Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
DN gick full retard inför valet i höstas också och nu stundar ett EU-val. Nazism var på gång menade Wolodarski och kulturchef Björn Wiman(?). I verkligheten: ca. 2000 röster för NMR. För mig tyder allt på att DN är full retard och att det är vad som i första hand påverkar deras sätt att se på saker och ting, inte "projudisk propaganda".
I bland annat denna tråd har det förekommit förutspåelser om att DN/Expressen (eftersom det är Bonnier) skulle hålla med Trump ambassadflytt i Israel och om erkännande av Golan-höjderna åt Israel. Detta hände aldrig, i stället hände motsatsen. Vad lärde sig de som förutspådde sådana saker när de visade sig ha fel? Ingenting. Min observation efter ca. tre år är att det "röda pillret" gör folk till galningar och/eller idioter.
Nu tillhör ju inte jag personligen den skara som anar en världsomspännande judisk konspiration bakom kulisserna, men det är svårt att missa att DN är en tidning som oavbrutet berör judiska frågor på ett
till synes omotiverat sätt. Eftersom jag inte tror på de värsta konspirationsteorierna måste min slutsats bli att judar i Sverige känner sig hotade och att DN är ett judiskt intresseorgan.
Citat:
Vad DN ser som sin målgrupp vurmar nog för det judiska en del. Att vurma för det islamiska har blivit lite för jobbigt numera. Emellanåt publicerar DN insändare från läsare. Dessa insändare är det lätt att tro att ledarredaktionen skrivit själva för så illa är dessa. Men så är det antagligen inte vilket innebär att delar av denna "urbana medelklass" faktiskt är full retard politiskt.
Man behöver ju inte välja mellan islam och judendom. Det är snarare väldigt egendomligt att kampen mellan araber och judar i en annan del av världen rör upp sådana känslor här i Sverige. Att arabisk antisemitism och islamistisk fanatism här hemma gör det, väcker känslor, går ju att förklara på ett annat sätt. Oerhört märkligt att vanligt folk blir så oerhört etnopluralistiska av sig när Israel och/eller Palestina kommer på tal. Har inte detta med polariseringen i svenska media att göra?
Citat:
Och apropå snöa in på svenskhet på samma sätt är det lite knepigare. Svenskar är inte 0.1-0.2% av befolkningen i Sverige och det svenska folkets historia liknar på inget vis judarnas. Så hur snöar man in på det svenska exakt? Det är inte bara att kopiera någon annan grupp i Sverige och göra samma sak vilket är vad jag försöker förmedla med min kritik av "identitetspolitik". Jag kan tycka att det tyder på en oehörd lättja, en total ovilja att göra hemläxan, att tro att för svenskar kan man bara kopiera kurdisk eller judisk "identitetspolitik" som förs eller påstås föras Sverige.
Å nej, inte den diskussionen igen.
Se det i stället som ett tankeexperiment: vad skulle hända om en stor svensk tidning visade upp samma maniska fixering vid svenskhet som DN vid judiska särintressen? Visst, det går knappast att föreställa sig, men poängen är att DN är så judiskt att det inte ens är roligt. Har läsarna överseende med detta?