2019-05-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, precis, men vi kan observera efterverkningarna av Gud:

"Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt." (Rom 1:19-20 Folkbibeln)
Nej, du kan inte se efterverkningar av något som inte bevisats.
2019-05-10, 10:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
10 arter? Hur bevisar man att den första arten inte kan få avkomma med den tionde?

Om man inte kan bevisa att det handlar om olika arter, så kan det handla om variationer inom arten. På samma sätt som det finns oändliga variationer av hundar. Som fossilforskare i framtiden så skulle man lätt kunna påstå att en chihuahua tillhör en annan art än Grand danois, bara för att dom ser helt annorlunda ut, men vi vet att dom tillhör samma art, eftersom dom kan få avkomma med varandra.

Så hur har man bevisat att dessa 10 arter inte handlar om variationer inom arten häst?
Det är 60 miljoner år sedan starten. Allt bygger på en fossilkedja och dna. Försök själv att bevisa att anfader för 60 miljoner år sedan Inte kan få avkomma med en nu levande häst. Du hör hur orimligt det låter. Försök bevisa din egen teori i stället.
Man kan se utvecklingen av olika funktioner av tån.
Och brer du ut skelettet av ett däggdjur så påminner alla olika arter om varandra.
Allt är variationer från vår urmoder.
Titta på fladdermus en här. https://images.app.goo.gl/aBooFwTHCULSV3KC8

Visst är den lik en människa med långa fingrar.
Inte är vi samma arter, men likheterna kan spåras till en gemensam anfader.

Är det inte fantastiskt.
Art är ju ett påhitt av människan för att hålla reda på saker och ting.

Tillägg.
Kolla här
https://www.google.com/search?client=tablet-android-huawei&q=valens+evolution&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEw i-u6frzJDiAhUQlYsKHY2xBEUQBSgAegQICxAC&biw=1132&bih= 708#imgrc=ha2GeXG_LPhfkM:
Valen och flodhästen har samma anfader.
Jag har svårt att tro de kan få avkomma.
Snygg och prydlig tabell.

Vad anser du om en sådan karta.?
Senast redigerad av pollenper 2019-05-10 kl. 11:17.
2019-05-10, 11:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja eller övertygelser/tro baserat på det vi kan observera, på samma sätt som tron på evolutionsteorin är baserat på observationer.
Vad styrker din tro som du har observerat?
2019-05-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, du kan inte se efterverkningar av något som inte bevisats.

Så man kan inte se efterverkningar/gravitationsfält av svarta hål t.ex.? Som liksom Gud är osynlig för människan?

Här är instrumentet:

https://www.svtplay.se/video/21782510/svarta-halens-morka-kraft/svarta-halens-morka-kraft-sasong-1-avsnitt-2?position=2231&start=auto

Här är resultatet:
https://www.svtplay.se/video/21782510/svarta-halens-morka-kraft/svarta-halens-morka-kraft-sasong-1-avsnitt-2?position=2670&start=auto

Då ansågs det vara bevisat att svarta hål existerar.

Om du säger att svarta hål måste bevisas först, för att man sedan kan se efterverkningar, så menar du i princip att svarta hål inte bevisats ännu.
2019-05-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är 60 miljoner år sedan starten. Allt bygger på en fossilkedja och dna. Försök själv att bevisa att anfader för 60 miljoner år sedan Inte kan få avkomma med en nu levande häst. Du hör hur orimligt det låter.

Det är därför evolutionsteorin inte är bevisad, alltså den delen som säger att arter utvecklas till andra arter. Det enda som kan bevisas är att arter förändras/evolverar.

Citat:
Försök bevisa din egen teori i stället.

Den är redan bevisad. Skapelseteorin säger att Gud skapade varje art för sig, som inte kan omvandlas till en ny art, det är det vi kan observera.

Citat:
Man kan se utvecklingen av olika funktioner av tån.
Och brer du ut skelettet av ett däggdjur så påminner alla olika arter om varandra.

Det motsägs inte av skapelseteorin.

Citat:
Allt är variationer från vår urmoder.

Det är ett antagande för att alla olika arter påminner om varandra. Även i en skapelse så kan arter påminna om varandra.

Citat:
Titta på fladdermus en här. https://images.app.goo.gl/aBooFwTHCULSV3KC8

Visst är den lik en människa med långa fingrar.
Inte är vi samma arter, men likheterna kan spåras till en gemensam anfader.

Bättre likhet med människan är schimpansen, men det bevisar inte att människan och schimpansen har gemensam anfader.

Citat:
Är det inte fantastiskt.
Art är ju ett påhitt av människan för att hålla reda på saker och ting.

Nej, art är en biologisk verklighet. En katt kan inte få avkomma med en hund, det är fakta.

Citat:
Tillägg.
Kolla här
https://www.google.com/search?client=tablet-android-huawei&q=valens+evolution&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEw i-u6frzJDiAhUQlYsKHY2xBEUQBSgAegQICxAC&biw=1132&bih= 708#imgrc=ha2GeXG_LPhfkM:
Valen och flodhästen har samma anfader.
Jag har svårt att tro de kan få avkomma.
Snygg och prydlig tabell.

Vad anser du om en sådan karta.?

Jag ser ingen karta, bara en Google sökning.

Dessutom en karta säger ingenting utan fossila fynd.
2019-05-10, 11:53
Medlem
Citat:
Så man kan inte se efterverkningar/gravitationsfält av svarta hål t.ex.? Som liksom Gud är osynlig för människan?

