2019-05-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast det var inte mitt argument, jag bara nämnde det i förbifarten, varför adresserar du inte mina argument som motbevisar dina argument?

Men du tror väl på forskare? Om dom nu säger att dom kan bevisa existensen av svarta hål genom att mäta deras efterverkning, så motsäger det vad du sade, när du sade:

"Nej, du kan inte se efterverkningar av något som inte bevisats."

Ja om dom nu existerar.
Ja, jag tror på forskare (rent generellt). Om de säger att svarta hål existerar så har de säkert god anledning. Så varför länkar du inte till samma forskning som visar Gud?

Ja, din sista mening är precis min poäng. Det måste beläggas att något existerar innan man kan säga vad saken ”gör”.
2019-05-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag tror på forskare (rent generellt). Om de säger att svarta hål existerar så har de säkert god anledning. Så varför länkar du inte till samma forskning som visar Gud?

https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/finns-gud/

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1981121

https://wol.jw.org/sv/wol/lv/r14/lp-z/0/46544

Jehovas vittnen kallades för bibelforskare i början.

Det finns mer om du vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, din sista mening är precis min poäng. Det måste beläggas att något existerar innan man kan säga vad saken ”gör”.

Men då motsäger du forskarna när dom säger att efterverkningarna bevisar existensen av svarta hål.
2019-05-10, 13:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är därför evolutionsteorin inte är bevisad, alltså den delen som säger att arter utvecklas till andra arter. Det enda som kan bevisas är att arter förändras/evolverar.
Och hur definieras "arter"? När du förstår hur flytande och godtyckligt ordet "art" är så inser du att det enda som är sant är att arter förändras över tid och att allting evolutionsteorin förklarar stämmer med den verkligheten.

Citat:
Den är redan bevisad. Skapelseteorin säger att Gud skapade varje art för sig, som inte kan omvandlas till en ny art, det är det vi kan observera.
"Skapelseteorin" är ingen teori, till att börja med. Det är missvisande. Fortsättningsvis är den inte bevisad om du inte menar att du kan bevisa att Gud skapat ett enda dugg och det tror jag vad jag vill om.

Citat:
Det motsägs inte av skapelseteorin.

Det är ett antagande för att alla olika arter påminner om varandra. Även i en skapelse så kan arter påminna om varandra.
Inga bevis kommer övertyga någon som inte nått sin övertygelse genom bevisning.

Citat:
Bättre likhet med människan är schimpansen, men det bevisar inte att människan och schimpansen har gemensam anfader.
Nej men DNA och fossiler indikerar det.

Citat:
Nej, art är en biologisk verklighet. En katt kan inte få avkomma med en hund, det är fakta.
Fast en tiger kan få avkomma med ett lejon och en häst med en åsna. För de är nära besläktade genom en gemensam anfader.

Citat:
Jag ser ingen karta, bara en Google sökning.

Dessutom en karta säger ingenting utan fossila fynd.
Den som söker med ögonen stängda kommer ingenting hitta. - Fjärde Sepiritzboken 3:18
2019-05-10, 13:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om du säger att svarta hål måste bevisas först, för att man sedan kan se efterverkningar, så menar du i princip att svarta hål inte bevisats ännu.

Svarta hål har inte strikt bevisats ännu, det stämmer. Därför är det så ballt att vi har bilder på fenomenet.
2019-05-10, 13:15
Medlem
Citat:
https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/finns-gud/

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1981121

https://wol.jw.org/sv/wol/lv/r14/lp-z/0/46544

Jehovas vittnen kallades för bibelforskare i början.

Det finns mer om du vill ha.

Men då motsäger du forskarna när dom säger att efterverkningarna bevisar existensen av svarta hål.
Forskning om bibeln är en helt annan sak än forskning om Guds existens. Bibeln innehåller inga forskningsresultat, tester o.s.v. om Guds existens.

Jag kan fortfarande inget om svarta hål. Min kommentar gällde ditt specifika uttalande om efterverkningarna från Gud.
2019-05-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Svarta hål har inte strikt bevisats ännu, det stämmer. Därför är det så ballt att vi har bilder på fenomenet.
Då är det bilderna på Gud som saknas....
2019-05-10, 13:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Har du ett exempel på observation av att en art blivit en annan art?

Precis, "bygger på" fossilfynd, kartorna är tolkningar av fossilfynd.
Nej, men man ser tendenserna till artbildning.
Populationer a av fisk är ganska små. Sen, vid någon storm så försvinner några till ett annat ställe och när de varit där tillräckligt länge börjar skillnader märkas.

Fossilfynden är inte så fragmentiserade som du anser.
Man kan också se att en tidig tyrannosaurus Rex inte ser likadan ut som en annan efter några miljoner år.

Du kommer aldrig att få se en art föda en annan art. Om inte experiment med mammut funkar.
2019-05-10, 13:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Varför säger dom då att svarta hål bevisats genom instrumentell observation?

https://www.svtplay.se/video/21782510/svarta-halens-morka-kraft/svarta-halens-morka-kraft-sasong-1-avsnitt-2?position=2709&start=auto

Och i Forskning & Framsteg skriver dom:

"Bevis för att svarta hål verkligen finns kommer från observationer av ljus i olika våglängdsområden." https://fof.se/tidning/2007/4/artikel/galaxernas-svarta-hal

Jag har inte studerat fossiler i detalj, men jag märker i olika sammanhang att man drar långtgående slutsatser av fossiler, som ofta är bara fragment.

