2019-05-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Forskning om bibeln är en helt annan sak än forskning om Guds existens. Bibeln innehåller inga forskningsresultat, tester o.s.v. om Guds existens.

Men man kan använda sig av forskningsresultat och tester för att bevisa Guds existens genom dom efterverkningar som skapats av Gud.

Citat:
Jag kan fortfarande inget om svarta hål. Min kommentar gällde ditt specifika uttalande om efterverkningarna från Gud.

Om du förstår dig på efterverkningar av Gud så förstår du efterverkningar av svarta hål.

T.ex. visar bilder efterverkningar av ett svart hål, men inte själva svarta hålet eftersom ett svart hål kan människan inte se.

På liknande sätt kan människan inte se Gud, men man kan se efterverkningar av honom.
2019-05-11, 08:30
Medlem
Citat:
Då är det bilderna på Gud som saknas....

Tyvärr, du ser inte bilder på ett svart hål, du ser bilder på hur det svarta hålet påverkar omgivningen, du ser bara efterverkningar av ett svart hål.
2019-05-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nej, men man ser tendenserna till artbildning.
Populationer a av fisk är ganska små. Sen, vid någon storm så försvinner några till ett annat ställe och när de varit där tillräckligt länge börjar skillnader märkas.

Som sagt skillnader är inte bevis på två olika arter. Olika hundraser kan ha jättestora skillnader, ändå kan dom få avkomma med varandra och ändå kallar man dom för samma art.

Citat:
Fossilfynden är inte så fragmentiserade som du anser.
Man kan också se att en tidig tyrannosaurus Rex inte ser likadan ut som en annan efter några miljoner år.

Som sagt, skillnader...

Citat:
Du kommer aldrig att få se en art föda en annan art.

Det har jag aldrig påstått heller, men man kan inte heller se en grupp i en art som isolerats från en annan grupp inte få avkomma med den andra gruppen oavsett hur många generationer och år som gått.

Citat:
Om inte experiment med mammut funkar.

Jag tror nog att mammut är samma art som elefanten. Men jag har inga bevis. Har du bevis på att mammuten är en annan art än elefanten?
2019-05-11, 09:04
Medlem
Citat:
Likheter och förändringar i fossil.
Saknar det bäring, menar du.? Kan man inte se antydningar till släktskap?

Likheter är baserade på subjektiva bedömningar, då blir det upp till betraktaren att avgöra arter. Om någon kan få avkomma eller inte kan ingen förneka, det är inte upp till en enskild människa att avgöra.

Citat:
Nuförtiden har vi också fått stöd av dna. Kallar du det för fakta?

Det är samma sak där, likheter i DNA:t är inget bevis på samma art. Människan och schimpansen har väldigt lika DNA, ändå tillhör vi olika arter, som inte kan få avkomma med varandra.
2019-05-11, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du förstår dig på efterverkningar av Gud så förstår du efterverkningar av svarta hål.

T.ex. visar bilder efterverkningar av ett svart hål, men inte själva svarta hålet eftersom ett svart hål kan människan inte se.

På liknande sätt kan människan inte se Gud, men man kan se efterverkningar av honom.

Vad har Gud emot efterverkningar i form av elektromagnetisk strålning i spektrumet 400-700 nm?
2019-05-11, 09:31
Medlem
Citat:
Men man kan använda sig av forskningsresultat och tester för att bevisa Guds existens genom dom efterverkningar som skapats av Gud.

Ja, om man förutsätter att Gud finns och hittar på vad Gud kan, då kan man se efterverkningar.
Lika som med spöken, aliens, Zeus, Oden, o.s.v.
2019-05-11, 10:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Skapelseteorin är inte avhängig av att Gud skapat livet. Det kräver bara att en intelligens har skapat livet, i motsats till att livet blandats till av naturkrafter i en ärtsoppa.
.
Naturen är intelligent i sig. Allt från galaxer till atomer genomsyras av intelligens. Varenda cell vi har innehåller två meter DNA, informationen i en enda cell är svindlande. Information är intelligens, det är till och med samma ord på engelska.

Vad vi inte vet är ursprunget. Var kom allt ifrån? Ingenting blir begripligare eller enklare för att man flyttar målstolparna och säger att gud en skapat allt. Vem skapade då gud? Och om han är evig kan lika gärna naturen vara det.
Det är också extremt osannolikt att den obegripligt komplexa intelligens som krävs för att skapa en neutronstjärna miljarder ljusår härifrån också skulle ha krav på hur vi klär oss eller vem vi ligger med.

Där blir det riktigt löjligt tycker jag.
2019-05-11, 10:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Likheter är baserade på subjektiva bedömningar, då blir det upp till betraktaren att avgöra arter. Om någon kan få avkomma eller inte kan ingen förneka, det är inte upp till en enskild människa att avgöra.

Det är samma sak där, likheter i DNA:t är inget bevis på samma art. Människan och schimpansen har väldigt lika DNA, ändå tillhör vi olika arter, som inte kan få avkomma med varandra.
Det låter på dig som att alla som håller på och forskar om evolution egentligen kunde studera bingolotto eller något annat meningsfullt? Stämmer det.

De flesta mongoloida kan inte få barn med en annan människa, är de en annan art?
2019-05-11, 14:01
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
De flesta mongoloida kan inte få barn med en annan människa, är de en annan art?
Vad snackar du gör smörja egentligen?

Menar du genetiskt avvikande människor?
Skulle de vara en egen art?!
Är hermafroditer också en egen art?

Eller menar du en folkgrupp människor?
Människor kan få avkomma med människor, Alla
Så länge människorna i fråga kan få avkomma öht.
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-11 kl. 14:05.
2019-05-11, 14:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kanske med hjälp av den typ av pseudo-vetenskap du användar.
2019-05-11, 14:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Vad snackar du gör smörja egentligen?

Menar du genetiskt avvikande människor?
Skulle de vara en egen art?!
Är hermafroditer också en egen art?

Eller menar du en folkgrupp människor?
Människor kan få avkomma med människor, Alla
Så länge människorna i fråga kan få avkomma öht.
Oftast inte, när det gäller mongosar.
Jag tror du får läsa min och tppt:s diskussion för att förstå min replik.
Mongosar har en kromoson extra, precis som schimpansen.
2019-05-11, 14:40
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Oftast inte, när det gäller mongosar.
Jag tror du får läsa min och tppt:s diskussion för att förstå min replik.
Mongosar har en kromoson extra, precis som schimpansen.
Är du dum på riktigt eller gör du dig till?

Jag har läst er diskurs - det kanske är du som skall läsa mitt inlägg en gång till?

Googla mongoloid också, om du ändå skall slänga dig med det ordet.
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-11 kl. 14:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in