Här är instrumentet:

https://www.svtplay.se/video/21782510/svarta-halens-morka-kraft/svarta-halens-morka-kraft-sasong-1-avsnitt-2?position=2231&start=auto

Här är resultatet:
https://www.svtplay.se/video/21782510/svarta-halens-morka-kraft/svarta-halens-morka-kraft-sasong-1-avsnitt-2?position=2670&start=auto

Då ansågs det vara bevisat att svarta hål existerar.

Om du säger att svarta hål måste bevisas först, för att man sedan kan se efterverkningar, så menar du i princip att svarta hål inte bevisats ännu.
Att Gud är osynlig är inte mitt argument, så det har inget med saken att göra.
Svarta hål kan jag ingenting om.

Men visst, i så fall kan vi även se efterverkningarna från spöken, aliens, Oden, Poseidon o.s.v, om man ska resonera som du gör.
2019-05-10, 11:56
Medlem
Citat:
Vad styrker din tro som du har observerat?

Det finns flera observationer. Min bästa observation är att bibeln helt korrekt beskriver om falska kristna.

Att dom som säger sig vara kristna inte följer bibeln, att bara en liten grupp över hela jorden beskriver bibeln korrekt (så som bibeln också förklarar), visar att bibeln stämmer överens med verkligheten.
2019-05-10, 11:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är därför evolutionsteorin inte är bevisad, alltså den delen som säger att arter utvecklas till andra arter. Det enda som kan bevisas är att arter förändras/evolverar.

Den är redan bevisad. Skapelseteorin säger att Gud skapade varje art för sig, som inte kan omvandlas till en ny art, det är det vi kan observera.

Det motsägs inte av skapelseteorin.

Det är ett antagande för att alla olika arter påminner om varandra. Även i en skapelse så kan arter påminna om varandra.

Bättre likhet med människan är schimpansen, men det bevisar inte att människan och schimpansen har gemensam anfader.

Nej, art är en biologisk verklighet. En katt kan inte få avkomma med en hund, det är fakta.

Jag ser ingen karta, bara en Google sökning.

Märkligt med kartan, för mig funkar det.
Bevis finns inte, bara i matematiken.
Men ledtrådar, massor av ledtrådar som pekar åt samma håll.
De bara avfärdar du? Varför, du håller inte ens med om vad ledtrådarna visar.

Sen säger du gud gjorde det, och det ska jag ta ditt ord på.

Skäktträden som jag försökt visa, är de kompatibla med din skapelseteori?
2019-05-10, 12:01
Medlem
Citat:
Att Gud är osynlig är inte mitt argument, så det har inget med saken att göra.

Fast det var inte mitt argument, jag bara nämnde det i förbifarten, varför adresserar du inte mina argument som motbevisar dina argument?

Citat:
Svarta hål kan jag ingenting om.

Men du tror väl på forskare? Om dom nu säger att dom kan bevisa existensen av svarta hål genom att mäta deras efterverkning, så motsäger det vad du sade, när du sade:

"Nej, du kan inte se efterverkningar av något som inte bevisats."

Citat:
Men visst, i så fall kan vi även se efterverkningarna från spöken, aliens, Oden, Poseidon o.s.v, om man ska resonera som du gör.

Ja om dom nu existerar.
2019-05-10, 12:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Men vi kan observa art bildning. Malwisjön i Afrika studeras mycket för att art bildningen går relativt fort, ny art kan bildas på bara några tusen år..

Kartorna bygger på just fossila fynd.
2019-05-10, 12:30
Medlem
Citat:
Märkligt med kartan, för mig funkar det.
Bevis finns inte, bara i matematiken.

Varför säger dom då att svarta hål bevisats genom instrumentell observation?

https://www.svtplay.se/video/21782510/svarta-halens-morka-kraft/svarta-halens-morka-kraft-sasong-1-avsnitt-2?position=2709&start=auto

Och i Forskning & Framsteg skriver dom:

"Bevis för att svarta hål verkligen finns kommer från observationer av ljus i olika våglängdsområden." https://fof.se/tidning/2007/4/artikel/galaxernas-svarta-hal

Citat:
Men ledtrådar, massor av ledtrådar som pekar åt samma håll.
De bara avfärdar du? Varför, du håller inte ens med om vad ledtrådarna visar.

Jag har inte studerat fossiler i detalj, men jag märker i olika sammanhang att man drar långtgående slutsatser av fossiler, som ofta är bara fragment.

Citat:
Sen säger du gud gjorde det, och det ska jag ta ditt ord på.

Nej, självklart inte. Jag säger studera och undersök bibeln, men jag vet att du inte kommer att göra det, i alla fall inte med ett öppet sinne.

Citat:
Skäktträden som jag försökt visa, är de kompatibla med din skapelseteori?

Släktträd är ritningar sammanställda av människor efter deras tolkningar av fossilfynd.
Och ofta har dom flyttat runt i släktträden eftersom man inte med säkerhet vet saker och ting.

Släktträd är inte fakta, fossilfynd är fakta, men sedan hur man tolkar fynden är en annan sak.
2019-05-10, 12:32
Medlem
Citat:
Men vi kan observa art bildning. Malwisjön i Afrika studeras mycket för att art bildningen går relativt fort, ny art kan bildas på bara några tusen år..

Har du ett exempel på observation av att en art blivit en annan art?

Citat:
Kartorna bygger på just fossila fynd.

Precis, "bygger på" fossilfynd, kartorna är tolkningar av fossilfynd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in