Nej, självklart inte. Jag säger studera och undersök bibeln, men jag vet att du inte kommer att göra det, i alla fall inte med ett öppet sinne.

Släktträd är ritningar sammanställda av människor efter deras tolkningar av fossilfynd.
Och ofta har dom flyttat runt i släktträden eftersom man inte med säkerhet vet saker och ting.

Släktträd är inte fakta, fossilfynd är fakta, men sedan hur man tolkar fynden är en annan sak.
Likheter och förändringar i fossil.
Saknar det bäring, menar du.? Kan man inte se antydningar till släktskap?

Nuförtiden har vi också fått stöd av dna. Kallar du det för fakta?
2019-05-10, 14:44
Medlem
Citat:
Och hur definieras "arter"?

Enligt Ernst Mayrs definition, det logiska, att en art inte kan producera avkomma med en annan art.

Citat:
När du förstår hur flytande och godtyckligt ordet "art" är så inser du att det enda som är sant är att arter förändras över tid och att allting evolutionsteorin förklarar stämmer med den verkligheten.

Det är evolutionister som gjort det flytande och godtyckligt för att kunna artbestämma t.ex. fossiler. Man hittar på en artbestämning för att kunna stödja evolutionsteorin. Det är därför också man dagligen hittar på nya arter bara för att dom ändrat utseende, och trots att dom kan få fertil avkomma.

Citat:
"Skapelseteorin" är ingen teori, till att börja med.

Den är en teori god som någon annan teori.
En teori är det så fort man baserar en slutsats på vetenskapliga fakta.

Citat:
Det är missvisande.

Vad kallas det då om man har en slutledning baserat på vetenskaplig forskning och fakta?

Citat:
Fortsättningsvis är den inte bevisad om du inte menar att du kan bevisa att Gud skapat ett enda dugg och det tror jag vad jag vill om.

Skapelseteorin är inte avhängig av att Gud skapat livet. Det kräver bara att en intelligens har skapat livet, i motsats till att livet blandats till av naturkrafter i en ärtsoppa.

Citat:
Inga bevis kommer övertyga någon som inte nått sin övertygelse genom bevisning.

Hur vet du att jag inte har fått min övertygelse genom bevisning?

Citat:
Nej men DNA och fossiler indikerar det.

Även om DNA liknar varandra så är det inte bevis på att det finns en gemensam anfader.

Citat:
Fast en tiger kan få avkomma med ett lejon och en häst med en åsna. För de är nära besläktade genom en gemensam anfader.

Ja då är det samma art. Vargen och hunden får t.o.m. fertil avkomma, ändå vill evolutionister dela upp det i två olika arter.
2019-05-10, 17:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är därför evolutionsteorin inte är bevisad, alltså den delen som säger att arter utvecklas till andra arter. Det enda som kan bevisas är att arter förändras/evolverar.
.

Fällan är att vi brukar dela in arterna i permanenta, avgränsade grupper, ett arv från Linnés systematik. Dessa grupper finns dock inte i verkligheten; systematiken är en tankekonstruktion vi gör för att få ordning på den alldeles för stökiga naturen. Vi behöver ordning och struktur för att kunna greppa naturens enorma mångfald. I ett modernt kladistiskt perspektiv upplöses emellertid grupperna och vi får istället en tätt förgrenad buske av arter som är mer eller mindre besläktade med varandra. Och eftersom arterna evolveras ur varandra kommer alla former som inte sitter ytterst på en kvist på sätt och vis att vara mellanformer.
2019-05-10, 19:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt Ernst Mayrs definition, det logiska, att en art inte kan producera avkomma med en annan art.

Det är evolutionister som gjort det flytande och godtyckligt för att kunna artbestämma t.ex. fossiler. Man hittar på en artbestämning för att kunna stödja evolutionsteorin. Det är därför också man dagligen hittar på nya arter bara för att dom ändrat utseende, och trots att dom kan få fertil avkomma.

Den är en teori god som någon annan teori.
En teori är det så fort man baserar en slutsats på vetenskapliga fakta.

Vad kallas det då om man har en slutledning baserat på vetenskaplig forskning och fakta?

Skapelseteorin är inte avhängig av att Gud skapat livet. Det kräver bara att en intelligens har skapat livet, i motsats till att livet blandats till av naturkrafter i en ärtsoppa.

Hur vet du att jag inte har fått min övertygelse genom bevisning?

Även om DNA liknar varandra så är det inte bevis på att det finns en gemensam anfader.

Ja då är det samma art. Vargen och hunden får t.o.m. fertil avkomma, ändå vill evolutionister dela upp det i två olika arter.

Du byggar din kritik av evolutionsteorin på pseudo-vetenskap.

Och för min del erkännar jag, att evolutionsteorin har några flaskhalsar i form av induktiva argument. (Men det har du och jag ju redan ältad igenom vid flera tidigare tilfällen).
2019-05-11, 08:12
Medlem
Citat:
Svarta hål har inte strikt bevisats ännu, det stämmer.

Forskning & Framsteg och många andra påstår det.

Jag skulle nog också säga att svarta hål inte är bevisat. Jag skulle säga att det är en teori baserat på tre olika bevis\fakta.

Citat:
Därför är det så ballt att vi har bilder på fenomenet.

Ja man kan se efterverkningar av ett svart hål, men man kan inte se själva svarta hålet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in