsnivån så är stigningen konstant sedan 10000 år bakåt.

Det finns hur mycket som helst som är totalt osäkert, forskarna är ofta ute och cyklar när de kommer med sina prognoser...

Då har jag även suttit och läst igenom forskningsrapporter som "NASA" refererar till. Även många av rapporterna som den forskningsrapporten refererar till. Ingenstans finns det någon som helst säkert uttal om "Klimatförändring".

Det är lite skrämmande hur detta pushas som något helt självklart.

Lars Bern har faktiskt rätt i mycket av det han nämnt, då jag själv kommer till samma slutsatser.
Ta er tiden och gå igenom materialet, bilda er en egen uppfattning om vad som händer.
Citera
2019-05-12, 20:26
Medlem
Kallekools avatar
Tycker denne man känns väldigt populistisk. "jag kan mest, jag har rätt" är det jag hör genom hela videon.

Skördarna ökar i världen p.g.a. högre CO2-halter i atmosfären? Säkert...

Nej han känns inte som någon jag skulle lita på iaf...! Och då är inte jag på något sätt såld på andra sidan av denna debatten heller.
Citera
2019-05-12, 20:30
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Vad skulle politikerna tjäna på det? Företag däremot har väldigt mycket att tjäna på att ljuga om att det inte finns något hot.
Politikerna tjänar på det i form av pengar från företagen. Hört talats om Lobbygrupper?
Citera
2019-05-12, 20:34
Medlem
FacultyofMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Det stora och centrala problemet är att "klimatet" har kidnappats av en pseudovetenskaplig falang som hotar med domedagen likt medeltida predikanter. Pseudovetenskaplig, frågar vissa sig? Ja, i den meningen att man inte vill föra en vetenskaplig diskussion utan konsekvent avvisar all kritik och alla invändningar som strunt. Det är inte så vetenskap fungerar, men med en okunnig media- och politikerkår kan man göra på det viset. Diktatur, någon?

Vilken då kritik?
Citera
2019-05-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Inte Nilsson - Bengtsson.

Jag har inte varit in på Wikipedia nyligen - men du kanske vill ha min två år gamla printscreen innan alarmisterna började kasta bajs på honom?

Ärligt talat behövs inte det. Räcker med att kolla in när han pratar och ger fakta på Youtube.

Jämför det med Rockströms framträdande. Eller Gretas. Eller Väder-Per. Eller Isabella Lövin.

Sedan sitter du ned och gör en argumentationsanalys och skriver upp vad som är patos, etos respektive logosargument. Samt vilka argument som underbyggs med fakta samt så kollar du vilka fakta som kan verifieras.

Begriper inte varför man inte lär ut basal argumentationsanalys vid universiteten längre.

/Johan

Att lägga fram argument som låter vetenskapliga innebär inte att man har sanningen. Al Gore gör ju samma sak och ingen tror på honom.

Hur kan man vara Sveriges största expert på klimatet om man inte ens är klimatolog, och den enda artikel man försökt få publicerad i en renommerad tidskrift blev refuserad?
Det är som att tro att en fotexpert kan vara expert på förkylningar.

Lars Bern är civilingenjör i teknisk fysisk.

Konstigt att det så ofta är fysiker, kemister och geologer som blir klimatskeptiker. Det är som om det är något kring klimatologi de inte förstår.
Citera
2019-05-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://klimathotet.com/?fbclid=IwAR1cUhaj5SL7ZDC87BsKV8Za43IbrSHRtvoYVaqa QyQ9V6_L17aSiluGFeo

Jag har faktiskt ägnat den större delen av min helg till att läsa på lite om "klimathotet".

Jag är absolut inte övertygad att vi står inför katastrofala konsekvenser utav "klimathotet". Om man nu följer de officiella siffrorna så kommer temperaturen (förutsatt att alla framtida prognoser är korrekta, vilket det visat sig gång på gång aldrig ha varit) så kommer temperaturen att öka med ca 1.3-1.8 grader om HUNDRA år.

Kollar man däremot på havsnivån så är stigningen konstant sedan 10000 år bakåt.

Det finns hur mycket som helst som är totalt osäkert, forskarna är ofta ute och cyklar när de kommer med sina prognoser...

Då har jag även suttit och läst igenom forskningsrapporter som "NASA" refererar till. Även många av rapporterna som den forskningsrapporten refererar till. Ingenstans finns det någon som helst säkert uttal om "Klimatförändring".

Det är lite skrämmande hur detta pushas som något helt självklart.

Lars Bern har faktiskt rätt i mycket av det han nämnt, då jag själv kommer till samma slutsatser.
Ta er tiden och gå igenom materialet, bilda er en egen uppfattning om vad som händer.

