2019-05-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja att jag och alla andra kan observera förvandlingen från en art till en annan.

Då kan vi tala om bevis och fakta, annars om vi inte kan observera och bevisa detta, så är det bara spekulationer.
Beror på vad spekulationerna grundar sig på.
Men all gammal historia som du inte sett själv är alltså ”bara spekultioner”?
2019-05-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ja att jag och alla andra kan observera förvandlingen från en art till en annan.

Då kan vi tala om bevis och fakta, annars om vi inte kan observera och bevisa detta, så är det bara spekulationer.
Om det ska ske i ”real time” så finns exempel med bakterier och medicinsk forskning. Utan evolutionsteorin så kanske vi inte haft så många mediciner och antibiotika.
2019-05-09, 23:02
Medlem
Citat:

Enligt ditt resonemang så är bibeln, och dess påståenden, bara spekulationer?
2019-05-10, 00:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag kan inte säga att evolutionsteorin är motbevisad, men jag kan säga att det finns inga bevis för att en art förvandlats till en annan art. Vetenskapen visar detta.

Dom vetenskapliga bevisen talar tvärtom för att arter inte blir till nya arter, t.ex. genom bananflugexperimenten.
Hästen historia är visad 75 miljoner år bakåt.
Då har den varit ett tiotal arter på vägen.
Det här är ju fossilpussel och inget som händer medan man tittar på.

Har du intresse så titta på Wikipedia. Det är ingen vetenskaplig artikel, men den beskriver historien.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hästens_evolution
2019-05-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om det ska ske i ”real time” så finns exempel med bakterier och medicinsk forskning. Utan evolutionsteorin så kanske vi inte haft så många mediciner och antibiotika.

Precis, eller bananflugor, men bakterier har alltid varit bakterier, dom har inte förändrats till något annat. Och bananflugor har alltid förblivit bananflugor, trots tusentals generationer. Bananflugor har inte förändrats till en annan art trots att man t.o.m. har manipulerat DNA:t.

Och Darwins finkar är fortfarande finkar, som bara kan få avkomma med andra finkar.
2019-05-10, 09:59
Medlem
Citat:
Enligt ditt resonemang så är bibeln, och dess påståenden, bara spekulationer?

Ja eller övertygelser/tro baserat på det vi kan observera, på samma sätt som tron på evolutionsteorin är baserat på observationer.
2019-05-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hästen historia är visad 75 miljoner år bakåt.
Då har den varit ett tiotal arter på vägen.
Det här är ju fossilpussel och inget som händer medan man tittar på.

Har du intresse så titta på Wikipedia. Det är ingen vetenskaplig artikel, men den beskriver historien.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hästens_evolution

10 arter? Hur bevisar man att den första arten inte kan få avkomma med den tionde?

Om man inte kan bevisa att det handlar om olika arter, så kan det handla om variationer inom arten. På samma sätt som det finns oändliga variationer av hundar. Som fossilforskare i framtiden så skulle man lätt kunna påstå att en chihuahua tillhör en annan art än Grand danois, bara för att dom ser helt annorlunda ut, men vi vet att dom tillhör samma art, eftersom dom kan få avkomma med varandra.

Så hur har man bevisat att dessa 10 arter inte handlar om variationer inom arten häst?
2019-05-10, 10:16
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter_g
Ändå har dom mage att kritisera troende för att tro på något övernaturligt utan att enligt dom ha några större bevis. Förutom knappt 2000 år gamla historiska skrifter där det faktiskt är riktiga människor som skildrar det övernaturliga och vittnar om det?
Står det inte i Bibeln att man ska hålla ALLA människor för lögnare?
Det innebär ju inte bara vetenskapsmän utan också profeterna.

Alla ska hållas för lögnare. Alla varenda en inklusive Jesus från Nasaret, om du nu tror att han vandrade här på jorden.

Du ska väl vända dig till sanningen, som enligt skrifterna är litet som ett senapsfrö från början.
Det enda du vet är ju att du upplever att du lever. Det är ett litet senapsfrö.

Gör inte tro på sagor och fantastiska historier till sanning. Det är sannerligen inget senapsfrö, att tro på Jehova och Moses och Jesus. Det är ett enormt luftslott.
2019-05-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Står det inte i Bibeln att man ska hålla ALLA människor för lögnare?
Det innebär ju inte bara vetenskapsmän utan också profeterna.

Alla ska hållas för lögnare. Alla varenda en inklusive Jesus från Nasaret, om du nu tror att han vandrade här på jorden.
Citera gärna var det står, det verkar som du lägger till och drar ifrån lite som det passar dig.
Jag vill gärna se citatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du ska väl vända dig till sanningen, som enligt skrifterna är litet som ett senapsfrö från början.
Det enda du vet är ju att du upplever att du lever. Det är ett litet senapsfrö.

Gör inte tro på sagor och fantastiska historier till sanning. Det är sannerligen inget senapsfrö, att tro på Jehova och Moses och Jesus. Det är ett enormt luftslott.
Varför sa Jesus (aleyhi salam) då Följ mig och låt de döda begrava sina döda?
2019-05-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ja eller övertygelser/tro baserat på det vi kan observera, på samma sätt som tron på evolutionsteorin är baserat på observationer.
Nej, ”vi” kan inte observera Gud, Jesus o.s.v.
2019-05-10, 10:44
Medlem
Citat:
Nej, ”vi” kan inte observera Gud, Jesus o.s.v.

Nej, precis, men vi kan observera efterverkningarna av Gud:

"Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt." (Rom 1:19-20 Folkbibeln)
2019-05-10, 10:45
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Citera gärna var det står, det verkar som du lägger till och drar ifrån lite som det passar dig.
Jag vill gärna se citatet.

Varför sa Jesus (aleyhi salam) då Följ mig och låt de döda begrava sina döda?
Jag förstår skrifterna på mitt vis. Vad annat kan jag göra? Om jag ser att bilen är blå, då kan jag inte ljuga och säga att den är röd, bara för att du påstår det.

Jag läser och ser Jesus säga, NI KOMMER INTE TA EMOT MIG. KÖTTET ÄR VÄRDELÖST.
EN MAN TAR NI EMOT.
DOM KOMMER SÄGA ,,, HÄR ÄR HAN. DÄR ÄR HAN.
MEN TRO DOM INTE!

Jag tror att ni är döda. Jag följer Jesus, (mig själv) och ni följer en man som kom i sitt eget namn.
Jesus som sitter i det tredje templet på sitt kors. ANTIKRIST!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in