Jag har gått genom materialet och problemet för klimatskeptikerna är att det innehåller så mycket halvsanningar. T ex säger de att isarna har växt på Nordpolen men undviker säga att de krympt rejält på Sydpolen (eller om det var tvärtom).

Jag föreslår att du kollar upp några motargument från t.ex. skepticalscience.com. Att bara lyssna på klimatskeptiker är som att bara lyssna på åklagarsidan. Man måste lyssna på försvaret också innan man gör sin bedömning.
Senast redigerad av grelin1999 2019-05-12 kl. 20:51.
Citera
2019-05-12, 20:49
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Vad skulle politikerna tjäna på det? Företag däremot har väldigt mycket att tjäna på att ljuga om att det inte finns något hot.

Ja då vart det ju helt plötsligt ett mysterium.

Företag som tjänar en massa pengar och med dessa avtal som politikerna skulle kunna tvinga länderna att ingå i som företagen skulle kunna tjäna många gånger mer på...

Men politiker får ju inte ta emot pengar från företag. Det är ju olagligt och moraliskt förkastligt.

Nått sånt händer ju inte i verkligheten, tror man på sånt är man konspirationsteoretiker och borde spärras in i omskolningsläger.
Citera
2019-05-12, 20:51
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Vill du hitta nollan så gå till toan och titta i spegeln. Anledningen till att man började kalla det "klimatförändringar" istället för "global uppvärmning" var för att varje snöfall och varje lite varmare sommar såklart inte är bevis för något. Däremot var förra sommaren en s.k. extremsommar. Det är trots allt "extremerna" som anses med klimatförändringar. Det kan med klimatförändringar t.ex. även bli extremt kallt pga. att polarströmmen destabiliseras och tar med sig stora mängder kall vind (som i Hollywood-rullen "The day after tomorrow"). Och visst, i April förra månaden bara kom det rekordmängder snö i centrala delarna av USA pga. precis detta. https://www.ecowatch.com/bomb-cyclone-us-extreme-weather-2634426271.html

Men fortsätt du klaga på saker du inte vet något om. Klimatförändringar kommer fortfarande innebära ett mer extremt väder.

Fast förra sommaren anses inte ha med klimatförändringar att göra enligt de lärda. Vilka välrennomerade forskare hävdar det?

Att vi skulle ha något större extremväder numera är trams. Vi hade varken en särskilt kall vinter (eller varm), lider inte av översvämningar eller annat som kan påstås vara extremväder.
Citera
2019-05-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FacultyofMind
Vet du vad global betyder?

Att kyliga Sverige också ska ingå i den globala omfattningen?

Visst, nu är det lätt att säga att klimathotet är en bluff i mitten av maj månad med endast ~10°C . Men jag själv är lite inne på det som Bern är inne på, det handlar främst om att närma sig agendorna, och man tar vilka vägar och metoder som helst för att komma dit, måtte det vara klimatet!
Citera
2019-05-12, 21:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Lars Bern själv kallar sig för "en student av Lennart Bengtsson", som är den största bedragaren i den svenska förnekarsfären. Bengtsson är numera en utstötting inom svensk vetenskap, då han 2014 gick med i en "right wing think tank" och ville ta emot miljontals kronor av rika oljemiljardärer för att bli deras språkrör. https://en.wikipedia.org/wiki/Lennart_Bengtsson GWPF, som gruppen hette, är en anti-vetenskaplig lobbygrupp som skriver "pressmeddelanden" om hur "bra ställt det är med klimatet, och hur bra koldioxid är för oss" m.m.

Vad Lars Bern tycker om klimat och politik borde rimligtvis ingen bry sig om, när han associerar sig med sånt här pack.

Lennart är en aktiv skribent på Lars Berns förnekarblogg.
Haha, snyggt försök till karaktärsmord. Arbetar du för Miljöpartiet? Lennart Bengtsson är kopplad till prestigefyllda Kungliga Vetenskapsakademin och är en av Sveriges mest meriterade klimatforskare. Han ÄR INTE klimatförnekare (motsvarande rasist/nazist/fascist för vänstern av de som vågar ifrågasätta) och han förnekar således inte kopplingen mellan koldioxid och temperaturökning, men är ingen alarmist varför media sällan vill ha med hans expertiskunskaper när de istället kan få ideologiskt färgade ja-sägare till miljömuppar eller Klimat-Greta som kör floskler men aldrig lösningar. Dock har Expressen intervjuat Bengtsson för ett tag sen, dock i en låst artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in